האם התייקרויות המוצרים מוצדקות?
אחד ההסברים המרכזיים שמעניקות החברות להעלאות המחירים של החודש האחרון הוא העלייה במחירן של הסחורות. בדיקה של מחיריהן של מספר סחורות מראה כי התמונה יותר מורכבת וכדאי לצרכן להיות מודע לכך. הסתכלו בטבלה
בזו אחר זו, מעלות החברות הגדולות את מחירי מוצריהן בחודשים האחרונים. אזרחי ישראל - שחוו התייקרויות חריפות בשנים האחרונות וזכו, בשל המחאה החברתית, להפוגה מסוימת במהלך השנה שחלפה – מתעוררים בכל בוקר לכותרת חדשה שמבשרת על שורה של מוצרים שמחירם יעלה בקרוב.
- שופרסל: נעלה מחירי אלפי מוצרים החודש
- שמחון: "מי שיעלה מחירים במזון יצטרך להורידם"
- רמי לוי: המחאה תחזור בעוד חמש שנים
מאחורי כל התייקרות, ניצבים שלושה הסברים עיקריים לעלייה במחירי הסחורות: ההיחלשות של השקל מול הדולר בחודשים האחרונים, עליית המע"מ והתייקרות של הסחורות, כלומר, משאבי טבע וגידולים חקלאיים.
מחירם של משאבי טבע וגידולים חקלאיים משפיע על מחירי המוצרים שאנו קונים בחנויות בשני אופנים עיקריים: השפעה עקיפה על עלויות הייצור והשינוע של מוצרים סופיים והשפעה ישירה עקב היותם חומר גלם חשוב בייצור הסחורות הסופיות שאנו קונים.
מחיר הנפט משפיע על עלויות השינוע של סחורות מארץ לארץ ולכן מהווה מרכיב חשוב במחירה הסופי של סחורה מיובאת. בנוסף, הנפט, הפחם והגז הטבעי משמשים גם כחומר גלם לייצור חשמל ולכן יש למחירם השפעה מהותית על עלויות הייצור של מפעלים.
כמו כן, חיטה ותירס משמשים כמזון לצאן ולבקר ומחירן משפיע על מחירי הבשר, החלב והגבינות. תירס וחמניות משמשים להכנת שמן, חיטה משמשת לאפיית לחם. וכו' וכו'.
כאשר בודקים, בעקבות הודעה על התייקרות של מוצרים מסוימים, אם מחירי הסחורות באמת מצדיקים את ההתייקרות הזו, יש להיות זהירים ולזכור כמה נקודות: ראשית, גם אם הסחורה שמשמשת בהפקת המוצר לא התייקרה, יתכן שהתייקרות של הנפט תגרום לעלייה במחיר, בשל גידול בהוצאות השינוע של המשווק.
שנית, יש לזכור כי החברות שמשווקות את מוצרי הצריכה לא מעדכנות את מחיריהן בתדירות שבה מתעדכנים מחירי הסחורות. לכן, ההשפעה של מחירי משאבי הטבע והתוצרת החקלאית על מחיר המוצרים מגיעה באיחור מה.
כדי לדעת האם היצרן באמת שילם יותר על חומרי גלם או על הדלק ששינע את הסחורות שלו מארץ הייצור לארץ המכירה, לא מספיק לבדוק מה קרה למחיר הסחורה בחודש האחרון, יש לדעת מה קרה למחיר הסחורה מאז הפעם האחרונה שאותו יצרן או משווק עדכן את מחיר מוצריו.
העוף והאורז התייקרו - הנפט והתירס הוזלו
ובכן, האם חומרי הגלם ומקורות האנרגיה אכן התייקרו בשיעור שמצדיק את העלאות המחירים באחרונות? כדי לענות על השאלה הזו יש לבחון את המחירים של היום ביחס למחירים שנרשמו במאי 2011, אז התרחש גל ההתייקרויות האחרון במשק.
המחירים המופיעים בטבלה מתייחסים למחיר ב-31 במאי 2011 לעומת המחיר ב-31 באוקטובר 2012 בבורסת הסחורות של ניו יורק, למעט מחירי הנפט המתייחסים למחירים בנמלי אירופה, שהם אלו שמשפיעים על מחיר הדלק בישראל. יש לזכור שבימים האחרונים חלו עליות במחירן של סחורות מסוימות בעקבות ההוריקן "סנדי", שפקד את חופיה המזרחיים של ארה"ב.
מוצר | מחיר במאי 2011 | מחיר באוקטובר 2012 | שיעור השינוי |
חבית נפט | 114.46 דולר | 107.53 דולר | 6.05% - |
פאונד סוכר (0.45 ק"ג) | 21.84 סנט | 19.56 סנט | 10.4% - |
פאונד עוף (0.45 ק"ג) | 85.64 סנט | 96.25 סנט | 12.3% + |
פאונד בקר (0.45 ק"ג) | 184.11 סנט | 184 סנט | 0.05% - |
טון אורז | 500.55 דולר | 590.5 דולר | 17.97% + |
טון חיטה | 354.47 דולר | 359.07 דולר | 1.29% + |
טון תירס | 308.47 דולר | 292.03 דולר | 5.32% - |
פאונד קפה (0.45 ק"ג) | 126.3 סנט | 106 סנט | 16.07% - |
ניתן לראות כי המגמה במחירי הסחורות בשנה וחצי האחרונות היא מורכבת ובוודאי שלא ניתן לייחס עלייה כללית ורוחבית במחירם של כל המוצרים לתנודתיות במחירי הסחורות.
ישנן סחורות, כמו עוף ואורז, שמחירן זינק בחדות. מנגד, מחיר הסוכר והקפה ירד בחדות וגם מחירו של התירס נמוך יותר משהיה במאי 2011. מעל הכל, עלויות השינוע וייצור החשמל לא עלו שכן מחיר הנפט נמוך בכ-6% משהיה לפני שנה וחצי.
את האמירה האחרונה הזאת יש לסייג בכך שישנו עוד מרכיב שמשפיע על מחיר החשמל, והוא תמהיל חומרי הגלם שבו משתמשים. בישראל, למשל, עלה מחיר החשמל משמעותית בשנה וחצי האחרונה בשל הפסקת הזרמת הגז הטבעי ממצרים והמעבר לשימוש בנפט, שהוא חומר גלם יקר יותר.
מחירם של מוצרי הצריכה מושפע כמובן מגורמים נוספים, כמו פיקוח על מוצרים, שער המטבע המקומי, שכר המינימום ועוד. בנוסף, ייקור רוחבי של כל המוצרים מאפשר למשווק לקזז את ההפסדים בגין שיווקו של מוצר שהתייקר בחדות עם הרווחים בגין שיווקו של מוצר שהוזל משמעותית.
עם זאת, ניתן לראות מהנתונים כי מאחורי האמירה שהמוצרים שנמכרים בארץ חייבים להתייקר מפני שמחירי הסחורות בעולם עלו משמעותית, מסתתרת מציאות מורכבת יותר שכדאי לצרכן להיות מודע לה.