גבינה לבנה ושמנת מתוקה הוכנסו לפיקוח; יוזלו ב-20%
במקביל, מחירי מוצרי החלב שנמצאים בפיקוח כחלב, חמאה ואשל צפויים לרדת ב-1.1%. שר האוצר יאיר לפיד: "לא נהסס להשתמש בפיקוח בכל פעם שנמצא שיש מי שמנצל לרעה את שליטתו בשוק ואת היעדר התחרות ליצירת רווחים גבוהים"
שר האוצר יאיר לפיד, ושר החקלאות ופיתוח הכפר יאיר שמיר, הודיעו היום (ב') על הכנסתם של שני מוצרי חלב נוספים לפיקוח: גבינה לבנה 5% ושמנת מתוקה 38%. המחיר המפוקח של שני המוצרים יהיה נמוך בכ-20% ממחירם הממוצע כיום: החל מ-1 בינואר 2014, מחיר גבינה לבנה 5% 250 גרם ירד מ-6.5-6.3 שקלים (ואפילו 8 שקלים ברשתות עירוניות) ל-5.11 שקלים. מחיר שמנת מתוקה ירד מ-8.30 שקלים (ולעיתים אף 10 שקלים) ל-6.60 שקלים.
לפי חוק הפיקוח על מחירים, הצו יחלול על מוצר ומוצר ודומה. מוצרים אלה יצטרפו למוצרים שכבר נמצאים בפיקוח מחירים כמו חלב בשקית ובקרטון, חמאה, אשל, שמנת חמוצה, חריץ גבינה צהובה עמק וגלבוע 1 ק"ג ביצים, מלח, לחם אחיד, לבן וחלה. אחד מהגורמים למחאת הקוטג' היה הגילוי שהוצאת גבינת הקוטג' מפיקוח מחירים, הביאה לעלייה תלולה במחירה.
בנוסף, השרים חתמו על צו פיקוח על מחירי מוצרי החלב, להפחתת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח בשיעור של 1.1% לצרכן, למרות שמחיר החלב לרפתנים ירד ב-6%. במשרד החקלאות מסרו כי: "העדכון השוטף בשיעור של 1.1% לא יחול על הגבינה לאור ההפחתה העצמית שערכה תנובה במחירה ביולי האחרון בשיעור של .2.5%". עדכון המחירים ייכנס לתוקף בתחילת ינואר.
במשרד החקלאות מסרו כי העדכון השוטף של מחירי המוצרים בפיקוח מתבסס על השינויים שחלו בעלויות הייצור בניכוי הייקור שניתן באופן זמני באוקטובר 2012 במסגרתו עלו מחירים בשיעור של 3.5% לצרכן ו-4% למחלבה.
גם מחירי מוצרי החלב האחרים אמורים לרדת
לאחרונה ירד מחיר המטרה של החלב - המחיר בו מוכרים הרפתנים חלב למחלבות - בכ-6%, מה שמאפשר למחלבות להוריד מחירים של מוצרים שמחיריהם אינו בפיקוח. בעקבות הוזלת הגבינה הלבנה - תיווצר ציפייה שהמחלבות יוזילו גם גבינה לבנה 3% ו-9%. כמו כן, ניתן לצפות שהמחלבות יוזילו גם את האריזות המשפחתיות של הגבינה הלבנה, בגודל: 500 ו-750 גרם.
רווחיות חריגה למחלבות, נתח השוק של תנובה: 80%
ההחלטה על הכנסת גבינה לבנה ושמנת מתוקה לפיקוח התקבלה כבר בשלהי אוגוסט, בעקבות בדיקת רווחיות המחלבות הגדולות: תנובה, טרה ושטראוס, שערכה וועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר, באמצעות רואה חשבון חיצוני ולאור קבלת נתונים נוספים מהמחלבות. מהבדיקה עלה, בין היתר, נתון ידוע: לתנובה מונופול בשני מוצרים אלה, למרות ששלוש המחלבות מייצרות גבינה לבנה ושלושתן משווקות שמנת מתוקה (שטראוס משווקת את המוצר תחת יוטבתה).
בבדיקה שערכה הוועדה, נמצא כי בגבינה לבנה ובשמנת מתוקה קיימת רווחיות חריגה ביחס לנדרש ממוצר מפוקח. הוועדה מסרה כי שוק הגבינות הלבנות הוא ריכוזי ביותר, ונתח השוק של שלוש המחלבות הגדולות הוא כ-90% בשוק השמנת המתוקה, נתח השוק של חברת "תנובה" הוא כ-80%. המלצת הוועדה גובשה לאחר שימוע ציבורי.
במשרדי הממשלה החליטו לשלוח עקב כך, מסר חד למחלבות באמצעות הכנסת המוצרים לפיקוח, לפיו חברות שינצלו כוח יתר שמצוי בידן על מנת להפקיע מחירים, יתקלו במדיניות תקיפה של הכנסת המוצרים הללו לפיקוח. באוצר מקווים, כי המסר שישלח הצעד יוביל לתהליך שבו חברות יעדיפו למתן בעצמן את הרווח שהן משיאות משיווקם של מוצרים מסוימים, גם בהיעדר תחרות ממשית.
במשרד החקלאות מסרו כי: "מנגנון הפיקוח על המחירים אינו מהווה פתרון לטווח הארוך לטיפול בכשלי שוק. אולם, נוכח המצב הנוכחי (היעדר תחרות ורווחים גבוהים למחלבות על חשבון הצרכנים), הוחלט על המהלך. הפחתת המחיר מגלמת הקטנה של רווחי המחלבות בגין מוצרים אלה וצמצום ההכרה בהנחות הספקים שנתנו המחלבות".
מי שיתנהל בכוחנות מול הצרכנים - ישלם
שר האוצר, יאיר לפיד מסר: "לטווח הארוך הפיקוח על המחירים אינו מהווה פתרון לטיפול בכשלי שוק. לא נהסס להשתמש בפיקוח בכל פעם שנמצא שיש מי שמנצל לרעה את שליטתו בשוק ואת היעדר התחרות ליצירת רווחים גבוהים מדי-על חשבון הצרכנים. כל שחקן בשוק שינסה לעלות את הרווחים שלו לגובה בלתי סביר, ויתנהל בכוחנות כלפי הצרכנים-צריך לדעת שנשתמש בכל הכלים, גם האגרסיביים ביותר, כדי להחזיר את המחירים לרמה שהציבור יכול להרשות לעצמו. כל השחקנים במשק צריכים להבין: אנחנו נדאג לזה שיוקר המחיה בישראל יילך ויפחת, כי הציבור כבר לא מסוגל לעמוד בו יותר".
שר החקלאות ופיתוח הכפר, יאיר שמיר: "המהלך מבטא את מחויבות משרד החקלאות להפחתת יוקר המחייה במדינת ישראל. משרד החקלאות ימשיך לפעול להורדת המחירים לצרכן תוך מתן תגמול הוגן לחקלאים על ידי טיפול יסודי בשרשרת הערך, לרבות פערי התיווך בתוצרת החקלאית והגברת היעילות של המשקים החקלאים".
מתנובה נמסר בתגובה: "חלק מירידת המחיר בשמנת המתוקה ובגבינה הלבנה נובע מהרצון להבטיח מחיר נמוך לצרכן, שכן בבדיקה שערך המפקח התברר כי חלק משמעותי של ההנחות שניתנו על ידי תנובה לקמעונאים לא הועברו לצרכנים.
"לאור הנחיית ועדת המחירים כי היקף ההנחות המוכר ירד משמעותית נאלצת תנובה לצמצם את ההנחות הניתנות לרשתות השיווק לחנויות ולשוק המקצועי במוצרים המפוקחים.
"תנובה מקבלת את החלטת וועדת המחירים ומחיריה ירדו בהתאם. אנו ממתינים למסמכים הרשמיים כדי ללמוד את ההחלטה ולהבין את המשמעויות עבור תנובה".