בתוניס יציינו את השואה, במסגדים ידליקו נרות
הקהילה המוסלמית באוסטריה תקיים כנס בנושא שואה ואסלאם, ואבו מאזן שחרר התייחסות מיוחדת על "הפשע הנתעב ביותר" שאירע לעם היהודי. הרב מארק שנייר והאימאם שאמסי עלי לא נחים: "אני מאמין גדול בשינויים קטנים. המסע שלנו להטמעת לקחי השואה בקרב העולם המוסלמי, רק בתחילתו"
<< לעוד חדשות ועדכונים - היכנסו לדף הפייסבוק של ערוץ היהדות >>
אחד האתגרים הלא-פשוטים שבהם עוסקים הרב והאימאם, הוא הנצחת זוועות השואה בקרב העולם המוסלמי, שנוטה להתעלם מהפשע הגדול ביותר של האנושות בדורות האחרונים. הפגישה עם הרב שנייר נערכה בשבוע שעבר, שעות מספר לפני נסיעתו לפגישה עם מנהיג הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן, הנתפס כמכחיש שואה.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- לאסיר 34378 אין רשות לסלוח!/ הרב אליעזר שנוולד
- פסח בירושלים: גזענות והסתה בשם הדת/ רוחמה וייס
חילונים, התחילו גם אתם לכבד זקנים!/ ד"ר יעקב בן שאול
הרב שנייר מבטיח במהלך הראיון להוציא הכרזה מיוחדת מצד יו"ר הרשות – והיום (א') שולח הצהרה מאבו-מאזן, לקראת יום השואה: "מה שאירע לעם היהודי במהלך השואה הוא הפשע הנתעב ביותר שאירע נגד המין האנושי בעידן המודרני", נכתב. "הנשיא מחמוד עבאס מביע את השתתפותו בצער המשפחות של הקורבנות החפים מפשע - יהודים ואחרים - שנהרגו בידיי הנאצים.
"הנשיא עבאס הדגיש כי השואה היא השתקפות של מושג הגזענות והאפליה שהפלסטינים דוחים ומתנגדים לה בתקיפות". עוד הוסיף כי "על העולם לעשות כל שאפשר כדי להיאבק בגזענות וחוסר צדק בכל מקום שהם", והדגיש כי "העם הפלסטיני סובל מחוסר צדק, דיכוי ומניעת חופש ושלום".
"אמרתי לו: אתה לא רק מנהיג פלסטיני, אתה גם מנהיג מוסלמי", מספר הרב שנייר בראיון ל-ynet. "אני רוצה לראות את קולך נשמע גם בסוגיות שלא קשורות במישרין לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הקהילה היהודית כמו גם הישראלית צריכים לשמוע אותך מבטא את תנחומיך ומביע את האמפטיה שלך ביום הזה.
"והאמת היא שעוד לפני שסיימתי, הוא אמר לי מיד: 'אני רואה את השואה כטרגדיה הגדולה ביותר של העידן המודרני, כשמאות-אלפי נשים, גברים וילדים הובלו אל מותם בתאי הגזים. ואני אכין מסר מיוחד ליום השואה עבור העולם היהודי".
"הייתי גזען ומלא בדעות קדומות"
הרב שנייר הוא איש אופטימי. רק אדם אופטימי יכול לכתת רגליים בין קהילות מוסלמיות, פעמים אנטי-ישראליות, ולנסות לקדם הנצחת שואה וקירו לבבות בין יהודים למוסלמים. "אנשים מתבגרים, אנשים משתנים", הוא אומר על אבו-מאזן. "זה כל הרעיון של חזרה בתשובה: לצמוח מתוך משגי העבר.
"אם אבו-מאזן כתב דוקטורט שנוי במחלוקת לפני כך וכך שנים, זה לא אומר שדעתו לא יכולה להשתנות.
שנייר מכהן כרבה של קהילת המפטונס בלונד-איילנד, המשתייכת לזרם האורתודוכסי-מודרני. את האימאם שאמסי עלי פגש לפני כרבע מאה, בתוכנית שהנחה ראסל סימנס. "מיותר לציין ששנינו מגיעים מקומות מאוד שונים, בלשון המעטה", הוא מספר. "שאמסי נולד באינדונזיה, ולמד קוראן במדרסות בערב הסעודית. אני עשיתי מסלול שגרתי בבית אורתודוקסי רבני. למדתי בישיבה, וכמובן היו לי דעות מאוד מוצקות על מוסלמים - דמוניות ומפלצתיות.
"אם היית שואלת אותי לפני 25 שנה על רגשותיי כלפי מוסלמים, היית בטוחה שאני כהניסט. זה היה גזעני ומלא דעות קדומות. צריך לדעת שאנשים נולדים לתוך דעות קדומות. הם לא בהכרח בחרו בהן. מוסלמים היו עבורי מפלצות, לא פחות".
תוניס תהיה הראשונה לציין את יום השואה הבין-לאומי
הרב והאימאם פועלים להביא מנהיגים מוסלמים להגיב על גילוי אנטישמיות מצד מוסלמים, ומנהיגים יהודים - להגיב מול גילוי איסלאמופוביה. "כשבעזה טרפדו את השתתפותם של ילדים במסע שארגן האו"ם, כי ביקרו שם, בין היתר, במוזיאון השואה - מי שהגיב בעידודנו - היה המנהיג המוסלמי הבכיר ד"ר סאייד סיד, המשמש כיו"ר הבינלאומי של האגודה האסלאמית בצפון-אמריקה. הוא לוחם גדול בהכחשת שואה", מוסיף שנייר.
"הוא שלח מכתב חריף ביותר אל חאלד משעל והנהגת החמאס, ובו מחאה נמרצת על החלטתם. במכתב אף ביקש ממנהיגים בארצות האסלאם לחשוף את הדור הצעיר לזוועות השואה, על מנת להבין טוב יותר את העם היהודי".
שנייר סוקר מאבקים משותפים שניהל בסיוען של קהילות מוסלמיות ויהודיות באירופה, בין היתר
בנושא שחיטה וברית מילה. ספר שכתב יחד עם שאמסי במימונם של מלך סעודיה עבדאללה, ומלך מרוקו מוחמד השישי - ממחיש כי חלומות "דו-קיום" ושלום בין-דתי, עשויים להפך למציאות.
"אנחנו עדיין לא שם, 'בארץ המובטחת', בהחלט לא", הוא אומר. "אבל לפני ארבע שנים לא הייתי מסוגל להאמין למה שהשגנו כיום: ביום השואה הבינלאומי האחרון, מוסלמים בצרפת ובהם שגריר בחריין, נטלו חלק באירועים. בעיניי זה צעד אדיר, שנציג מדינה מוסלמית עושה מחווה שכזו".
"בנובמבר האחרון הזמינה אותי הקהילה היהודים באוסטריה לדבר בכנס על הנושא השואה. השאלה הבאה של המארגנים הייתה אם גם האימאם (שאמסי) יגיע. במציאות הנוכחית חיים באוסטריה כ-50 אלף יהודים, לעומת 600 אלף מוסלמים. בלתי אפשרי שקהילה כל כך גדולה לא תכיר בטרגדיה שהתרחשה ממש כאן".
שנייר מוסיף כי "המוסלמים המקומיים לא שמעו מעודם אימאם המדבר נגד אנטישמיות, או נגד השתיקה נוכח זוועות השואה שהתרחשו במדינה הזאת ממש. זו הייתה חוויה חדשה עבורם. ראש הקהילה המוסלמית הודיע כבר אז, כי ביום השואה הבינלאומי הבא (נובמבר הקרוב), תהיה בקהילה המוסלמית התייחסות מיוחדת לנושא השואה. במקביל, מתוכננת ועידה בת יומיים בנושא האסלאם והשואה".
אתם מסייעים להם בגיבוש חומרים בנושא?
"ברור. אנחנו לא אומרים להם מה לעשות או איך, ואם זה יהיה במסגרת תוכנית לימודים כלשהי, אירוע קהילתי, או אפילו לחבר אותם עם ניצולי שואה מקומיים שיבואו לתת עדות אישית. אבל בהחלט מספקים להם את כל הדרוש. בתוניס מתכננים לראשונה במדינה מוסלמית - וזאת בעקבות הפעילות שלנו - לקיים התייחסות ליום השואה (הבינלאומי). אני מקווה שעד אז יצטרפו עוד מדינות ליוזמה.
במסגדים ידליקו נרות לזכר הנספים
שנייר ושאמסי מקיימים פרויקט מרתק נוסף, ברית "מסגדים ובתי כנסת תואמים", המחברת קהילות יהודיות ומוסלמיות המקיימות קשרי גומלין. "ביום השואה הבינלאומי, לראשונה, תהיה הדלקת נרות המונית במסגדים ובבתי הכנסת לזכר הנספים", הרב שנייר מספר.
"בחודש הבא אני עם האימאם שאמסי באינדונזיה, ובין היתר נושא השואה יזכה להתייחסות הולמת גם שם. המחוות הללו אולי לא נשמעות דרמטית מספיק, אבל אני מאמין גדול בשינויים קטנים. המסע שלנו להטמעת לקחי השואה בקרב העולם המוסלמי, רק בתחילתו".
הרב שנייר מכנה את הפעילות שלו "אתגר קריטי". "צריך להבין את המצב הדמוגרפי הנוכחי בארצות הברית, שהישראלים לצערי ממש לא רואים: בשנת 2020, רוב ארצות הברית תהיה היספנית-שחורה. המדינה משתנה, ואיתה סדר העדיפויות. זה מאוד נאיבי מצדנו להניח שהדור הצעיר ימשיך באותו הקו.
"הערכות הנוכחיות מדברות על בין 3-7 מיליון מוסלמים בארצות הברית כיום, והקהילה הזו הופכת למשפיעה יותר ויותר. יש לנו כיום שני חברי קונגרס מוסלמים, והקהילות היהודיות הגדולות בניו-יורק מתקיימות לצד קהילות גדולות עוד יותר של מוסלמים. המטרה היא לבנות נכון את הגשרים ביניהן ולפעול יחד לטובת קידום מטרות משותפות וסולידריות הדדית".