מ' התקשורת מנסה לעצור את עקיצות הסלולר
משרד התקשורת מתקן את רישיונות החברות לטובת הצרכנים: יאסור עליהן לגבות חיוב מלא אם הצרכן עזב באמצע החודש; יחייבן לכתוב "מתנה" בחוזה כשפריט ניתן בחינם ויאסור גבייה אוטומטית על שירות שניתן בחינם. למרות הכל ישנו תיקון אחד שהוא לרעת הצרכנים: החברות יוכלו לקצר את זמני הפתיחה של מוקדי השירות מ-13 ל-10 שעות ביום
משרד התקשורת התעורר מתרדמתו והודיע היום (ב') שיבטל כמה מהתרגילים המרתיחים ביותר של חברות הסלולר, שצרכנים רבים מתלוננים עליהם זה תקופה ארוכה. המשרד תיקן 28 תיקונים ברישיונות חברות הסלולר. מנכ"ל המשרד חתם על התיקונים לרישיונות החברות ב-11 בינואר. חלקם ייכנסו לתוקף באופן מיידי ואחרים - תוך חודש עד חצי שנה (לחצו כאן ללוח הזמנים של כניסתם לתוקף של התיקונים). הנה כמה מהתיקונים הרלוונטיים ביותר לצרכנים:
עקצו אתכם בחברת הסלולר? כיתבו לנו >>
- פלאפון: הטאבלט לא בדיוק במתנה הטאבלט לא במתנה: אתם לא לבד
- טאבלט בכאילו מתנה: גם בסלקום ואורנג'
טאבלט "במתנה" וביטוח בלי רשות לבן 78
סוף סוף: יחויבו לחייב באופן יחסי
משרד התקשורת החליט לאסור על חברות הסלולר לגבות על חודש מלא, גם אם המנוי היה לקוח שלהם במשך שנייה וחצי. כלומר, חברות כמו סלקום וגולן טלקום לא יוכלו יותר לגבות חיוב על חודש מלא, אם הצרכן עזב אותן בתחילת או באמצע החודש.
משרד התקשורת קבע כי בחודש בו נטש המנוי את החברה, הוא יחויב בחיוב יחסי על פי הגבוה מביניהם: מספר הימים בחודש בהם היה מנוי של החברה; מספר היחידות הגבוה ביותר שצרך מתוך מכסת היחידות החודשית שהוקצתה לו. בחבילות ללא הגבלה סביר הניח שהמנוי ישלם לפי מספר הימים בהם השתמש בשירות (המחיר החודשי לחלק למספר הימים בחודש, כפול מספר ימי השימוש), אלא אם כן מדובר היה בצריכה חריגה.
זהו תיקון מבורך, צרכנים רבים מתלוננים מדי שבוע ל-ynet על כך שחברות מחייבות אותם על חודש מלא למרות שסיימו את ההתקשרות עמן באמצע החודש או בתחילתו. חלק מהלקוחות מתלוננים שמבצע הסתיים וכשביקשו להצטרף למבצע חדש – נאלצו לשלם מחיר מלא לחודש שכן עשו זאת באיחור של כמה ימים. התיקון ייכנס לתוקף תוך חודש.
לא כתוב בחוזה? זו לא מתנה
בעמוד עיקרי התוכנית יכללו באופן ברור ומדויק כל התעריפים שהחברה מחייבת על פיהם את המנוי, שיעורו של כל תשלום קבוע או תשלום חד פעמי, ואלה יוצגו בטבלה בעלת שתי עמודות. המידע שעל החברות למסור כולל מחירי ציוד, סים, דמי מעבר לתוכנית, תעריפי חו"ל, מכסת דקות לחו"ל, קוד גישה אותו יש לחייג, המדינות הכלולות סוג היעדים (נייח או נייד) ותעריף החריגה.
שירותים שניתנים באופן זמני בחינם או בהנחה יצויינו בעמוד ויודגש תעריף השירות לאחר סיום מתן ההטבה. אם טובין ניתן במתנה על החברות לציין זאת במפורש. לא צויין – זאת לא מתנה. ההסכם יהיה בן 2 עמודים אלא אם מדובר בשני סוגי שירותים (סלולר וטלפון נייד לדוגמא) ואז היא רשאית להוסיף עמוד. התיקון ייכנס לתוקף תוך 4 חודשים.
הפעלה מחדש של סים לא תעלה כסף והחברה לא תוכל לדרוש את החזרתו
שינוי נוסף הוא שחברת הסלולר לא תוכל לגבות ממנוי תשלום עבור כרטיס סים שנופק לו בעבר ונותק. לדוגמא, אם לקוח של חברת פלאפון עזב לפרטנר וחזר לפלאפון, הוא יוכל להפעיל את כרטיס הסים שקיבל בעבר מפלאפון ונותק, בלי לשלם עליו שוב כפי שנהוג בחלק מהחברות כיום.
"כמו כן, החברה רשאית לגבות את התשלום מהמנוי עבור הכרטיס החכם רק כתשלום חד פעמי במסגרת חשבון הטלפון הראשון העוקב למועד מסירת או שליחת הכרטיס החכם, והיא לא תהיה רשאית לדרוש את החזרתו לחברה", כך נמסר.
החברה לא תוכל לגבות מחירים שונים על כרטיסי סים שונים, לא תוכל לגבות יותר על סים ממנוי שלא רכש ציוד קצה ממנה וכן היא לא רשאית לגבות מהמנוי דמי כרטיס חכם בגין החלפת הכרטיס החכם בעקבות תקלה שנתגלתה בו.
שמירת מספר הטלפון של המנוי
בנוסף, על החברה לשמור את מספר הטלפון של המנוי שביקש לעזוב אותה, במשך 14 יום, גם אם לא ביקש לשמור אותו. החברה רשאית לחייב את המנוי עבור פרק הזמן בין פעולת סיום ההתקשרות לבין חידושה עם אותו מספר טלפון שהוחזר לו, על פי תנאי תוכנית התעריפים, שבה היה מנוי טרם ביצוע פעולת סיום ההתקשרות, ולהמשיך לחייב אותו על פי תנאי תכנית התעריפים האמורה. תיקון זה ייכנס לתוקף תוך חודש ימים.
עוד חודשיים: החברות יחויבו לגבות דמי חיבור שיהיו אחידים, לא תלויים בציוד הקצה ולא ייגבו, אלא אחרי שהסים הופעל (אקטיבציה).
אישור עסקה והעלאת תעריפים: בסמס
בנוסף, עסקת מכר מרחוק שנעשית באמצעות טלפון, תושלם רק לאחר שהחברה תקבל את הודעתו החוזרת של המנוי באמצעות דואר אלקטרוני, מסרון או הודעת פקס, המאשרת את הסכם ההתקשרות, אלא אם יבחר המנוי לוותר על כך. החברה תחויב להקליט את השיחה. נציג החברה יחויב לשלוח ללקוח את טופס עיקרי התוכנית וטופס הגישה לשירותים בדואר אלקטרוני, מסרון או פקס (הלקוח יכול לסרב לכך ולהמשיך בעסקה בלי לראות את המסמכים).
אם הסכים לקבל את הדברים, יאשר את תנאי העסקה במפורש, ללא שום התניות, הסתייגויות או שינויים בכתב יד לגבי התנאים במסמך תנאי ההתקשרות, באמצעות הודעת דואר אלקטרוני חוזרת או מסרון חוזר, שיכללו את שמו המלא ומספר הזהות שלו.
פרוצדורה זו תקשה על נציגים לכפות על צרכנים הסכמים מפתים, תוך כדי גילוי טפח והסתרת טפחיים, שבסופו של דבר יגרמו להם מפח נפש. ההסכמה לעסקה - רק אחרי שהצרכן אישר. התיקון ייכנס לתוקף תוך 6 חודשים.
איסור גבייה אוטומטית על שירות שניתן בחינם
שינוי תעריפים - החברה חייבת להודיע על שינוי בתעריפים או במספר יחידות השימוש, בין ארבעה-עשר (14) יום לעשרים ואחד (21) יום לפני כניסת השינוי לתוקף באמצעות מסרון. לגבי מנוי החסום לשירותי מסרון תועבר ההודעה באמצעות הודעה קולית. התיקון ייכנס לתוקף תוך חודשיים.
כמו כן, ככל שחברה סיפקה למנוי שירות שאיננו שירות דיבור, מסרונים או גלישה, בהנחה או בחינם למשך תקופה קצובה, לא תהיה החברה רשאית להמשיך או להתחיל לחייב את המנוי בגין השירות האמור בתום התקופה האמורה אם נתקבל מהמנוי מסרון חוזר למסרון בדבר שינוי התעריף, ששלח אליו בעל הרישיון, עם הספרה "0" - שמשמעותו בקשה להפסקת השירות.
הזמנת שירותי תוכן מספק תוכן
הוחלט כי התקשרות עם ספק תוכן לשם קבלת שירותיו תתבצע אך ורק באמצעות אתר האינטרנט של ספק התוכן.
ממשרד התקשורת נמסר כי כיום נדרש המנוי להזין באתר של ספק התוכן רק את מספר הטלפון שלו. על פי האסדרה החדשה הפרטים שיידרש מנוי להזין יהיו כדלקמן:
מנוי תשלום בדיעבד (Post-paid):
- "מספר הלקוח" של המנוי, כפי שמופיע בחשבון הטלפון;
- מספר הזהות של המנוי;
- מספר הטלפון של המנוי שיחויב בגין צריכת השירות;
- ארבע הספרות האחרונות של אמצעי התשלום (מספר כרטיס אשראי או מספר חשבון בנק).
מנוי תשלום מראש (Pre-paid):
- מספר הטלפון בגינו ניתן לגרוע מהיתרה העומדת לזכותו עבור צריכת השירות;
- במקרה שהטעינה בוצעה באמצעות כרטיס חיוג – ארבע (4) הספרות האחרונות של מספר כרטיס החיוג; במקרה שהטעינה בוצעה באמצעות כרטיס אשראי - ארבע (4) הספרות האחרונות של מספר כרטיס האשראי.
חסימת גלישה בחו"ל וביטול קל של חבילות גלישה
במקרה של שימוש בשירותי תקשורת בחו"ל - המשרד יחייב חסימת כל המנויים לגלישה בחו"ל כברירת מחדל, גם לצרכנים שמעוניינים לגלוש בחו"ל שלא באמצעות חברת הסלולר שלהם. גלישה בחו"ל תיעשה רק באמצעות חבילה או באמצעות בחירה אחרת של הצרכן.
ישנם גם תיקונים הקשורים בשימוש בשירותי תקשורת בארץ. בהגיע המנוי לניצול של 100% מהמכסה שנקבעה לשירות גלישה, תפסיק החברה את שירות הגלישה או תאט את קצב הגלישה. החברה תשלח למנוי מסרון ללא תשלום, בו הודעה בדבר הפסקת השירות או האטתו. במידה ואפשרה החברה למנוי להמשיך לגלוש בקצב גלישה מואט, אין היא רשאית לחייב את המנוי בתשלום נוסף מעבר לתשלום החודשי הקבוע עבור שירות הגלישה.
בנוסף, מנוי שרכש חבילות גלישה נוספות בארץ לאחר גמר ניצול החבילה הבסיסית לפני תום תקופת החשבון, יוכל לבטל חבילות אלה והחברה תחסום אותו לגלישה לאחר ניצול החבילה הבסיסית מבלי להיות מחויב עליהן.
החברה אף תאפשר לכל מנוי בתשלום מראש (Pre-paid) להתעדכן בכל עת, ללא תשלום, ביתרה העומדת לרשותו ובמועד בו יפוג תוקפו של התקציב העומד לרשותו באמצעות חיוג למספר טלפון ייעודי, בעקבותיו יקבל המנוי את המידע האמור באמצעות מענה קולי או באמצעות מסרון.
גילוי נאות בחשבון הטלפון
החשבון יכלול את התשלומים עבור כל השירותים ועבור כל הטובין המוצגים בעיקרי התכנית. כל התעריפים והסכומים לחיוב יוצגו כשהם כוללים מע"מ. כל שינוי יצוין בחשבונית בפירוט מלא.
איסור לגבות תשלום לא סביר בגין פירוט שיחות
המשרד מחייב את חברות הסלולר לשלוח למנוי חשבוניות על פי בחירתו באמצעות אחת מהדרכים הבאות: דואר רגיל, דואר אלקטרוני ודרכים אחרות. רוב חברות הסלולר כבר מאפשרות את זה.
בנוסף נקבע כי: "החברה אינה רשאית לדרוש מהמנוי תשלום כלשהו בעד הנפקת החשבון, הכולל פירוט שיחות באופן קבוע או באופן חד פעמי, ושליחתו אליו, על פי בקשתו, באמצעים אלקטרוניים. החברה רשאית לדרוש תשלום סביר בגין 'פירוט שיחות', מכל מועד שהוא, שנשלח אל המנוי לבקשתו באופן קבוע או באופן חד-פעמי, רק במקרה שזה נשלח אליו באמצעות דואר רגיל, לבקשתו של המנוי".
המוקד הטלפוני ייפתח מאוחר ולפחות שעות
תיקון נוסף של המשרד פוגע בצרכנים: "שעות פעילות מוקד טלפוני - לאור ערוצי ואפשרויות התקשרות נוספות לחברות, שעות פעילות המוקדים יהיו לפחות 10 שעות ביום והחל משעה 08:00". בימי חג ושישי: 5 שעות מ-8:00. כלומר המשרד מאפשר לחברות לקצר את שעות המענה ללקוחות מ-13 ל-10 ובכך יוצר עומס על הקווים ומפנה לקוחות לערוצים כמו אינטרנט, שלא בהכרח מתאימים לכל לקוח.
נציין כי ישנם תיקונים שנדחו וגם זה פוגע בצרכנים. בין היתר, ההחלטה לחייב את החברות לפרסם את כל תכניות התעריפים למגזר הפרטי באתר האינטרנט של בעל הרישיון הושעתה בשלב זה. חלקן עושות זאת כבר היום. אחרות, בעיקר הוותיקות, מעדיפות עמימות.