העלאת המחירים הבאה: התבלינים יתייקרו בכ-4%
ל-ynet נודע כי חברת תבליני מימון פנתה לקמעונאים בבקשה להעלות מחירים. החברה מוכרת תבלינים ועשבי תיבול תחת המותג שלה ומייצרת את המותג הפרטי לרמי לוי ושופרסל - ועקב כך שולטת במדפי התבלינים ברשתות השיווק. "היינו רוצים לייקר יותר"
גל ההתייקרויות ברשתות המזון לא עוצר: ל-ynet נודע כי חברת תבליני מימון פנתה לרשתות השיווק בבקשה לייקר את מוצריה ב-4%. החברה מוכרת תבלינים בכל רשתות השיווק ומייצרת את המותג הפרטי של רמי לוי ושופרסל. היא מחזיקה בקרוב ל-40% ממדפי התבלינים ברשתות.
שמתם לב למוצר שהתייקר? כיתבו לנו >>
"קינמון זה לא חלב ולחם"
"אנחנו מעלים את המחירים בהרבה פחות ממה שהיינו רוצים להעלות", אומר ל-ynet הבעלים של החברה אברהם מימון, "תבלינים זה לא מוצר משמעותי מבחינת סל הקניות מבחינת השפעה על הצרכן. קינמון או פפריקה זה לא חלב ולחם".
הסיבה לבקשה להעלאת המחירים, לדבריו, היא לא התייקרות חומרי הגלם - אלא עלויות כוח אדם ותשומות. "אנחנו מובילים את הקטגוריה מעל 15 שנה, ולא העלינו מחירים 4-3 שנים, אבל עלות השכר מטורפת", הוא טוען. "יש לנו 120 עובדים ומאוד קשה למצוא ולהחזיק בעובדי ייצור בישראל. המדינה העלתה את השכר, ובמקביל כל עלויות הייצור התייקרו".
מימון מוסיף כי "אנחנו לא רק אורזים את התבלינים במפעל, אלא מייבאים את חומר הגלם, טוחנים, מעבדים ועושים את כל התערובות. יש לנו המון תקני בטיחות שלהחזיק אותם עולה הרבה מאוד כסף - ISO, GMP ללא גלוטן, HACCP. וגם מדינת ישראל היא לא מדינה קלה מבחינת הדרישות שלה והעלויות. אנחנו מתייעלים כל הזמן ומגדילים את הפעילות, אבל המדינה מכבידה על בעלי עסקים קטנים ובינוניים כמונו בעלויות מטורפות. זו אחת הסיבות ש-50 אלף עסקים נסגרים בשנה".
תבליני מימון נוסדה ב-1922. היא מוכרת, בין היתר, תבלינים, עשבי תיבול, תערובות תיבול ופירורי לחם. החברה מחזיקה ב-16.8% משוק התבלינים תחת שם המותג שלה ובקרוב ל-40% כספק - יחד עם המותגים הפרטיים שהיא מייצרת. המתחרות העיקריות שלה הן חברת מיה, שמחזיקה כמותג ב-18% מהמדף, ותבליני טעם וריח - שמחזיקה ב-12.5% מהשוק.
גל התייקרויות שמניב גידול במכירות לספקים ולרשתות
אם בקשת ההתייקרות שלה תאושר, תבליני מימון תצטרף לחברות גדולות ממנה: קוקה קולה ייקרה את טובורג וקרלסברג בשבוע שעבר, אחרי שלפני כחודש הודיעה על התייקרות המשקאות הקלים שלה, בין היתר, קוקה קולה, ספרייט ופריגת. היא גם ייקרה את מוצרי טרה אחרי שתנובה העלתה את מחירי מוצרי החלב הלא מפוקחים שלה. מבדיקת ynet עלה שרוב הרשתות ייקרו את מוצרי החלב בשיעור גבוה יותר משיעור ההתייקרות עליו הודיעו המחלבות.
עוד קודם לכן, ויסוצקי העלתה מחירים באוגוסט לסדרות תה ול"מלח הארץ"; סוגת העלתה בקיץ את מחירי אורז פרסי, בסמטי ויסמין, ומחיריהם עלו ברוב הרשתות. אלו מהן שסירבו להעלות מחירים – קיבלו בשבוע שעבר התראה נוספת מסוגת בדרישה להעלות מחירים.
גם מחלבת גד העלתה מחירים, ואילו מחירי נייר הטואלט עלו פעמיים (בפעם הראשונה קימברלי קלארק העלתה מחירים ב-10% והמתחרות החרו החזיקו אחריה. בפעם השנייה, קימברלי קלארק ייקרה מוצרים על-ידי קיצור גלילי נייר הטואלט וקיצוץ במספר החיתולים באריזות האגיס). בשבוע שעבר נודע שגם יוניליוור צמצמה הנחות לקמעונאים במוצרי פינוק – שמפו פינוק, מרכך וסבון נוזלי, מה שהביא את הרשתות לייקר את המוצרים.
התוצאות של גל ההתייקרויות כבר נראות לעין: נראה שהמחירים בסופר יוצאים משליטה ומטפסים לרמתם הגבוהה ביותר מאז 2014, כך לפי מדידת חברת סטורנקסט. במקביל יש גם עליות מחירים בסלולר: סלקום העלתה מחירים ופרטנר אחריה.
בחודש אוקטובר האחרון נרשם גידול של 4.2% במכירות שוק מוצרי הצריכה לעומת אוקטובר אשתקד, כאשר בתקופת ינואר-אוקטובר 2018 תועד גידול של 3.9% במכירות לעומת התקופה המקבילה ב-2017. מדובר בצמיחה כספית של 2.8% בשוק, בניכוי שינוי מדד המחירים (המנוכה מהשפעות תמהיל) בין התקופות. זוהי תוספת של 1.3 מיליארד שקל למכירות, בין היתר כמובן, "הודות" להעלאות של המחירים לצרכנים.