נרשמתם לבוק ואודישנים, אולי תחטפו תביעה
השם איקיוטק הוכתם, אך זה לא מפריע לעומדים מאחורי החברה לנסות שוב לתבוע "חייבים" תחת השם "במרום הפקות". לאחרונה, לקוחות לשעבר קיבלו מכתבי דרישת חוב וכעת נתבעים. הלקוחות טוענים: יש לנו הוכחות ששילמנו הכל או ביטלנו את העסקה ובכל זאת רודפים אחרינו אחרי שנים
ב-2009 הגיעה תמי, אז בת 18, למשרדי "במרום הפקות" בתל-אביב וחתמה על חוזה, כך היא טוענת. היא ביטלה אותו לטענתה, עוד באותו שבוע. שנים אחרי כן, החברה תובעת אותה בסדר דין מקוצר על 17,101 שקל, בטענה שתמי חייבת לה כסף.
"הגעתי למשרדים. הבטיחו שיתנו לי כל מיני דברים: איפור, סטיילינג, בוק, קורס והזמנות לאודישנים, וחתמתי על מסמך שכולל תשלום בהוראת קבע", סיפרה ל-ynet. "אחרי כן קפצתי לסבתא שלי, שעבדה בקרבת מקום. הראיתי לה את זה והיא אמרה לי: 'תתקשרי לבטל, זה לא נותן לך כלום, הם רק רוצים לקחת ממך כסף'.
"התקשרתי כעבור יום לחברה, ואמרו לי שכדי לבטל עלי לשלוח פקס. שלחתי להם הודעת פקס עם בקשה לביטול שכללה מספר ת.ז. התקשרתי לוודא שהפקס הגיע, ואמרו לי שבוטל. בדקתי ולא הורידו לי שום סכום מהחשבון, אז הבנתי שהעסקה אכן בוטלה".
"לא קיבלתי מהם אף שירות או חיוב"
שנים שתמי לא שמעה עוד מבית העסק הזה, ופתאום קיבלה תביעה. "אחרי כ-7 שנים הם פתאום שולחים לי מכתב להסדיר את החוב איתם. אני חתמתי על חוזה של 6,000 שקל והם דרשו ממני לשלם כ-18 אלף שקל. אחר-כך הגיעה אלי התביעה, בסכום של כ-17 אלף שקל.
"כשדיברתי איתם, אמרתי להם: 'ביטלתי את החוזה בהסכמתכם. אמרו לי: 'תוכיחי שביטלת'. אמרתי תוכיחו אתם שלא ביטלתי, אני לא אמורה לשמור מסמך מלפני 7 שנים. ואם לא ביטלתי, למה אף פעם לא ניסיתם לגבות כסף מהחשבון שלי? בנוסף, כתבתם בחוזה: סטיילינג 600 שקל, צילומים 700 שקל, וכן הלאה. איפה השירות שנתתם לי? איפה ההוכחה שקיבלתי קורס איפור, איפה הבוק שהכנתם לי? איפה הקורס של תגליות? לא קיבלתי כלום. בואו תראו לי את השירותים שצרכתי מכם, שאני צריכה לשלם עליהם".
למה את חושבת שהם פנו אלייך?
"כי יש להם חוזה חתום ביד ואני לא יכולה להוכיח שביטלתי כביכול. הרי כששלחתי הודעת ביטול, לא הגעתי לשם וקרעתי את החוזה, נכון? אמרו לי: אוקיי, בוטל. אם היתה טעות, הייתי רואה שהחשבון שלי מחויב. לא חייבו דבר. איפה הייתם שבע שנים? שיוכיחו שניסו לחייב אותי ודחיתי את החיוב, לא קרה לא נברא. ואיזה עסק מחכה לכסף שבע שנים"?
במרום ואיקיוטק - אותם בעלים
תמי היא כמובן, לא הנתבעת היחידה. לעו"ד אופיר לב הגיעו מתחילת 2017 כ-20 פניות של לקוחות של "במרום הפקות 2004", נגדם הוגשו לאחרונה כתבי תביעה."הפניות ממשיכות התנהלות קודמת של מאות רבות של תיקים", אמר עו"ד לב ל-ynet.
במרום, המיוצגת על-ידי עו"ד לבנה קציר, שייכת לבן אופק,שהוא גם הבעלים של איקיוטק וחברות הבת שלה, שכיכבו בפרשת איקיוטק. במרכז הפרשה ההיא עמדו בקשות לתשלום חוב שנשלחו לכ-100 אלף איש (לטענת החברה), בטענה שאלה חייבים לאיקיוטק כסף על סמסים שכללו זימונים לאודישנים. הפרשה קוממה חברי כנסת ושרים.
מסע הגבייה הגדול תחת השם "איקיוטק", הצליח חלקית: למרות מחאות והתערבויות של משרדי ממשלה - רבים שילמו לחברה מבהלה. עם זאת, במקרים שהגיעו לבית-המשפט, לרוב, החברה משכה את התביעות או הפסידה בבית-המשפט כשעמדה מול לקוח ועקב כך הפסדיה (לפחות במשפטים שניהל נגדה עו"ד לב) נעים סביב חצי מיליון שקל, כך הצהירה החברה בבית-המשפט.
למרות כ-126 פניות ללשכת עורכי-הדין ותלונות שהוגשו למשטרה, הפרקליטות מתמהמהת בפתיחת תיק נגד ראשי החברה. העומד בראשה, בן אופק, נחקר במשטרה וריצה עבודות שירות על עבירות מס. במשטרה נחקר גם עו"ד נועם קוריס, שנחשד כאחד מיוזמי מסעות הגבייה וכבעל בעלות בחברות. בין היתר הם נחשדו בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה, קשירת קשר לביצוע פשע.
בחודשים האחרונים הגיעו ל-ynet פניות לפיהן העומדים מאחורי איקיוטק חזרו לפעול נגד "חייבים" של במרום הפקות, באמצעות מכתבי דרישה לתשלום חוב. כעת כאמור, הוגשו תביעות בשם "במרום הפקות".
במרום היא אחת החברות הוותיקות בקבוצת החברות שכללה את איקיוטק (לצד בית הספר תגליות, אקסטרז, כ.ל.י תקשורת, גרין דיזיין וספינגו, בין היתר) וזו לא הפעם הראשונה שנעשים נסיונות לגבות כספים באמצעות חברה זו. המקרה שונה מפרשת איקיוטק, שכן פה יש חוזים שחתומים על-ידי לקוחות, רק שגם פה טוענים הלקוחות כי מדובר בשיטת מצליח.
"עשו לה בוק - וזה הדבר היחיד שהילדה קיבלה"
לעומת תמי, במרום הפקות כן גבתה כסף מלקוחה בשם כ'. "ב-2009 הילדה רצתה ללכת שיעורי משחק, ושמעה מחברים על במרום", סיפרה כ' ל-ynet. "הלכתי איתה, הם נתנו לנו הצעות מחיר, אבל הם רצו שנעשה הוראת קבע. לא יכולתי, כי הייתי מוגבלת בבנק ואני חד הורית והמצב שלי על הפנים. הם התחילו לשכנע אותי שאתקשר לאחותי, שאעשה הוראת קבע דרכה. היינו שם כמה שעות טובות. בסוף אחותי עשתה עבורי הוראת קבע ל-12 חודשים.
"אמרו לנו שבתמורה, יקראו לילדה לקורסים ולאודישנים והיא תשתתף בהצגות, בפרסומות, בסדרות. היא היתה אז בת 16. קבעו לה יום שתבוא לעשות בוק תמונות, וזה הדבר היחיד שקיבלה הילדה אי פעם מהחברה הזאת. במשך כל השנה הזאת לא קראו לה לאודישנים ולא נתנו את מה שהבטיחו. לא קורסים ולא כלום. אני לעומת זאת, שילמתי את מלוא הסכום. 12 חודשים שילמתי. גם הבן שלי נרשם, אך התחרט ושילמתי עבורו רק 600 שקל דמי רישום.
"לפני שבוע וחצי בא אלי שליח הביתה והגיש לי תביעה מבמרום הפקות, אבל אני שילמתי הכל! יש לנו פירוט. הכל שולם במשך שנה. אני לא יודעת מה הם רוצים מהחיים שלי. אני אישה לא בריאה שיניחו לי לנפשי. שילמתי את כל הכסף. קיבלת כסף, אז למה להוציא מאנשים עוד כסף?".
במרום הפקות טוענת שבתה של כ' קיבלה בוק תמונות, שובצה לקורס, כיתות אמן, נשלחה לאודישנים ובכך מימשה את העסקה. עוד טוענת החברה כי סך עלות העסקה 5,414 שקל, אך כ' שילמה 1,658 שקל בלבד. החברה תובעת אותה על סכום של 11,820 שקל.
"הגיעו אלי מלא סמסים אחרי שביטלתי. זו הטרדה"
גם נגד הסטודנטית דניאל הוגשה תביעה. נטען כי ב-11 באוקטובר 2009 רכשה מבמרום הפקות מנוי לשירותי מידע, וחבילת מוצרים, שכוללת בין היתר, קורס הליכה והופעה, "אתר באינטרנט" ו-250 כרטיסיות דוגמן. סך הכל - 8,414 שקל. במרום שלחה לדניאל מכתב דרישת חוב ב-25 ביולי 2016 (בסך 17,873 שקל), שצורף לכתב התביעה בו מבקשת במרום 15,584 שקל בלבד.
החברה טוענת כי ב-29 בנובמבר, דניאל שלחה מכתב לביטול העסקה, "אולם חלף מועד הביטול ומשכך חייבת הנתבעת בתשלום מלוא מחיר העסקה. בפועל היא שילמה 2,376 שקל בלבד ויתר התשלומים לא כובדו".
רק שדניאל טוענת שיש לה הוכחות שהחברה החזירה לה את התשלום של נובמבר, אחרי שביקשה את ביטול העסקה דרך כרטיס האשראי וכן שהחברה הפסיקה לכאורה לחייב אותה אחרי בקשת הביטול שלה.
"בחברת האשראי שלחו לי את פירוט החיובים מאז ועל כל החיובים של המנוי החודשי רשום בוטל, בוטל, בוטל", היא טוענת. "שאלתי את חברת האשראי: 'מי ביטל'? ענו לי: 'החברה'. אז במרום ביטלו את החיובים, ואז הם באים בטענות שלא שילמתי להם, אבל עובדה - אתם ביטלתם את החיובים. זו ממש הטרדה כבר כמה שנים. זה כל פעם מזכיר לי כמה מטומטמת הייתי בגיל 16, נרשמתי למשהו שראיתי בפייסבוק. אני הרבה יותר זהירה מאז".
למה ביטלת את ההתקשרות עם החברה?
"מהר מאוד הבנתי שמה שהם מציעים זה באיכות מאוד חובבנית. זה גם מה שאמרו לי אנשים מהתעשייה כששיתפתי את התמונות שלי שקיבלתי מהם. הם אישרו לי שבוטל, שהכל בסדר ושנגמר הסיפור.
"רק שאחרי זה המשיכו להגיע אלי מלא סמסים. המון. כמה שהתקשרתי – כלום לא עזר. הם היו אומרים לי: 'הורדנו אותך מהרשימה' והייתי מקבלת עוד סמסים ועוד סמסים. אחרי זמן מה הם פנו אלי ואמרו: 'קיבלת סמסים אנחנו רוצים לחייב אותך על כל התקופה הזאת שלא שילמת כביכול'. למרות שהמנוי מזמן בוטל".
הם פנו אלייך לאחרונה לגבי חוב על סמסים?
דניאל: "לא, לפני כמה שנים. פעם בכמה שנים הם מתעוררים פתאום, נזכרים בי, שולחים מכתבים מההוצאה לפועל, אבל הכל אצלי מתועד, כי כשקיבלתי 10-5 סמסים ביום הבנתי שמשהו פה ממש חשוד".
השופטת לגבי לקוחה עולה חדשה: "החוזה נגוע בעושק"
"99% מהלקוחות טוענים שהתחרטו והחברה ביטלה את העסקה, או ששילמו הכל. רבים אף טוענים שלא קיבלו שום שירות. זו שיטת מצליח", אמר ל-ynet עו"ד לב. "השופטים אומרים דברים חמורים על התביעות שלהם. התביעות שלהם הן על 30-10 שקל, כשהחוזים מגיעים לאלפים בודדים. שופטת בבית-המשפט השלום בפתח תקווה אמרה לאחרונה בהליך נגד לקוחה שלכאורה לא שילמה לבמרום הפקות (שיוצגה בתביעה על-ידי חברה אחות בשם כ.ל.י תקשורת) שבעצם עשקו אותה כי היא לא ידעה עברית טוב.
"בהחלטה נאמר כי 'יש בחוזה תנאי מקפח בחוזה אחיד, שכן נכתב בו באותיות הקטנות, שאם לא ייפרע אחד התשלומים במועדו, החברה שומרת לעצמה את הזכות לפרוע את מלוא הסכום, כ-10,000 שקל. לפי השופטת יש פה חוזה הנגוע בעושק והיא המליצה לחברה לא להמשיך בתביעה".
"בהחלטה גם נאמר כי הנתבעת לא היתה מעוניינת לקבל את הבוק ולכן עליה לשלם סכום בסיסי של 2,364 שקל, אך מדובר בעניין שנובע מבעיות בשפה שלה בחקירה בבית-המשפט וכי ערעור בסוגייה הספציפית הזאת יוגש ובסופו של דבר הלקוחה גם לא תשלם סכום זה, כיוון שלא קיבלה ממילא את התמונות"
למה אתה חושב שחזרו לתבוע?
"הם מעולם לא הפסיקו לתבוע. פשוט בעבר הגישו תיקים להוצאה לפועל. הם תובעים כי זו חברה ותיקה, לא חברת קש חדשה שלהם, ויש נגדה תיקי הוצאה לפועל, (אנשים שזכו בתביעות נגדה מ.ק). לכן אם יגבו דרך ההוצאה לפועל - כל הכספים שייגבו ילכו אוטומטית לטובת הזוכים והם הרי רוצים את הכסף לעצמם. אצלי במשרד יש יותר מ-20 אלף שקל חובות של במרום הפקות בהוצאה לפועל".
בכמה תיקים הם ניצחו במסגרת התביעות שהגישו כאיקיוטק?
"בכ-96 תביעות שידועות לי, שבכמחצית מהן טיפלתי, אני מכיר רק מקרה אחד שבו הם ניצחו. היה תיק אחד שהם ניצחו בו ב-500-400 שקל. הלקוח יוצג על-ידי עו"ד ציבורי והדבר הוכרע כך, כי השופט ראה שלא משתלם שהתיק יתנהל. ב-3 מקרים נקבעו להם הוכחות והם לא הגיעו לדיון. כל המקרים אחרים נמחקו כי הם עצרו את הניהול של התיק עם סיבה או בלי סיבה. או שהם מבקשים למחוק אותן כי אין כדאיות כלכלית, או שהם לא משלמים ערבונות או אגרות".
תגובות
עו"ד ליבנה קציר מסרה בתגובה: "מקום בירור עניינם של החייבים ייעשה כפי שנעשה במדינת חוק, קרי בבית המשפט, שם יוכלו לטעון טענותיהם מדוע לא ישלמו על שירותים ומוצרים שרכשו".
בן אופק מסר ל-ynet: "כמו שאמרנו תמיד - חייב שלא ישלם במכתב הדרישה ישלם דרך הוצאה לפועל בתוספת ריבית ושכר טרחה. חייב שנתבע בבית המשפט מוזמן להגיב בבית המשפט. אנחנו לא ננהל את התביעות דרך ynet. ההונאה היחידה כאן היא של מי שרכשו מוצרים ולא שלמו בעדם".