שתף קטע נבחר

 

כל היהודים קופצים רוקדים: הגלגול הבא של "שוטי הנבואה"

"זו לא מהפכה אלא התחזקות": גלעד ויטל-שמעון ורואי לוי חוזרים בגלגול החדש "שמעון ולוי", ומספרים על החזרה בתשובה והשפעתה על היצירה, החברות ארוכת השנים שלא נפגעה למרות הגלגולים, ועל הדרך שעברו מההצלחה של "שוטי הנבואה" - ועד להרכב החדש. ויש קליפ מיוחד לגולשי ynet

 

 

"לא תמיד היה להם טוב/ לא תמיד היה קל/ אחזה שושנת יעקב/ בסולם שמגיע אל על": מילות שירם החדש, "עולים בסולם", מבטאות אולי יותר מכל את מה שעבר על הצמד גלעד ויטל-שמעון ורואי לוי – מי שייסדו את הרכב הקאלט "שוטי הנבואה" שהתפרק לפני עשור.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

בחודשים האחרונים הם נולדו מחדש, ולא בפעם הראשונה מאז, הפעם כצמד "שמעון ולוי", עם אלבום בכורה בדרך. השם של ההרכב מתכתב עם שמות בניו של יעקב אבינו, וגם הקשר ליהדות אינו מקרי, מאחר ובמהלך השנים חזר לוי בתשובה ולשירים שהוא ושותפו כתבו והלחינו, יש קשר עמוק עם היהדות.

 

 עוד תרבות בערוץ היהדות :

  • שיר: הסיפור שמאחורי "נרותיי הזעירים": היוצרים העיוורים שזכרו את האור

  • הצגה: האלטרנטיבה הדתית לחג הפסטיבלים

    תוצרת חוץ: להיות סטודנט יהודי בארה"ב: "הם המכבים המודרנים "

    קליפ: "ידיד נפש" בגרסת "הבי מטאל "

    תערוכה: "חג חיסול המשומדים": החגים שנעלמו מלוח השנה העברי  

     

    "השיר הזה הוא אלגוריה של הקשר בין הקב"ה לעם ישראל, שבא בין השאר לביטוי במילים 'לא תמיד היה להם טוב'", מסביר ויטל-שמעון. "כשאתה מתבונן בהיסטוריה של עם ישראל, אתה מתחיל לראות שאתה חלק ממשהו עצום. כל אחד מאיתנו הוא חולייה בשרשרת של עם שחי יותר מ-3,000 שנה. הניסיון הזה הוא מתנה אדירה".

     

    "הסיפור של השיר הוא הסיפור על הגלות והשיבה הביתה - לארץ ישראל", מוסיף לוי. "המילים 'לא תמיד היה להם טוב' ו'לא תמיד היה קל' זה בלשון המעטה. השיבה לארץ ישראל זה פלאי פלאים. תחיית השפה העברית היא התגשמות של נבואה עתיקה".

     

    "פתאום קלטתי את שבריריות החיים"

    לוי וויטל-שמעון, בני 47, חולקים חיבור עמוק וארוך-שנים - מגיל 11 למעשה - במושבה הגלילית מטולה. מאז הם חברי נפש ויוצרים מוזיקה ביחד. ב-1995 ייסדו את "שוטי הנבואה" (בפרפרזה על המימרה התלמודית "מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לשוטים ולתינוקות"), וכבר אז התכתבו עם היהדות הארץ-ישראלית גם בשיריהם וגם בשמם.

     

    "ממש הרגע סיימתי את התפילה, והמילים של שחרית הן אותן מילים שבהן אני כותב שירים". שמעון ולוי (צילום: ניצן גור) (צילום: ניצן גור)
    "ממש הרגע סיימתי את התפילה, והמילים של שחרית הן אותן מילים שבהן אני כותב שירים". שמעון ולוי(צילום: ניצן גור)

     

    בעשור הקודם נחשבה "שוטי הנבואה" לדבר החם ביותר במוזיקה הישראלית, גם בזכות מגמה גוברת והולכת של חיבור לרוחניות, שמתכתבת עם המסורת, והשאירה פה נכסים מוזיקליים שהפכו לקאלט כמו "הילדים קופצים" ו"אין אני" – אבל אז התפרקה.

     

    "שוטי הנבואה הייתה כמו משפחה", אומר ויטל-שמעון. "גרנו ביחד ושיתוף הפעולה התבסס על החברות בינינו. במבט לאחור, כאשר החברות התפרקה, הלהקה התפרקה. קרה לנו גם משהו מוזר - לא הגענו לשלב שמופיעים בשביל כסף כי הלהקה הייתה תמימה ומאוד מלאת ערכים. ברגע שהערכים האלה לא התקיימו עוד, ידענו שהלהקה צריכה להתפרק".

     

    יש קשר לחזרה בתשובה ?

    רואי לוי: "קל לשים על זה את האצבע כי זה קרה באותו חודש שבו התפרקה הלהקה. כבר לא הייתי חלק מקבוצה ויכולתי להיות יותר עם עצמי. עוד דבר שקרה באותו חודש, הוא שדודי האהוב, עודד יצחק לניאדו ז"ל, נהרג בתאונה. למרות שהיה צאצא לשושלת רבנים מקובלים בדמשק, הוא עצמו לא שמר מצוות ותמיד היה צוחק ואומר לי 'רק שלא תחזור בתשובה', אבל כשהוא 'עלה למעלה', כבר לא היה מישהו שיזהיר אותי. במוות שלו קלטתי את שבריריות החיים. הכול יכול להיעלם. לקחתי ליד ספר של רבי נחמן, וכשהתחלתי לשמוע את אמירת הקדיש לעילוי נשמתו, הרגשתי שכל ה'אובער חוכם' שלי נמס".

     

    הפירוק לא עשה להם טוב

    ויטל-שמעון ולוי ניסו לשתף פעולה זמן קצר בהרכב חדש, אך מצאו עצמם מול חלום שבור. "אחרי פירוק הלהקה די נתקעתי", מספר ויטל-שמעון. "הייתי חלק מהזמן באולפן הקלטות, הפקתי ועשיתי סאונד, אבל לאט-לאט התחלתי להיעלם לעצמי. הפסקתי לצאת להופעות. פחות רואים אותך ואתה מתחיל להיעלם".

     

    "וזה אותו החבר הוותיק מפעם, ומבחינתי זו המהות של החזרה בתשובה - לא צריך להיעלם" (צילום: איציק ברוחין) (צילום: איציק ברוחין)
    "וזה אותו החבר הוותיק מפעם, ומבחינתי זו המהות של החזרה בתשובה - לא צריך להיעלם"(צילום: איציק ברוחין)

     

    לוי מצדו הקים את "פיטום הקטורת" עם מוזיקה יהודית מקורית, "הייתי במוטיבציה עליונה של פרנסת ילדיי - לכן הופעתי במקומות קטנים וגדולים, לבד ועם נגנים. זה קרה בבתי ספר, יישובים ומסיבות פרטיות. הפכתי למעין טרובדור מודרני. חלק גדול מההופעות היה לפני צעירים וצעירות יהודים שהגיעו לארץ דרך 'תגלית'".

     

    למרות שהוא חזר בתשובה, רעייתו ואם ילדיו העדיפה להישאר בעולם החילוני. "היא אכן לא מגדירה את עצמה כדתייה, אבל הכשרות, הכבוד ההדדי, עשו לנו ולבית רק טוב".

     

    השניים ממשיכים להתגורר באותו הכפר, היישוב קציר, אך החברות הישנה חודשה על הבמה ובחיים לפני כחמש שנים. "רואי שאל אם בא לי לבוא להופעה בדרום, במדבר. הסכמתי מיד וכאשר ביצענו שירים ישנים שלנו, אמרתי לעצמי 'וואו. איזה כיף השירים האלה'. כאילו גיליתי אותם מחדש. מכיוון שנהנינו וראינו מה קורה לקהל כששנינו עומדים על במה, התחלנו לצאת לסדרת הופעות אקוסטיות עם גיטרה".

     

    מצליחים גם בלי גלגלצ: "הכול מהקב"ה"

    השלב הבא בזוגיות המוזיקלית החל כאשר ויטל-שמעון התארח בקליפ של קובי שמעוני (סאבלימינל) בשיר "החלום של כל גבר". מכאן נולד הצמד "שמעון ולוי", והמיזם החדש קיבל תאוצה. "בעקבות החתימה התחלנו להקליט בצורה מסודרת", אומר לוי.

     

    "עד כה הוצאנו חמישה שירים והשישי בדרך. אחד השירים החדשים שלנו הוא 'לך ישר' שבוצע בפעם הראשונה מול קהל, ביוני 2016 - וכבר בביצוע הראשון, התקבל אצל הקהל בהתלהבות. השיר אומר 'נפלו שיני החלב/ רציתי לצאת למרחב/ הייתי פשוט מאוהב/ הייתי אפילו כוכב'. על כל משפט צועקים בתשובה: 'אז מה'. השיר הזה סימל עבורי את הדרך שאותה עברנו עד כה".

     

    תוך קצת יותר משנה חצה הקליפ את סף המאה אלף צפיות ביוטיוב, והפך גם ללהיט מקפיץ בכל ההופעות של הצמד, אבל לא הושמע בגלגלצ אפילו פעם אחת. "גם 'כל הילדים קופצים' שביצענו בימי 'שוטי הנבואה' לא נכנס לפלייליסלט של גלגלצ", לוי אומר בחיוך. "איך אומר השיר 'ג'ה איז וואן' שכתב מוש בן ארי, בתקופה של 'שוטי הנבואה'? 'כולו מן אללה'. תחשוב על המשפט הזה - הכול מהקב"ה וקצת מהאדם. אגב, גם השם של השיר הזה מראה על הקשר שתמיד היה לנו עם היהדות. המילה ג'ה היא הצורה שבה אומרים בג'מיקה 'יה', שמו של הבורא".

     

    "זו לא מהפכה אלא התחזקות"

    ההרכב החדש הוא לכאורה חצי-דתי חצי-חילוני, אבל בפועל מודה ויטל-שמעון: "אני בכלל מהחילונים שחושבים שהצדק נמצא אצל אלה שחזרו בתשובה. אצל רואי ראיתי גם שאפשר לחזור בתשובה ולא להיעלם אלא להכניס את המצוות לחיים".

     

    "ב'שוטי הנבואה' היה אפשר לקרוא את השירים בעיניים ישראליות וגם בעיניים יהודיות" (צילום:ארכיון ידיעות אחרונות) (צילום:ארכיון ידיעות אחרונות)
    "ב'שוטי הנבואה' היה אפשר לקרוא את השירים בעיניים ישראליות וגם בעיניים יהודיות"(צילום:ארכיון ידיעות אחרונות)

     

    "ההרכב הוא המשך ישיר ללהקה", מוסיף לוי. "זה מבוסס על שיתוף הפעולה היצירתי בינינו. החיבור היה למעשה בסיס הפעולה והיצירה של 'שוטי הנבואה', וכעת הבסיס הזה מתחדש. ברור שלא היינו לבד, וכל אחד מחברי ההרכב תרם תרומה משמעותית", הוא מזכיר את אברהם טל ועמית כרמלי ומודה להם. "אבל בהרכב החדש, אנחנו נותנים לשנינו את היכולת ליצור".

     

    איך השפיעה החזרה בתשובה שלך על היצירה המשותפת?

    "החזרה בתשובה היא לב-ליבה של היצירה המשותפת. מוזיקה היא מוזיקה. תמיד אהבנו תופים ובס, ואת זה אוהבים גם באנגליה. אבל ממש הרגע סיימתי את התפילה, והמילים של שחרית הן אותן מילים שבהן אני כותב שירים. לשון הקודש זה החוט המקשר את כל הדורות. גם ב'שוטי הנבואה' היה אפשר לקרוא את השירים בעיניים ישראליות וגם בעיניים יהודיות. בעקבות החזרה בתשובה שלי, היצירה המשותפת שלנו היא עם קצת יותר עיניים יהודיות. למעשה, זו לא מהפכה אלא התחזקות. האסימון פשוט ירד אצלנו, כמו אצל אמנים אחרים שהתחברו ליהדות".

     

    "האמת שהוא ניסה ניסה כמה פעמים לבקש ממני לקיים מצוות, ואמרתי 'עזוב אותי, באמש'ך'", אומר ויטל-שמעון ומתגלגל מצחוק. "אבל לפעמים אני מסכים. אני הולך לפעמים לבית כנסת, להשלים מניין, מדי פעם הוא מתקשר ואומר אתה חייב להגיע בשבת, יש פרשה מיוחדת - ולפעמים אני בא".

     

    החצי לא-דתי במשוואה קרוב בעצמו למסורת, או כדבריו: "יש לי את זה בדי-אן-איי, אבל האמת שיש משהו שאני חייב להגיד על החזרה בתשובה שלו: המשמעות של השינוי היא שהוא התחיל לשמור מצוות, ומאז הוא יותר מפוקס, עושה שלוש פעמים ביום תפילה, שזה בעצם מדיטציה, וזה השפיע רק לטובה. ברגע שיש אמונה יש פחות חשד. אבל החיים נשארו אותו הדבר, וזה אותו החבר הוותיק מפעם... מבחינתי זו המהות של החזרה בתשובה - לא צריך להיעלם, לא צריך לגור באיזה חור, אפשר לחיות את החיים גם עם אישה וחמישה ילדים. ליצור, ובמקביל לשמור מצוות".


  •  

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ניצן גור
    שמעון ולוי
    צילום: ניצן גור
    מומלצים