הסיפור מאחורי קפה טורקי עלית בפתיחה קלה
עד לא מכבר, צרכנים היו פותחים אריזות של קפה טורקי עלית עם מספריים, בסכין או בשיניים. לאחר עבודת פיתוח ושימוש בטכנולוגיית לייזר חדשנית, הצליחה עלית לפתח אריזה שניתן לקרוע בקלות ביד. נשמע פשוט? תעשו לעצמכם כוס קפה ושבו לקרוא כמה מסובך זה היה
קפה טורקי עלית הוא מותג חזק, והוא לבטח אחד הדברים הראשונים שקופצים לצרכן הישראלי לראש כשהוא שומע את המילה "קפה". במחקרים שנערכו נמצא, כי חוזקו של מותג זה נובע לא רק בגלל הטעם והארומה שלו, אלא בעיקר בשל ריחו של הקפה המתפשט באוויר עם פתיחת האריזה, ותחושת הטריות שריח זה משדר.
ואולם, עד לאחרונה, צרכנים שרצו להריח את הריח הזה נאלצו להשתמש בעזרים נוספים (מספריים, סכין, שיניים...) כדי לפתוח את שקית הקפה, דבר שלא תמיד היה נוח עבורם. כאן, הגיע הצורך בפתיחה קלה של שקית הקפה.
הרעיון פשוט, היישום - בעייתי
אריזה בפתיחה קלה אמורה הייתה לסייע לצרכן ולשפר את קלות השימוש במוצר. נשמע פשוט והגיוני, אך בשטח התברר, שהיישום בעייתי, ועבודת הפיתוח נמשכו לא פחות מ-5 שנים, על מנת להבטיח שהאפשרות לפתיחה קלה לא תפגום באיכות המוצר.
בבסיס היכולת לפתיחה קלה של אריזה כדוגמת אריזת קפה, עומד פטנט שפיתחה חברה ישראלית בשם צלף, שמאפשר שימוש בטכנולוגית לייזר באריזות מזון. הפטנט מאפשר סימון קו לייזר מאוד דק על האריזה, שמאפשר קריעה קלה שלה. עד היום לא יושם הפטנט על אריזות קפה, ועם תחילת הבדיקות התברר כמה מסובכת המשימה.
האתגר העיקרי ביישום הטכנולוגיה באריזת קפה טורקי היה לאפשר סימון לייזר על האריזה שיאפשר קריעה קלה שלה - אך מבלי לפגוע בשלמות ואטימות האריזה. כל פגיעה בשלמות האריזה היה גורם לארומה של הקפה הקלוי "לברוח" ולהתנדף מהשקית בעודה סגורה, ואז, הצרכן אולי היה פותח בקלות את האריזה אך הוא היה מוצא בתוכה קפה לא טרי ולא איכותי, עם ריח חלש וארומה מופחתת.
אמצע זה לא מספיק
על מנת לפתור את הבעיה הוקם צוות גדול של מומחים מתחום ההנדסה, הטכנולוגיה, אבטחת איכות, פיתוח, שיווק וכן ספק האריזה. הצוות יזם סדרה ארוכה של ניסויים, במהלכם סומנו קווי לייזר על מאות אריזות כדי למצוא את הסימון האחד והיחיד, שלא יפגע באטימות האריזה ובאיכות המוצר.
בשלבים הבאים, נעשו ניסיונות לפתוח את האריזה כדי לוודא שאכן ניתן לקרוע אותה בקלות בידיים ולאורך קן הלייזר שסומן.
אחת הבעיות בהן נתקל צוות הפיתוח במהלך העבודה היה, שלמרות כל המאמצים, סימון הלייזר איפשר את קריעת האריזה רק עד לאמצעה, בעוד שהדרישה הייתה שהפתיחה חייבת להיות לרוחב כל השקית ולא עד לאמצע. אז צורפה לצוות הפיתוח חברה ישראלית נוספת, קרגל, שפיתחה טכנולוגיית לייזר שמאפשרת פתיחה לכל רוחב השקית.
ואכן, נראה שעבודה מאומצת של 5 שנים אכן השתלמה. מלבד העובדה שמדובר בפיתוח ייחודי וראשוני בעולם של שימוש בטכנולוגיית לייזר לפתיחת שקיות קפה, קפה טורקי עלית זכה בפרס החדשנות של תחרות "מוצר השנה", על החדשנות הטכנולוגית, שבבסיסה הסתכלות על הצרכן וניסיון לתת לו ערך מוסף בשימוש באריזה.
הכותב הוא עורך העיתון "פורום שיווק"