"גם לילדים שמנים מגיע לקנות בגדים"
כשלילד שלכם אין מה ללבוש לליל-הסדר והילדה שלכם מסרבת להיכנס לחנויות בגדים זה אומר שהרשתות מציעות בגדים לילדים רזים בלבד, ולהם נותר ללבוש טרנינג. הורים שנמאס להם מספרים על התסכול, וחלקם יצרו מותגים לילדים גדולי מידות: "היום החברות הרזות רוצות את הבגדים שלה"
<< דו"ח: ישראל במקום 11 בעולם בעודף משקל בילדים
מה הילדה שלכם לבשה בפסח? האם ניצלתם את חול המועד כדי לרענן את המלתחה של הילד לקראת הקיץ? אם מצבכם הכלכלי בהחלט מאפשר שופינג קל, ובכל זאת עניתם לשאלות הללו באנחה שמהדהדת צער וייאוש, סימן שהילדים שלכם לובשים מידות גדולות, וגם הדמעות שלהם גדולות.
סימן שלא העזתם לעמוד לצידם מול המראה, לחבק את כתפם הרועדת וללחוש להם, "אין פה בגדים שמתאימים לכם". סימן שבסופו של דבר, בכל זאת קניתם משהו, אך נעזרתם בשירותיה של תופרת מעולה.
"משקלו של הבן שלי, בן 7, זהה לזה של אחיו הגדול, בן ה-10, וקשה לי מאוד לקנות לו מכנסיים", מספרת אמא לילד שמנמן. "אני צריכה לקנות לו מכנסיים במידה 12-14 ולקצר אותם. אם אני מוצאת ג'ינס עם גומי - אני קונה בכמויות - אחרת אין לו מה ללבוש.
"הרשתות מציעות רק מידות צרות, לכן גם אם את קונה ג'ינס במידה גדולה, הוא בעיקר יותר ארוך, לא יותר רחב. כרגע בני לא מרגיש שיש בעיה, אבל אני דואגת - מה יהיה בעוד שנה שנתיים? לא נעים לילד לגלות ששום דבר לא עולה עליו".
"יצאנו בלי בגדים והתיישבנו במקדונלד'ס"
חגית סטמפל, נתקלה בבעיה הזאת, כאם לשתי בנות 9 ו-15, "עגלגלות", כלשונה, והייאוש דרבן אותה ליצור מותג לילדות כמו בנותיה, "פאפאנאש" שמו. "משקלה של בת שלי בת ה-9 הוא 50 קילו על 130 ס"מ. כלומר, יש לה עודף משקל של 20 קילו", היא מתארת.
"אני לא בעד שתשמין, אנחנו הולכים לדיאטנית, יש לה מאמן כושר אישי והיא משחקת כדורסל. זה לא משנה - היא עדיין נורא אוהבת לאכול. זה קשה, אבל היא שמנה, זו עובדה בשטח. היא עוברת תהליך, אבל היא צריכה להתלבש, ולא היה לה במה.
"היא סבלה משנאה עצמית, עם תופעות של גירוד עד זוב דם וצרחות, ומהתסכול, היא סירבה להיכנס לחנויות בגדים. שום דבר לא התאים לה. גם בבגדי נשים החולצות היום נצמדות לגוף, ולילדה יש בטן קטנה. תמיד יצאנו בלי בגדים והתיישבנו במקדונלד'ס, כי שם הכל מתאים לה. מאז אני קונה לה לבד. למצוא לה בגדים זו מחט בערימה של שחת, וברוב המקרים אני מחזירה הכל לחנות. יש לי פינטוז, אולי בכל זאת מידה 18 תתאים, כי את רואה משהו יפה ואת אומרת 'יואו איך אני רוצה שזה יתאים לבת שלי'.
"הייתי קונה לה ג'ינס במידה 40 או 42, ומסמנת לתופרת איפה לגזור ולהצר, ממש מעצבת מכנסיים חדשים. אפילו שמלת בלון, שהיא סוג של אוהל, מאוד צרה לה באזור החזה. לילדים במידות גדולות פשוט אין מה לקנות, אבל גם לילדים שמנים מגיע לקנות בגדים! גם ילדים שמנים צריכים חולצות יפות לא רק טריקו, עם הדפס נחמד, ושרוול מעניין, שאפשר יהיה ללכת איתן עם ג'ינס ולהרגיש טוב".
"במידות גדולות זה נראה מגושם"
בגדים לילדים, כמו רוב מוצרי הצריכה בעולמנו, נקנים ברשתות גדולות ובחנויות קטנות. אלה ואלה מייצרות פריטים בטווח מידות מצומצם, שמכוון למכנה המשותף הרחב ביותר, שמתברר כצר למדי.
מחקר: שליש מילדי הגן בישראל - בעודף משקל >>
וזה איום ונורא, במיוחד עבור ילדים קטנים-גדולים. כי בעולם בו מידה 18 היא הטופ שאליו יכול ילד להגיע, ילדים עם משקל עודף זוכים לא רק להתעלמות ענקית, אלא גם לסטירה מצלצלת מתעשיית האופנה להמונים, שבאמצעות מגוון בגדים קטנטנים מבהירה להם עם רמקול באוזן: מקומכם לא כאן.
בכל רשתות הילדים אליהן פנינו, אמרו לנו שבטח, "גם ילדים מלאים יכולים לקנות כאן, אבל מידות גדולות? אין אצלנו". יעל אמסלם, מנהלת המותג סולוג: "יש בסולוג בגדים עד מידה 18. השמלות אצלנו מגיעות עד מידות 12 ו-14, כי במידות גדולות יותר זה נראה מאוד מגושם. אבל החלטנו שכיוון שיש ביקוש, והאימהות רוצות עוד מידה, בשנה הבאה נעלה את השמלות עד למידה 16.
"גם ככה המידות אצלנו מאוד גדולות יחסית לרשות האחרות. אנחנו גם מקפידים על שימוש בלייקרה וגומי. יש לנו מענה לבנות שמנמנות בטוניקות שנחתכות מתחת לחזה, ומענה לבנים בבגדים עם גומי מתכוונן. אבל זה נכון שה-Slim Fit היא אופנתית מאוד".
גם סמנכ"לית השיווק של FOX, עינת פורטוגלי מבהירה: "אין לנו קולקציה שמיועדות לילדים שמנים ואין אצלנו מידות גדולות לילדים.
"אבל בגלל מגוון המוצרים והיצע הפריטים כל אחד יכול למצוא מה לקנות. מילדה רזה שרוצה צמוד וסקסי, ועד ילדה שמנה שתמצא אצלנו מגוון יותר מאוורר. בפוקס קידס בכלל יש מגוון מאוד רחב, שמתאים לכל אחד לפי מידותיו ולפי מבנה הגוף שלו, עד מידה 16.
"בקיץ יש לנו בגדים נשפכים יותר ושורטים, שמלות אווריריות וטוניקות. כל הדגמ"חים והברמודות לבנים, מגיעים גם עם גומי או עם חצי גומי, ויש מכנסיים עם רגל מאוד רחבה".
סטייליסטית: "לצערי, ילדים מלאים נראים כמו סחבה מהלכת"
נשמע מנחם, אולם מי שלא מכיר את מבנה גופם של הילדים הללו, לא תופס עד כמה הבגדים במידות הנפוצות ברשתות לא הולמים אותם. עם כאלה תפיסות שגויות, מה הפלא שאקט המדידה עלול להפוך למופע מפואר של שנאה עצמית קשה.
החיים צרבו את האכזבה הזאת גם על בשרה של גאלה רחמילביץ', סטייליסטית ואישה גדולה, שהיתה ילדה גדולה לפני לא הרבה שנים: "קנו לי בגדים בחנויות של נשים, וזה באסה, כי אין כמו חוויית השופינג, ולילדות כאלה אין את זה. בגדים של נשים גם יקרים יותר, והתיקון אצל התופרת מוסיף למחיר.
קבלו עצות סטיילינג לילדים מגאלה >>
"התוצאה לצערי, היא שילדים מלאים נראים כמו סחבה מהלכת, אף פעם לא רואים אותם במשהו יפה ואופנתי עם גזרה. הם תמיד עם טרנינג משופרסל. התמונה היחידה שאני לובשת בה חצאית, היתה מגיל 3. וזה הופך גם לשריטה של נשים גדולות: את מתרגלת לעובדה שאת כביכול לא יכולה ללבוש שמלות וחצאיות. זה מאוד משפיל.
"את רואה ילדים בסרטים, את רואה ילדים בכיתה, וכולם מתלבשים נורא יפה, עם ג'ינס וחצאיות, ואת לא, את שמנה. זה סוג של נידוי חברתי ועוד משהו להקניט אותך עליו.
"אבל בשנים האחרונות יש יותר מודעות. החברות הרגילות שיפרו קצת את טווח המידות, למרות שהן לרוב לא מפרסמות את זה, כדי לא לפגוע בתדמית שלהן. ופתאום קמים עסקים של אימהות מתוסכלות שהתחילו לייצר בגדים לילדים שלהן. הבעיה היא שהם נמכרים בחנויות בוטיק נידחות ויקרות".
פאפאנאש נוצר כשהילדה ביקשה להתלבש כמו כולן
אחת מאותן אימהות מתוסכלות שאמרו נמאס, היא כזכור, חגית סטמפל. "היום הילדה שלי היא הפרזנטורית של המותג שהקמתי והיא פורחת מביטחון עצמי. היום היא אומרת לי: 'אמא כיף לי. החברות הרזות אומרות שהן רוצות את הבגדים שלי'".
סטמפל מציעה "בגדים חגיגיים" לילדים הזנוחים אופנתית. היא אומרת להורים - את הלחם תקנו ברשתות. את החמאה – תקנו אצלי. היא יצרה את המותג "פאפאנאש", כשהילדה ביקשה ללבוש משהו יפה ליום הולדת, לאירוע, לפסח - ואין.
"הבגדים הם לגילאים שמתקשים למצוא בגדים. ילדה בת 5-4 תלבש בגד של בת 9-8 עם תיקון של המכפלת. אבל ילדה בת 10-9 שצריכה מידה 42-40 - אין לה מה ללבוש. אז כשהיא באה ואמרה 'אמא אני רוצה ג'ינס, אני רוצה להתלבש למסיבה כמו הילדות בכיתה', הבנתי שיש פה בעיה. ואין לה מה ללבוש. היא ילדה מדהימה ומקסימה וחברותית, ואמא שלה לא מוצאת לה מה ללבוש".
אז אמא שלה יצרה לה מה ללבוש. "יש לי חוש לאסתטיקה, אבל אני לא יודעת לתפור כפתור", היא מספרת. "אז חשבתי לייבא, אבל הסתבר לי שאין כמעט מבחר מתאים גם מעבר לים. בסופו של דבר לקחתי שתי מעצבות מדהימות והחלטנו שנבנה ליין. אחרי סקירה של השוק, הבנו שחסרים בגדים חגיגיים, ועל זה הורים מוכנים לשלם יותר. לקחנו את הבגדים של הקטנות, והתאמנו אותם לבנות הגדולות. שלא ירגישו שהן משהו שונה. והתוצאה: ליין מטריף, לא סקסי כמו האופנה לילדות כיום, שמתאים גם לדתיות.
"כיוון שאני מכירה את העולם הזה מבפנים, אני בוחרת בדים נושמים, לא ניילון או פוליאסטר. ילדים שמנים מזיעים יותר, לא כל דבר נוח להם. על הגזרות, עבדנו יום ולילה, והרכבנו טבלת מידות שבנויה לפי גילאים, ולפי מבנה גוף. הדבר הראשון שהילדה שלי אמרה לי זה, 'איזה כיף, אני מידה 10 אצלך' וכשחברה שלה מסתכלת על השמלה מאחור, היא רואה מידה 10 בדיוק כמו שלה".
בגד | חברה | מחיר |
בייסיק | פאפאנאש | 50 שקל |
טייטס | פאפאנאש | 100 שקל |
ג'ינס | פאפאנאש | 180 שקל |
שמלות חגיגיות | פאפאנאש | 350-250 שקל |
שמלת קומות וואל | TR | 155 שקל |
שמלת פאייטים שיפון מקומט | TR | 330 שקל |
גופיית ספגנטי ספורט | TR | 80 שקל |
טייטס 7 שמיניות | TR | 100 שקל |
טוניקה עם פאייטים | TR | 130 שקל |
חצאית ג'ינס | TR | 100 שקל |
מכנסיים | TR | 140-63 שקל |
חולצות לבנים | TR | 25-140 שקל |
מכנסי ברמודה לבנים | TR | 145 שקל |
מכנסיים לבנים | TR | 160 שקל |
הקולקציה נמכרת בחנויות שונות, אך אין למותג חנות משל עצמו. "אני לא רוצה לבדל את הילדים האלה עוד יותר, כי עולם הילדים אכזרי. לכן אני לא פותחת חנות", היא מסבירה. "ואני לא מאמינה במכירה דרך האינטרנט, אלה לא ילדים רגילים, ילד שמן חייב למדוד".
26% מהילדים בארץ שמנים, 18% מהם - בנים. "בחורף הבא", מבטיחה חגית, "אייצר להם בגדים במידות יותר גדולות, שיפסיקו ללכת עם המכנסיים של אבא שלהם".
"בדקנו מה ילדים שמנים אוהבים ללבוש"
מותג ותיק יותר, שנותן מענה לבנים וכבר קיים מ-2009, הוא Totally Right - TR, של טלי אשכנזי ורן רגב, הורים לארבעה, שהקימו את המותג אחרי שלא מצאו בגדים לספיר, ביתם הבכורה.
אבי עובדיה, לשעבר מנהל הפיתוח והאיכות של קסטרו, הצטרף אל השניים, ויחד הם מוכרים בגדים במידות גדולות לילדים ובני נוער בגלאי 6 עד 14. את בגדי המותג ניתן למצוא, בחנויות הרשת בפתח תקווה וברמלה, בבוטיקים, באתר המותג (אפשר לקנות דרך האינטרנט) וגם, במפתיע, בסניפי H&O שפיים, ירקונים, בילו, גן שמואל והקריות. גם פה, ישנה סקאלת מידות שונה מהמסורתית. ילד בן 6 ילבש מידה 6.
"למען הילדים, הגדרנו את המידה כגיל", מספר עובדיה. "גילינו במחקר שערכנו, שזה עוזר לילד שבדרך כלל נאלץ למדוד מידות כמו לארג' ואקסטרה לארג'.
"במסגרת המחקר גילינו הרבה דברים שילדים שמנים לא אוהבים: הם לא אוהבים לייקרה צמודה, אלא ויסקוזה, או כותנה 100%. הם אוהבים סימפוניה, שזה בד מאוד נשפך. הם לא אוהבים צווארון צמוד לגרון, הם לא אוהבים שכאשר הם מרימים את היד, החולצה מתרוממת והבטן נחשפת. הם לא רוצים לחשוף קפלים בבית השחי, והם צריכים לקבל מענה לזה. הם אוהבים מכנסיים או חלקים תחתונים שיש בהם קצת גומי, הם רוצים שהבגד יהיה גמיש, בלי כפתור וחגורה שלוחצים. הם אוהבים טייטס ולכן יש לנו מבחר גדול של טייטס.
"הילדים האלה אף פעם לא הלכו ערומים, הם תמיד מצאו את עצמם, אבל לא בלבוש שנהנו ממנו עד הסוף, בטח כשמדובר בבגדי נשים ארוכים עם מחשופים עמוקים, שנכפים על ילדה בת 12.
"לכן יש לנו לקוחות משלומי מק"ש, מחיפה, מב"ש ומאילת, שקונים דרך האתר. הורה שנכנס לחנות לא יוצא עם פחות מחמישה פריטים. היו פה אמא ובת והאמא אמרה לנו לא להתקרב לילדה. הן לקחו פריט פריט והילדה רצתה למראה ואומרת 'אמא איזה יופי'! והאמא אמרה: 'הילדה מאושרת'. ואני בלי להגזים ובלי להקצין הזלתי דמעות.
"הסטטיסטיקה אומרת שרבע אחוז מהילדים בין 6-14 סובלים מעודף משקל. זה אומר 1 מתוך 4 וזו אוכלוסיה שצמאה לבגדים. היעד שלנו הוא לשרת אוכלוסיה שעד היום לא היה לה מענה".