אמזון תרכוש את הול פודס מרקט ב-13.7 מיליארד ד'
ענקית הסחר האלקטרוני מתכוונת לרכוש את רשת הסופרמרקטים המתמחה במזון בריא, בשווי של 42 דולר למניה. אמזון מפעילה כבר סופרמרקטים ייחודיים בסיאטל ושירותי הזמנת מזון בארה"ב ובבריטניה
עסקת ענק בארה"ב: ענקית הסחר האלקטרוני אמזון (Amazon) תקנה את רשת המרכולים הול פודס מרקט (Whole Foods Market) ב-13.7 מיליארד דולר. הול פודס מתמחה במזון בריא ואורגני ואמזון במילא תכננה להרחיב את פעולתה בתחום המזון.
- קניות אונליין: בעולם מחדשים; בישראל מדשדשים
- אובססיביים לאונליין ועוברים כל יום בקניון: 10 תופעות של התמכרות לקניות
העתיד כבר פה: רובוטים יענו לנו בשירות הלקוחות
העסקה צפויה להיכנס לתוקף במחצית השנייה של השנה, כך לפי CNBC. לפי הפייננשל טיימס, אמזון תשלם 42 דולר למניה של החברה שההנהלה שלה יושבת בטקסס, בעסקת מזומן, שכוללת גם את קניית החוב של החברה, שמפעילה 460 סניפים.
הופכים אכילה בריאה למשהו כיפי
"השותפות בין החברות מציגה הזדמנות למקסם את הערך לבעלי המניות של הול פודס מרקט ובה בעת להרחיב את המשימה שלנו להביא חוויית קנייה חדשנית, באיכות הגבוהה ביותר ובנוחות הגבוהה ביותר", אמר ג'ון מאקי, מייסד הול פודס, שיישאר מנכ"ל הרשת.
לפי בלומברג זו הרכישה הגדולה ביותר של אמזון עד כה. ב-2014 רכשה את שירות משחקי הוידיאו Twitch עבור 970 מיליון דולר, במזומן. לחברה, שיושבת בסיאטל ונוסדה על-ידי ג'ף בזוס, יש היקף מזומנים של 21.5 מיליארד דולר
בזוס אמר בהודעה ששחרר לעיתונות כי: "מיליוני אנשים אוהבים את הול פודס מרקט, כיוון שהם מציעים את המזון האורגניים והטבעיים הכי טובים והם הופכים אכילה בריאה למשהו כיפי. הול פודס מרקט סיפקה, עינגה והזינה לקוחות במשך כמעט 4 עשורים והם עושים עבודה נהדרת ואנחנו רוצים שזה יימשך".
הול פודס הציגה ביצועים גרועים, אמזון רוצה להמציא מחדש את הסופרמרקט
הול פודס, רשת החביבה על היפסטרים ושוחרי בריאות, שהחנויות שלה נחשבות עשירות במוצרים טריים ונאות במיוחד, "ישבה על המדף" אחרי שקרן הגידור ג'אנה פרטנרס וחברת הניהול ניוברגר ברמן, קראו לחברה להימכר. משקיעים ביקרו את הול פודס על ביצועיה הגרועים והציעו שהרשת תתמזג עם רשת מרכולים אחרת.
מנגד, אמזון, החלה לקרוץ לעסקי המזון כבר בשלהי 2016, אז פתחה חנות מכולת קטנה בסיאטל בשם "אמזון גו", שמאפשרת ללקוחות לקחת משקאות, ארוחות מוכנות ופריטים אחרים מהמדפים ולצאת מהחנות מבלי לחכות בתור לקופה. החברה מסרה אז כי אפליקציה בסמארטפון וסוגים שונים של טכנולוגיות בחנות יבטלו את צוואר הבקבוק הידוע של מעבר בקופות, אשר עומד לרוב בין הקונים לבין היציאה מהחנות. לאחרונה נודע שהיא מתכוונת לפתוח חנויות במודל זה גם באירופה.
אמזון מסרה אז כי היא עובדת גם על קונספט נוסף של חנות מזון, שתאפשר ללקוחות להזמין מזון ברשת ולבוא לאסוף אותו במהירות מהחנייה של החנות (click-and-colect). שתי חנויות מסוג זה נפתחו בסיאטל. יש שמועה שהיא עובדת על סופרמרקט היברידי בו צרכנים יוכלו לקנות אונליין ובחנות באותו הזמן.
אמזון גם מפעילה שירותי הזמנת מזון טרי - אמזון פרש (Amazon Fresh) ושירותי הזמנת מוצרי מכולת - אמזון פאנטרי (Amazon Pantry) בארה"ב ובבריטניה. לפי הפייננשל טיימס, שירותים אלה, שהושקו ביוני 2016, כוללים שותפות עם רשת הסופרמרקטים מוריסונס. בשל השליטה המוחלטת שלה בקמעונאות האונליין בארה"ב, משקיעים בסופרמרקטים בבריטניה, שמתמחים במכירות אונליין (שמפותחות בתחום המזון בבריטניה יותר מאשר בארה"ב), חוששים שההפשטות שלה לכיוון שוק המזון תהיה אגרסיבית, מה שגורם לירידה חדה בערך המניות של הסופרמרקטים הבריטיים בשעות אלה.
אמזון ווולמארט ראש בראש
שוק המזון בארה"ב מוערך ב-800 מיליארד דולר, כשרוב הצרכנים מוציאים כ-107 דולר בשבוע על קניות מזון ועורכים 1.6 ביקורים בסופר בשבוע, כך לפי Food Marketing Institute.
בעוד רשתות כמו קרוגר מראות סימני דשדוש, וולמארט ממשיכה לשגשג וממצבת עצמה כמתחרה לאמזון. וולמארט השיקה שירותה דומה לשירות אמזון פריים של אמזון, שמנויו יכולים להזמין ולקבל מוצרים שקנו תוך יומיים ואינם מחויבים למינוי שנתי.
בעוד שוולמארט פונה לבעלי הכנסות נמוכות, אמזון, כך נראה, מנסה לפנות לפלח אחר של לקוחות בתחום המזון. בעוד שוולמארט צברה ניסיון במשלוחים אונליין (כבר שנים שיש לה אתר סחר אלקטרוני) היא עדיין מחפשת את דרכה באינטרנט. בעוד שאמזון היא אשפית באונליין, היא עדיין מחפשת את דרכה בתחום משלוחי המזון ובתחום חנויות האופליין (חנויות פיזיות). מה שבטוח, כמו בכל תחום בארה"ב, שוק המסחר האמריקני ימשיך להישלט על-ידי חברות ענק.