מחשמל ואסם עד השומשום: גל ההתייקרויות מתרחב
אסם הודיעה שתעלה מחירים לשליש ממוצריה, יצרניות רוצות לייקר את הטחינה וגם החשמל צפוי להתייקר בשני אחוזים יותר ממה ששוער בשבוע שעבר. זהו גל התייקרויות בלתי נגמר שהתחיל במוצרי חלב, אורז ונייר טואלט, המשיך בעליות מחירים בסלולר ובמים והסוף לא נראה באופק. כל התייקרות כזאת - היא פתח להתייקרות הבאה
יוקר המחיה חזר להכות בנו: אסם, חברת המזון השלישית בגודלה בישראל הודיעה היום (ג') כי תייקר שליש ממוצריה, מחירי השומשום מזנקים ויגרמו לעליית מחירים בטחינה ואולי גם בסלטי חומוס ותעריף החשמל יעלה בחודש הבא ב-8.1%.
בניגוד להערכה הקודמת, החשמל הביתי צפוי להתייקר בינואר בין 6.5% ל-8.1%
אסם מעלה מחירים של שליש ממוצריה בעד 4.5%מחירי השומשום זינקו: טחינה גולמית תתייקר
סופגניות 2018: רולדין העלתה מחירים, רק רשת אחת מוכרת סופגנייה בשקל
אנחנו כבר חבולים מעליות המחירים, מפני שכל אלו הן מכות נוספות במסגרת גל התייקרויות שהחל לצבור תאוצה בקיץ, עם העלאת מחירי האורז, נייר הטואלט, מוצרי החלב, התבלינים, המשקאות הקלים והעוף. הקיץ: הפירות היו יקרים באופן יוצא דופן לאורך כל התקופה, והירקות התייקרו גם הם: חווינו התייקרויות במלפפונים, בעגבניות ובבצל. וגם: חבילות הסלולר התייקרו ומחירי המים בברזים שלנו – במגמת עלייה.
ביסלי, פתיתים וקטשופ: אסם מעלה מחירים והיא לא לבד
ההודעה של אסם היום כי שליש ממוצריה יתייקרו בעד 4.5%, מגיעה אחרי שחברות ענק כמו תנובה, טרה וקוקה קולה (שתיהן של החברה המרכזית למשקאות קלים) כבר העלו מחירים. אסם סירבה לפרט את מלוא רשימת המוצרים שיתייקרו, כיוון שלטענתה עוד לא החליטה מה יתייקר. מה שכן הסכימה החברה לחשוף זה שחטיפים יתייקרו, בין היתר ביסלי ואפרופו, פתיתים, ויטמינצ'יק, קטשופ אסם, קמח תופח, אבקות מרק ותבשילים. אסם לא העזה לייקר במבה (מותג דגל), פסטה (מדף עתיר תחרות) ומטרנה (פגיעה בהורים). היא כן ייקרה בשנה האחרונה חלק ממוצרי טבעול בכך שהקטינה את אריזתם.
אסם לא אחראית על המחירים לצרכן, אלא הקמעונאים: רשתות השיווק, המינימרקטים, המכולות ורשתות הפארם. כמו ספקי מזון ומוצרי צריכה אחרים, אסם מעלה את המחירים לקמעונאים באחוז מסוים, אך אלה דואגים לעיתים קרובות לשורת הרווח שלהם על חשבון הצרכנים ומעלים את המחירים מעבר לשיעורי ההתייקרויות של החברות.
כך למשל, הרשתות ייקרו את מוצרי החלב של תנובה וטרה בשיעור גבוה יותר משיעור ההתייקרות עליו הודיעו המחלבות.
השומשום התייקר - הטחינה אחריו
כמו מוצרי אסם, אין עוררין לגבי פופולריותו של השומשום בסל המזון הישראלי. מחירו בעולם נמצא לפי סוחרי השומשום בעלייה של כ-40%, דבר המשפיע באופן ישיר על תעשיית השומשום והטחינה בישראל.
ספקי השומשום כבר הודיעו לקמעונאים כי בכוונתם להעלות מחירים בכ-25%, אם כי לא כל הקמעונאים אישרו את העלאת המחירים, אבל אין ספק שהצעד הבא יהיה העלאת המחירים בסופר - לנו, הצרכנים. משומשום מכינים טחינה גולמית וחלבה וכמה מיצרניות הטחינה כבר העלו מחירים; יצרנים אחרים "מתלבטים בכמה להעלות את המחירים". ליצרני סלטי החומוס, מחירי הטחינה עלו בעד 15%, אך כרגע לא צפויה התייקרות בסלטים.
ספקי שומשום ויצרני טחינה גולמית אמרו ל-ynet שהמחירים בעולם החלו לטפס לפני חודשיים, משום ש"העונה בהודו לא היתה טובה, אז הודו וסין החלו לקנות כמויות ענק של שומשום מאפריקה. כתוצאה מכך, המחיר שם עלה עבור הישראלים, שקונים שומשום בעיקר מאפריקה".
בשנים האחרונות יש דרישה עולמית מוגברת לשומשום, בעיקר בשל העובדה ששומשום וטחינה נתפסים כמזונות בריאות. בישראל, שומשום לא משמש רק לטחינה, חלבה וסושי, אלא גם כתוספת למוצרים רבים כמו לחם, קרקרים, עוגיות וחטיפים מלוחים ומתוקים. לכן, עליית המחיר של השומשום עצמו עלולה להשפיע על מגוון מוצרי צריכה בסיסיים.
תה, אורז ושמפו פינוק
נזכיר רק שהרבה קודם לכן עלו על גל ההתייקרויות: ויסוצקי, שהעלתה את מחירי כמה מסוגי התה שהיא משווקת ואת מחירי מונופול המלח "מלח הארץ; וסוגת שהעלתה בקיץ את מחירי אורז פרסי, בסמטי ויסמין, ומחיריהם עלו ברוב הרשתות. טמפו ויפאורה תבורי העלו את מחירי הבירות והמשקאות הקלים.
גם מחלבת גד העלתה מחירים ומוצרי הטונה במגמת התייקרות מאז 2017, מה שהוביל, בין היתר, את סטארקיסט לסגור את המפעל שלה בארץ. מחירי נייר הטואלט עלו פעמיים (בפעם הראשונה קימברלי קלארק העלתה מחירים ב-10% והמתחרות - אחריה. בפעם השנייה, החברה ייקרה מוצרים על-ידי קיצור גלילי נייר הטואלט וקיצוץ במספר החיתולים באריזות האגיס). השבוע נודע שגם יוניליוור צמצמה הנחות לקמעונאים במוצרי פינוק – שמפו פינוק, מרכך וסבון נוזלי, מה שהביא את הרשתות לייקר את המוצרים.
התוצאות של גל ההתייקרויות כבר נראות לעין: נראה שהמחירים בסופר יוצאים משליטה - ומטפסים לרמתם הגבוהה ביותר מאז 2014, כך לפי מדידת חברת סטורנקסט שמחוברת לנתוני הקופות של רשתות השיווק. לכל המותגים האלה יש תחליפים בדמות מותגים קטנים יותר או מותגים פרטיים, אבל לעיתים גם אלה התייקרו והצרכנים בישראל - אוהבים מותגים.
כל זה בנוסף להתייקרויות בחבילות הסלולר: סלקום, פרטנר, גולן טלקום ו-HOT מובייל העלו מחירים בדרכים מתוחכמות.
התייקרות החשמל - גבוהה ממה שחשבתם
אם לא די במוצרי המזון שמתייקרים, השימוע בנוגע להעלאת תעריף החשמל עוד לא הסתיים, וכבר הוא מתעדכן לרעה: לפי חישובים עדכניים שעשתה רשות החשמל, התעריף הממוצע לצרכן הביתי יתייקר בינואר הקרוב בשיעור שבין 6.5% ל-8.1% - התייקרות של כמה מאות שקלים לשנה בחשבונות החשמל לכל משק בית.
אלא שהתייקרות בתעריף החשמל לא תשפיע רק על חשבונות החשמל לבדם, כי אם תייקר גם את תעריפי המים, כיוון שמתקני המים הם צרכני החשמל הכבדים במשק. אלה כבר התייקרו לאחרונה. בהמשך, כמו באפקט דומינו של הרבה מההתייקרויות האחרונות, היא עלולה להגיע לרבים מן המוצרים ושוב לגרום לעליית מחירים. חשוב לזכור שבעוד שמחירי החשמל והמים יורדים לפעמים, המחירים בסופר לרוב רק מטפסים. מה שבכל זאת גורם להם לרדת מטה זה פיקוח מחירים, תחרות עזה (ובדרך כלל זמנית) ובעיקר: חשש מזעמו של הצרכן. מאז מחאת 2011 חששו רשתות, יצרנים ויבואנים להעלות מחירים פן יוחרמו, אך הזעם הזה, כך נראה שכך ונשכח.