|
| חושב על זה/ צבי ינאי |
|
|
|
|
|
|
ניל שובין משתאה על התפתחותם של יצורים מורכבים מגוש סתמי של תאים בהתהוות העובר ומתפעל מהתכנון האדריכלי המרשים שעומד מאחוריה. צבי ינאי לא ממהר להתלהב. חלק שני |
|
צבי ינאי (08:42 ,26/10/11) |
|
|
|
|
|
|
מה מונע מאצבעות הידיים להתעבות כמו בטטות ומהאפרכסת להתארך לאוזן של שועל? צבי ינאי מתחקה אחר תוכנית המתאר של הגוף. חלק ראשון |
|
צבי ינאי (13:44 ,23/10/11) |
|
|
|
|
|
|
אם אלוהים הוא סיבת כל הקיום, מה הטעם בחקר המפץ הגדול? צבי ינאי סבור כי איש באמונתו יחיה, אך מזהיר כי אמונות עלולות להוביל לקיבעונות מחשבתיים ולהקפיא את החשיבה המדעית לתקופות ארוכות. חלק שלישי |
|
צבי ינאי (09:51 ,18/09/11) |
|
|
|
|
|
|
האם ישנו אלוהים שלא נתפס בחושים או בשיטות מדעיות ובכל זאת הוא שריר וקיים? יתכן, אך מה המשמעות של אלוהים שלא ניתן לאשש או להפריך את קיומו? צבי ינאי עונה למיכאל אברהם. חלק שני |
|
צבי ינאי (10:51 ,15/09/11) |
|
|
|
|
|
|
אמונה באלוהים היא בחירה אינטלקטואלית לגיטימית, אבל היא אינה מדעית או רציונלית יותר. אנשי התכנון התבוני טוענים כי המורכבות שקיימת בטבע אינה אלא מעשה ידו של האל, אבל צבי ינאי מראה שדגים, תולעים וצדפות מלמדים אותנו אחרת. חלק 1 |
|
צבי ינאי (09:07 ,12/09/11) |
|
|
|
|
|
|
סטיבן הוקינג מוותר על החלום עתיק הימים לנסח תאוריה אחת שלמה ומקיפה של כל העולם, אשר תוכל להסביר את כל תופעות הטבע. הוא פוסל את האפשרות שאלוהים יצר את החוקיות ביקום ומציע משפחה של תאוריות לתיאור המציאות. צבי ינאי על ספרו החדש של הוקינג, "תוכנית אב". חלק שני |
|
צבי ינאי (08:58 ,09/03/11) |
|
|
|
|
|
|
האם יש לנו גישה בלתי אמצעית אל המציאות עצמה, או שהדרך להכרת העולם עוברת תמיד דרך התיאוריה שבנינו במוחנו? צבי ינאי על "תוכנית אב", ספרו החדש של סטיבן הוקינג |
|
צבי ינאי (11:56 ,07/03/11) |
|
|
|
|
|
|
ההתעלמות מחוקי הטבע, המביאה אנשים להאמין בכוחם של כוכבים להשפיע על גורלם ועל עיצוב אישיותם, אינה בלעדית לאסטרולוגיה. קיימות תפיסות חוץ-חושיות נוספות שלא עומדות במבחן המדעי ובכל זאת נתפסות כאובייקטיביות. אז מה בכל זאת ההבדל בין טלפתיה לתיאוריה מדעית? |
|
צבי ינאי (10:04 ,01/02/11) |
|
|
|
|
|
|
לטבע אין רצונות או יעדים משלו. הטבע אדיש למותם של טורפים כמו למותם של נטרפים. הוא אדיש להיעלמם של מינים קיימים כמו להופעתם של מינים חדשים. הוא שווה נפש להופעתו של האדם הנבון כמו להסתלקותו של האדם הניאנדרתלי. החיים והמוות בטבע הם עניין סטטיסטי ותו לא. חלק ב' |
|
צבי ינאי (09:00 ,13/01/11) |
|
|
|
|
|
|
די במציאת עצם של יונק בשכבת קרקע קדומה מעידן הדינוזאורים כדי לגרום כאב ראש רציני לדארוויניסטים – אך עצם כזאת עדיין לא נמצאה. לא ההיגיון ולא הפרפקציוניזם מדריכים את הטבע בעיצוב מנגנונים חדשים. כל שנדרש מהם – אבסורדים ככל שיהיו – שיעמדו במבחן הברירה הטבעית. חלק א' |
|
צבי ינאי (09:24 ,09/01/11) |
|
|
|
|
|
|
גם אם המחשב יצליח בעתיד לבצע פעולות מסובכות, אין זה אומר שהוא יבין את משמעות של הדברים. כך מראה ניסוי "החדר הסיני" שבמסגרתו אדם הסגור בחדר מתרגם מילים מסינית לאנגלית באמצעות מילון מיוחד, מבלי שהוא מבין דבר |
|
צבי ינאי (08:50 ,28/12/10) |
|
|
|
|
|
|
האפשרות שאלוהים מתערב בעולם מעלה בעיות רבות, משום שאם אלוהים משגיח עלינו מלמעלה, כיצד אפשר להסביר ש"צדיק ורע לו ורשע וטוב לו"? צבי ינאי מתחקה אחר דמותו החמקמקה של אלוהים. כתבה שנייה בנושא |
|
צבי ינאי (13:22 ,14/10/10) |
|
|
|
|
|
|
מאז ומעולם ניסו אנשי המדע ליישב בין אמונה באלוהים להסברים המדעיים. ניוטון, אינשטיין, ישעיהו ליבוביץ' ופיזיקאים דתיים היום בישראל - כולם מציעים תשובות לשאלת קיום האל, אך רובן מביכות ולא מספקות. האם אתיאיזם הוא המוצא היחיד? |
|
צבי ינאי (10:08 ,11/10/10) |
|
|
|
|
|
|
אם היקום לא נוצר בנקודת התחלה ספציפית אלא הוא כמו גל שמתמשך מאז ומעולם, הרי שאין צורך באלוהים כדי להסביר את מעשה הבריאה. צבי ינאי משיב לפיזיקאי סטיבן הוקינג שטוען בספר חדש כי המדע הופך את אלוהים למיותר |
|
צבי ינאי (09:35 ,13/09/10) |
|
|
|
|
|
|
בימים אלה חוגגת הקהילה המדעית בישראל 50 שנה לגילויו של אפקט אהרונוב-בוהם, בכנס חגיגי המתקיים באוניברסיטת תל אביב. אך בשיחה שערך עם צבי ינאי בחר אהרונוב להסביר למה דווקא עבור פיסיקאים אין משמעות לעבר, להווה או לעתיד |
|
צבי ינאי (17:16 ,14/10/09) |
|
|
|
|
|
|
המחשב לא מחקה תכונות אנושיות, הוא עוקף אותן. אך האם זה אומר שעליונותנו על המכונה הזו מובטחת לעד? הרשת הגלובלית מקרבת את היום שבו הם ישלטו בנו |
|
צבי ינאי (19:19 ,19/01/09) |
|
|
|
|
|
|
ההנחה שהקיים הוא צודק וראוי ואין לשנותו מובילה להיווצרות דוגמות, המשתקות את החשיבה העצמאית. איך נמנעים מקיבעון מחשבתי? ומה הלקח מהכנפיים של דה-וינצ'י לזמננו |
|
צבי ינאי (16:48 ,11/01/09) |
|
|
|
|
|
|
האם לחיות יש תודעה או רגשות? ואם כן, אז איפה עובר הגבול בין הרוח האנושית לתודעתן של חיות? כדי לשרטט את הגבול הזה צריך לחלק את התודעה לדרגות שונות |
|
צבי ינאי (16:23 ,24/12/08) |
|
|
|
|
|
|
האמינו למדע, הקשיבו למצפון. אני רוצה לקוות שתיתנו אמון במדע אך אל תנסו למצוא בו תשובה לכל הדברים החשובים לעולם ולאדם. למדע אין תשובה לתכלית קיומכם ולא למשמעות חייכם |
|
צבי ינאי (08:07 ,10/12/08) |
|
|
|
|
|
|
המדע מתייחס למציאות כפי שההיסטוריה מתייחסת לעבר. הוא לא מתאר אותה כפי שהיא אלא כפי שהיא מתפרשת במחשבתו של המדען. טור אישי של צבי ינאי |
|
צבי ינאי (09:15 ,04/12/08) |
|
|
|
|
|
|
צבי ינאי, הוגה דעות ישראלי חשוב, יצא לפני מספר שנים למסע מרתק אחר עברו ומחפש אחר אחיו אותו לא פגש מימיו. בספרו החדש "שלך, סנדרו" מספר ינאי לאחיו על תולדות המשפחה שלא זכה להכיר, ועל קורות החיים המופלאים שלו. פרק נבחר מתוך הספר |
|
צבי ינאי (12:43 ,13/12/06) |
|
|
|
|
|
|
עיקרה של האמנות הוא לא בהעברה מדויקת ותמציתית של המציאות לצבע או לצליל או לכתב, אלא בהפקעת חלקים נבחרים מהמציאות הזאת והרכבתם למציאות חדשה (על-מציאות), בסדר חדש, המעניק פירוש, משמעות ותוכן למציאות היומיומית. והלא בכך עוסק גם המדע, בהרכבה מחדש של פיסות מידע, חדשות וישנות, לתמונה התואמת את התיאוריה הקיימת או החדשה |
|
צבי ינאי (14:50 ,08/10/06) |
|
|
|
|
|
|
אם היכולת המדעית היא משאב לאומי, מן הדין לפקח על המדע: כשם שנציבות המים קובעת את הרום התחתון של מפלס המים בכנרת לצרכי שאיבת מים, כך צריך מישהו מוסמך להנחות את הפעילות המדעית ולקבוע מה צריך לחקור ומה לא ראוי לחקירה מדעית. השאלה היא, איזה מדע נקבל אחרי תהליך כזה של הכוונה ופיקוח והאם נוכל עדיין להגדיר את המדע כמשאב לאומי. חלק ראשון |
|
צבי ינאי (15:14 ,17/01/06) |
|
|
|
|
|
|
"יש הסוברים שהגבול המפותל בין המציאות בפועל למחשבה על המציאות משקף את ההבדל בין אמנויות למדעים, כאילו הראשונים עוסקים באינטרפרטציות והאחרונים בעובדות. זו סברה שגויה". פרק ראשון מספרו החדש של צבי ינאי, "מסע לתודעת הטבע" |
|
צבי ינאי (12:06 ,26/10/05) |
|
|
|
|
|
|
מדוע מושפעים בני האדם עמוקות מהיופי? האם יופי הוא המצאה בלעדית שלנו, ולפיכך אין לו תפקיד בטבע? ומהו בעצם "יופי", וכיצד ניתן להגדיר אותו? צבי ינאי, על מהות מושג היופי |
|
צבי ינאי (14:47 ,09/06/05) |
|
|
|
|
|
|
הספורטאים מתקרבים במהירות לגבול קצה היכולת של המין האנושי. מהן ההשלכות של הישגים אלה על ענפי הספורט של העתיד, וכיצד נוכל להתמודד עם מגבלות גופנו |
|
צבי ינאי (14:12 ,26/05/05) |
|
|
|
|
|
|
שהבלמים הביולוגיים בגופנו, שהתפתחו במהלך האבולוציה, עלולים להישחק במרוץ מטורף זה, כפי שקורה לבלמים של משאית כבדה הנוסעת במדרון תלול. אין סיבה להניח שהמניפולציות הגנטיות ייעצרו בניסיון להשביח תכונות גופניות - ולא ימשיכו בניסיון להשביח תכונות נפשיות. חלק שני ואחרון |
|
צבי ינאי (12:59 ,17/05/05) |
|
|
|
|
|
|
שתי התורות הפיסיקליות הגדולות של המאה ה-20: תורת הקוואנטים ותורת היחסות הכללית, שרויות זה 80 שנה במבוי סתום. מה סטיבן הוקינג בפרט והמדע בכלל עשו כדי להיחלץ ממנו? חלק שני ואחרון |
|
צבי ינאי (07:57 ,30/01/05) |
|
|
|
|
|
|
שתי התורות הפיסיקליות הגדולות של המאה ה-20: תורת הקוואנטים ותורת היחסות הכללית, שרויות זה 80 שנה במבוי סתום. מה סטיבן הוקינג בפרט והמדע בכלל עשו כדי להיחלץ ממנו, ואיך זה מתקשר לאמונה באלוהים? חלק 1 מתוך 2 |
|
צבי ינאי (13:31 ,27/01/05) |
|
|
|
|
|
|
מה המכנה המשותף בין מוט הקפיצה, המטוס והמקרר ואיך אפשר לדאוג להספקה רציפה של חדשנות טכנולוגית? |
|
צבי ינאי (15:55 ,05/01/05) |
|
|
|
|
|
|
קלינטון וסגנו, אל גור, יצאו בשעתו בקריאה להעמיד את ההשקעה במדע בראש סדר העדיפות הלאומית. אצלנו זה לא קרה. מה ניתן לעשות ואיך זה קשור למוט הקפיצה, המטוס והמקרר? |
|
צבי ינאי (15:56 ,05/01/05) |
|
|
|
|
|
|
ההנדסה הגנטית תתפוס מקום מרכזי במאה ה-21 עקב יכולתה לשנע גנים בין חיידקים לחיות, בין חיות לצמחים ובין מינים שונים ונפרדים, ועל ידי כך לדלג מעל מחסומים גנטיים בני מיליוני שנים שהציב הטבע מפני עירוב גנטי. צבי ינאי על המהפכה שבדרך. חלק ראשון |
|
צבי ינאי (13:19 ,16/05/05) |
|
|
|
|
|
|
צבי ינאי יוצא בעקבות גוסטב פון אשנבך, גיבור ספרו של תומאס מאן, למסע אל ונציה הפיזית, אבל בעיקר אל הרעיונות והתובנות הסוערים מתחת. חלק שני ואחרון |
|
צבי ינאי (10:28 ,25/11/04) |
|
|
|
|
|
|
צבי ינאי יוצא בעקבות גוסטב פון אשנבך, גיבור ספרו של תומאס מאן, למסע אל ונציה הפיזית, אבל בעיקר אל הרעיונות והתובנות הסוערים מתחת. חלק ראשון מתוך מאמר בן שני חלקים |
|
צבי ינאי (22:44 ,23/11/04) |
|
|
|
|
|
|
בשפת בני אדם - הזמן הוא אחד ואחיד בעבור כל האנשים והאירועים בעולם, אבל מתברר כי הדברים כלל לא פשוטים. צבי ינאי סוקר את תולדות הזמן מניוטון, איינשטיין והרבה מעבר לכך. חלק 2 ממאמר בן שלושה חלקים |
|
צבי ינאי (07:46 ,24/10/04) |
|
|
|
|
|
|
בשפת בני אדם - הזמן הוא אחד ואחיד בעבור כל האנשים והאירועים בעולם, אבל מתברר כי הדברים כלל לא פשוטים. צבי ינאי סוקר את תולדות הזמן מניוטון, איינשטיין והרבה מעבר לכך. חלק שלישי ואחרון |
|
צבי ינאי (09:53 ,25/10/04) |
|
|
|
|
|
|
בשפת בני אדם - הזמן הוא אחד ואחיד בעבור כל האנשים והאירועים בעולם, אבל מתברר כי הדברים כלל לא פשוטים. צבי ינאי סוקר את תולדות הזמן מניוטון, איינשטיין והרבה מעבר לכך. חלק 1 ממאמר בן שלושה חלקים |
|
צבי ינאי (08:52 ,21/10/04) |
|
|
|
|
|
|
"חוזה השרטט", שנכתב ובוים על-ידי פיטר גרינוואי, הוא חוויה קולנועית ממדרגה ראשונה. זהו סרט המקיים איזון כמעט מושלם בין תוכן אינטלקטואלי מבריק לצורה קולנועית ממושמעת ואסתטית להפליא. לרגל ביקור הבמאי בארץ, צבי ינאי מנתח את אחת היצירות החשובות של הקולנוע בראי מדעי. חלק שלישי ואחרון |
|
צבי ינאי (07:54 ,14/10/04) |
|
|
|
|
|
|
"חוזה השרטט", שנכתב ובוים על-ידי פיטר גרינוואי, הוא חוויה קולנועית ממדרגה ראשונה. זהו סרט המקיים איזון כמעט מושלם בין תוכן אינטלקטואלי מבריק לצורה קולנועית ממושמעת ואסתטית להפליא. לרגל ביקור הבמאי בארץ, צבי ינאי מנתח את אחת היצירות החשובות של הקולנוע בראי מדעי. חלק שני ממאמר בן שלושה חלקים |
|
צבי ינאי (06:34 ,13/10/04) |
|
|
|
|
|
|
"חוזה השרטט", שנכתב ובוים על-ידי פיטר גרינוואי, הוא חוויה קולנועית ממדרגה ראשונה. זהו סרט המקיים איזון כמעט מושלם בין תוכן אינטלקטואלי מבריק לצורה קולנועית ממושמעת ואסתטית להפליא. לרגל ביקור הבמאי בארץ, צבי ינאי מנתח את אחת היצירות החשובות של הקולנוע בראי מדעי. חלק ראשון ממאמר בן שלושה חלקים |
|
צבי ינאי (05:54 ,12/10/04) |
|
|
|
|
|
|
"אני מודה שהופתעתי ממספר התגובות. לאלה ששבחו, אני מודה, אם כי חולק על הקילוסים המופלגים. מאלה שביקרו - השכלתי, ואילו מאלו שגינו - תמהתי על חריפותן, משל דרכתי על עצב חשוף. רובן, לצערי, נבעו מאי-הבנת הנקרא או מידע לקוי". צבי ינאי מגיב למגיבים על סדרת המאמרים 'לחיות עם אי הוודאות' |
|
צבי ינאי (08:05 ,26/09/04) |
|
|
|
|
|
|
הכימיה, אולי יותר מכל מקצוע מדעי אחר, ענתה על צורך עמוק של הסופר פרימו לוי למצוא סדר, שיטה והגיון במציאות - צורך המוצא את המענה המשכנע ביותר בטבלת היסודות המחזורית של מנדלייב. צבי ינאי על מי שקירב את הכימיה לספרות ואת הספרות לכימיה. חלק שני |
|
צבי ינאי (06:49 ,24/09/04) |
|
|
|
|
|
|
הכימיה, אולי יותר מכל מקצוע מדעי אחר, ענתה על צורך עמוק של הסופר פרימו לוי למצוא סדר, שיטה והגיון במציאות - צורך המוצא את המענה המשכנע ביותר בטבלת היסודות המחזורית של מנדלייב. צבי ינאי על מי שקירב את הכימיה לספרות ואת הספרות לכימיה. חלק ראשון מתוך מאמר בשני חלקים |
|
צבי ינאי (07:18 ,23/09/04) |
|
|
|
|
|
|
רובנו מוטרדים בהזדמנויות כאלו או אחרות מהאי ודאות הטבועה בחיי היומיום. בצדק, שהרי בכל רגע ורגע יכול לקרות משהו בלתי צפוי. אמנם, האמונה בחוק וסדר אוניברסליים מאפשרת לנו לתכנן את המחר כאילו אין דבר צפוי ממנו, אבל תחושה זו, חשובה ככל שתהיה לקיום אורח חיים תקין, איננה יותר ממשאלת לב. חלק ג' |
|
צבי ינאי (18:41 ,18/09/04) |
|
|
|
|
|
|
רובנו מוטרדים בהזדמנויות כאלו או אחרות מהאי ודאות הטבועה בחיי היומיום. בצדק, שהרי בכל רגע ורגע יכול לקרות משהו בלתי צפוי. אמנם האמונה בחוק וסדר אוניברסליים מאפשרת לנו לתכנן את המחר כאלו אין דבר צפוי ממנו, אבל תחושה זו, חשובה ככל שתהיה לקיום אורח חיים תקין, איננה יותר ממשאלת לב |
|
צבי ינאי (00:49 ,17/09/04) |
|
|
|
|
|
|
רובנו מוטרדים בהזדמנויות כאלו או אחרות מהאי ודאות הטבועה בחיי היומיום. בצדק, שהרי בכל רגע ורגע יכול לקרות משהו בלתי צפוי. אמנם האמונה בחוק וסדר אוניברסליים מאפשרת לנו לתכנן את המחר כאלו אין דבר צפוי ממנו, אבל תחושה זו, חשובה ככל שתהיה לקיום אורח חיים תקין, איננה יותר ממשאלת לב. חלק 1 |
|
צבי ינאי (09:54 ,15/09/04) |
|
|
|
|
|
|
רגש האהבה היה ונשאר תופעה בלתי מובנת כפי שהיה לפני אלפי שנים, אף שנכתבו עליו מאז אין ספור שירים, ספרים ולחנים, הוקמו לכבודו גנים וארמונות, נעשו עליו ציורים ופסלים, חוברו לו מחולות ויצאו בגללו למלחמות. היותו סגור לכל ניסיון להבינו עושה אותו אתגר גם למדענים, וראשונים לכולם הביולוגים |
|
צבי ינאי (13:46 ,30/08/04) |
|
|
|
|
|
|
ככל שדבריו של ישעיהו ליבוביץ' בתחומי הגותו השונים הרבו להתפרסם, כך החלה בולטת לעין הדיכוטומיה העוברת כחוט השני בכל מאמריו. בכל אחד מהם ניתן למצוא אבן אחת רופפת, בתוך מבנה יציב ואיתן. אבן האכילס |
|
צבי ינאי (12:25 ,15/08/04) |
|
|
|
|
|
|
ינאי מילא את תפקיד מנכ"ל משרד המדע, הזניק חברות היי-טק והשתתף באופן פעיל בקביעת סדר היום המדעי, התרבותי והערכי בישראל. הוא יליד איטליה, שרת בצנחנים, והשכלתו הפורמלית מסתכמת בעשר שנות לימוד |
|
|
|
|
|
|
האם נצליח במרוצת המאה ה-21 להקנות למחשב יכולות של חשיבה, הבנה ותבונה, והאם רשת האינטרנט תתפתח מעצמה, ללא התערבותנו, למוח גלובלי בעל רמת חשיבה גבוהה לאין שעור מהשכל האנושי? |
|
צבי ינאי (13:32 ,30/08/04) |
|
|
|
|
|
|
הפילוסוף והמתמטיקאי אלפרד ויטהד אמר כי "כל המהרהר בזמן נתקף בעל כורחו בתחושה חריפה של מגבלות השכל האנושי". צבי ינאי מנסה לעשות קצת סדר בבלאגן, ומציג את ההיסטוריה המדעית והתיאוריות האחרונות בנוגע למהות הזמן ויחסיו עם המרחב |
|
צבי ינאי (15:01 ,22/02/04) |
|
|
|