אובססיית מדינה: אתרי השוואות מחירים
הישראלי החדש משווה מחירים והוא עושה זאת בדרכים חדשות. מעלה בעצמו השוואות בין ישראל לעולם בפייסבוק וסורק מוצרים בסופר באמצעות הסמארטפון וחולק את המידע עם גולשים אחרים, בעוד שברשת צצות תוכנות המשוות בין מחירי מסלולים בסלולר. וההורים? הם עושים זאת שנים בתמ"ל וחיתולים
לא עוד אתרי השוואות פאסיביים, הצרכן הישראלי התעורר מתנומתו אחרי שגילה שהכינוי השנוא עליו ביקום - "פראייר" הולם פתאום את מידותיו.
פראייר זו הקללה הכי גרועה בישראלית מדוברת, לכן כשגילנו כי אנחנו פראיירים בריבוע, נוצרה כאן תופעה שכמותה לא נראתה מאז ימי הצנע: מחאת יוקר המחייה הביאה את הישראלים להשוות מחירים בטירוף.
- כשצרכנים נוקמים בפייסבוק
- תהיות בסופר: מילקי קטן יקר ממילקי רגיל
אתרי השוואות מחירים כמו זאפ למשל, היו קיימים גם בימים הקדמוניים, פרה קיץ 2011, בהם טרם הפנמנו שקוטג' עולה כמו בית, בית עולה כמו עשרה בתים ופסק זמן של שטראוס נמכר בחצי מחיר בארה"ב כדי לעודד יצוא. בחודשים האחרונים, אתרי השוואות המחירים, בעיקר במוצרי מזון, זוכים לעדנה מחודשת ואף עוברים אבולוציה – הצרכנים מובילים אותם, והתרחבות - הם נוגעים בתחומים מורכבים במיוחד כמו עולם הסלולר.
שיתוף המחירים האובססיבי, שהדלק שלו היה עלבון טהור ודליק מאוד, החל בפייסבוק והוא אחראי במידה ניכרת לזינוק בפופולריות של אתרי השוואות המחירים. מאז קיץ 2011 ועד היום, גולשים מעלים בפייסבוק תמונות בהן הם מצמידים מחיר בחו"ל למחיר בארץ, או מציגים בתמונה ובמלל הבדלים בין רשתות שיווק. ברוך ריכטר, מקבוצת המחאה "ישראל יקרה לנו", הוא אחד החלוצים בתחום, וידוע בקבוצה כאיש הגרפיקה, זה שמצהיר בשחור על גבי צהוב זוהר: "שימו לב למחיר המופקע"!
השוואות מחירים בפייסבוק
"אנחנו מעלים מחירים לפייסבוק כדי להראות לאנשים: תראו איך באמת דופקים אותנו, זו לא רק שמועה, עכשיו אנחנו כבר יכולים לצלם את זה ולחלוק את זה עם כולם", הוא מסביר ל-ynet.
"התמונות בהן מתנוססים מחירי יוגורט אקטיביה של דנונה בארץ ובחו"ל, ומחירי קפה נמס עלית בארץ לעומת חו"ל תפסו בצורה לא נורמלית ברשת, כי לאנשים נמאס. הגענו לנקודת רוויה של גועל, אנחנו פשוט לא מוכנים לסבול את המצב הזה יותר. המטרה שלנו היא להילחם דה פקטו בתופעה. ההצלחה של המאבק שלנו תלויה בכל אחד מאיתנו שיתעורר, שיתחיל לבחור" .
השוואת מחירים זה טרנד?
"זה לא טרנד, כי אלה החיים שלנו. ככל שהמצב מחריף זה יותר מעורר אותנו לפעול. הייתי מעדיף לעשות אלף ואחד דברים אחרים ולא את זה. ירדתי לחצי משרה בגלל הפעילות שלי בקבוצה, אני יוצא פחות, זו סוג של אובססיה שלוקחת מקום מאוד גדול בחיי, אך זו מלחמת אין ברירה. אני חושב שבקיץ הקרוב המחאה תתעצם. העם מאבד סבלנות נמאס לנו מהזלזול והעושק. נמאס לנו להוות מטרה לשאיבת כסף.
"ככל שאתה עוסק בזה יותר אתה מגלה יותר כוחות בעצמך. העניין האידיאולוגי גם הוא מחזק: אני מסתכל על המצב והוא רק הולך ומתדרדר, אז יש לי מוטיבציה לפעול. אתה חופר מנהרה עם כפית, אבל מצליח לחצוב אותה. הפרלמנט והממשלה חסרי תועלת, אז הבנו שעלינו לפעול בעצמנו. התחושה שאין איש מלבדנו מחזקת אותנו".
פרייסז: אתר ואפליקציה שנולדו מהמחאה
אנשי הקבוצה שאף חוללו את מחאת הקוטג' יחד עם איציק אלרוב, הם הרוח החיה באתר ואפליקציית השוואות המחירים פרייסז (Pricez). בועז יהב, לשעבר סמנכ"ל טכנולוגיות בנענע 10, ומקים האתר: "פרייסז זה ה-Waze של הסופרים. צרכנים מזינים לאתר מידע על מחירי מוצרים בסניפי סופר שונים, באמצעות אפליקציה סלולרית או דרך האתר עצמו. הם יכולים לסרוק בסופר ברקוד של מוצר ולדעת בדיוק מה המחיר שלו ליחידת מידה, ומה דירוג המחיר שלו: למשל דירוג 4 אומר שיש שלושה מוצרים דומים (מאותה קטגוריה) שנמכרים בזול יותר ממנו בסופרים אחרים בסביבה או אפילו באותו מדף באותו סופר. בלחיצת כפתור אחת אפשר ללמוד איפה נמכר הסל הכי זול. ככל שיותר אנשים יעדכנו מחירים מהשטח, כך הנתונים יהיו יותר ויותר מדויקים ולכן הקהילה כאן מאוד נחוצה".
האתר הוקם בעקבות המחאה החברתית. "אני קורא לזה משבר גיל הארבעים שלי. יש כאלה שהולכים לקנות אופנוע, אני בניתי פרייסז", מסביר יהב.
"החלטתי להקים פלטפורמה אינטרנטית להשוואת מחירים, כתחביב וכאידיאולוגיה, אין לאתר מטרות עסקיות. המניע שלי הוא לא עסקי, אלא חברתי. המטרה שלי היא שקיפות - לתת לצרכן את הכוח לידיים שידע בדיוק מה הוא קונה. פרייסז מקדם את המחאה החברתית ואני מקווה שבעתיד הוא יהיה מאוד פופולרי, וגדול. יש מוצרים שההפרשים ביניהם עומדים על עשרות שקלים בין הרשתות".
מנטרים טעויות בתמחורים
לפני פרייסז, היו וישנם עדיין אתרים כמו זאפ, ברקודר והסופר. השוני: פרייסז היא פלטפורמה מונעת צרכנים: הם מזינים אותה, הם מחיים אותה ובזכותם צרכנים אחרים יכולים להשוות מחירים. כמו בשאר האתרים בתחום, גם בפרייסז מופיעים מחירי המוצרים באתרי המכר האינטרנטיים של שופרסל, מגה, רמי לוי וטבע קסטל. אבל זה לא הלב הפועם של הפלטפורמה. האתר הזה הוא במה לצרכנים נמרצים סורקי מחירים שהתחביב שלהם נכון לרגע זה הוא לבחון מחירים בסופר וזו הסיבה שאפשר למצוא כאן מחירים של רשתות כמו "אושר עד", "בר כל", "חצי חינם" ורשתות נוספות שלא מופיעות באתרי ההשוואות האחרים.
"באתר יש 1,500 מעדכני מחיר מתוך כמה אלפים שנרשמו לשירות", טוען יהב. "לא כולם בנויים להשקיע ולהזין מחירים. אני בונה על כך שיהיו לאתר מאות אלפי גולשים שרק אחוז מסוים מהם יעדכן מחירים, וגם האחוז הזה יתרענן כל כמה זמן. ויחד עם זאת, אף אחד לא יהיה שמח ממני אם פרייסז ייסגר, כיוון שלא יהיה בו עוד צורך".
איך מונעים טעויות בתמחורים ומחירים לא מעודכנים?
"יש בקרה על המחירים שמוזנים לאתר. למשל, אי אפשר להזין 500 שקל מחיר למים מינרליים. סוקר חדש מוגבל בטווח המחירים שהוא יכול להזין למוצרים, סוקר ותיק מקבל יותר יד חופשית וסוקר ותיק מאוד יכול להזין כל מחיר, כי הוא הוכיח שאפשר לסמוך עליו.
"אנחנו דורשים דיוק גם ברמת המבצע: האם הוא דורש כרטיס מועדון? האם הוא מותנה בקנייה בסכום מסוים? מה תאריך הסיום שלו? אנשים מקפידים על הפרטים האלה, מצלמים, מוסיפים תיאור, משקל, נפח קטגוריה. מאוד כיף לראות את זה".
בעתיד: חישוב מחירים עבור סלי קניות
עוד יישום מעניין בפרייסז הוא היסטוריית מחירים שקופה לציבור הגולשים: כשנכנסים ל"עמוד מוצר" אפשר לראות גרף שמתאר את מחירו ברשתות שונות, מאז החל תיעוד התמחור שלו באתר. ויש גם תוכניות לעתיד:
"במסגרת שיתוף הפעולה שלנו עם ישראל יקרה לנו נציג בקרוב מספר סלי קניות שמחיריהם יסקרו מדי שבוע, ויתויגו לפי אוכלוסיות: סל לסטודנטים, סל למשפחה עם שני ילדים, סל לבני זוג ועוד.
"בשלב הבא, נציג בסל הקניות מוצרים אלטרנטיביים כחלק מהאידיאולוגיה שלנו לקדם מוצרים של יצרנים קטנים. כדי לחשב את הסל הזול ביותר עבורך נוכל לומר לך: החליפי את המוצר הזה, במוצר הזה כדי למקסם את ההנחה. בקרוב אף נאפשר לפצל את סל הקניות בין רשתות שונות כדי לחסוך כסף: עִרכו קנייה גדולה אחת בסופר בסופר אחד, ואת קניות ההשלמה נמליץ לערוך בסופר השני.
"השוואת המחירים תהיה לפי אזור גיאוגרפי. לא נשלח אותך לאשדוד, אם את גרה בת"א. נבדוק גם מבצעים: האם המבצע באמת משקף מבצע או שבחנות שליד המוצר יותר זול גם בלי מבצע. ואפשר יהיה לבדוק את היסטוריית המחירים של המוצר שנה אחורה".
פעוטות: עלייה של 20% בכניסות לאתר בעקבות המחאה
אחד האתרים הראשונים ששיתפו את הצרכנים בהליך השוואת המחירים הוא "פעוטות". האתר פועל מאז 2005 כשהוא מרוויח כסף מפרסומות ומתמרץ את מעדכני המחירים בפרסים קטנים. "האתר התחיל כתחביב שבא לענות על צורך אישי שלי, כשנולדה הבת הבכורה שלי", מספר אחד ממקימיו, אסף זילכה.
"לאט, לאט זה הפך לעסק עם שני שותפים. יחד אנחנו מתפעלים את אתר 'טיפת חלב ברשת' ו'מלונה', אתר השוואות מחירי מוצרי בעלי חיים.
"האתר תפח לכמה אלפי מוצרים וחנויות למוצרי תינוקות. המוצרים אותם מחפשים הכי הרבה הם: תרכובות מזון לתינוקות, חיתולים ועגלות. אבל הייחוד שלנו הוא בשניים הראשונים, כי זה היה חסר ברשת".
קשה לסמוך על גולשים. נמאס להם מהר, וחלקם רק רוצים פרסים.
"הפרסים מאוד מוגבלים בסכום ובמספרם, ואין ספק שהגולשים מתחלפים, אבל תמיד מגיעים גולשים חדשים. אנחנו מנטרים את המחירים באתר ובודקים את מידת הדיוק שלהם. יש לגולשים אפשרות לסמן ב'אצבע למטה' על מחיר לא נכון, ומי שדיווחיו מתגלים כאמינים מקבל תג 'מאומת מחיר' וזוכה ביותר נקודות באתר, שנצברות לפרסים".
איך השפיעה המחאה על האתר?
"היתה עלייה של 20% בכניסות לאתר, מה שהתחזק זה בעיקר המוצרים היומיומיים והפשוטים.אם מוצר יקר - פחות מתעניינים בו" .
שמת לב לירידות מחירים?
"בגדול, יש יותר מבצעים, אך המחיר הקבוע נשאר אותו הדבר".
מה המוטיבציה של אנשים לעדכן מחירים?
"הם רוצים להיות אלה שמיידעים אנשים אחרים וגם מעוניינים לדעת כמה שיותר על מבצעים והנחות. זה לא עניין של חיסכון, הם עושים את זה כדי לא לצאת פראיירים".
"לא קונה יותר מטרנה ב-70 שקל"
לי סירי, פעילה כבר חודשיים באתר פעוטות, מסבירה מה היא עושה שם ומה זה נותן לה. "אני נכנסת לאתר כל פעם לפני שאני הולכת לקנות מזון לתינוקות, חיתולים ומגבונים", היא מספרת. "אם אני מבחינה במבצע בעיתון, אני מעלה אותו בעצמי לאתר, כדי שאחרים יראו וייהנו".
מה זה נותן לך?
"זה לא נותן לי הרבה, ומצד שני זה לא לוקח לי הרבה זמן, כולה 5 דקות - מקלידים את שם הפריט, מחירו ופרטים על המבצע וזהו. כך אני מיידעת צרכנים אחרים.
"מאז שאני באתר, אני חוסכת לא מעט כסף. אם קודם הייתי קונה מטרנה במחיר מלא 70-60 שקל, מאז שהתחלתי לגלוש באתר לא יצא לי לקנות מטרנה במחיר הזה, ואני גם אוגרת מוצרים שבמבצע".
תסעי לחנות אחרת כי הבחנת במבצע באתר?
"לפעמים, לא תמיד. אני קונה בשופרסל דיל אקסטרה בפ"ת, אבל ראיתי מבצע טוב על מגבונים מחיתולים אז נסענו לרמי לוי בראש העין".
קרה שטעית פעם במחיר שעדכנת באתר?
"קרה, תוך 3 שעות קיבלתי מייל משירות הלקוחות לשים לב לטעות כי אנשים נכנסים לאתר ומסתמכים על זה".
יש גם פרסים.
"פרסים זה לא תמריץ עבורי, לא במקרה הזה. הם לא משמעותיים בסכומים של 50 שקל. עד היום לא כל כך יצא לי לממש את הפרסים בהם זכיתי כי הם עבור חנויות שלא יוצא לי להגיע אליהן. הפרס היחיד שמימשתי היה אלבום דיגיטלי.זה נחמד שמפנקים אותך, אך לא בשביל זה אני עושה את זה".
"כמה שפחות" לשלם לחברות הסלולר
במקביל לאתרים שמשתפים את הצרכנים בהשוואות מחירים, מתרבים לאחרונה אתרי השוואות מסלולים בסלולר. אחד מהם הוא "כמה שפחות" של האתר "כמה זה".
"אנחנו מאפשרים לחתוך כך 40% מחשבון הסלולר", טוען מנהל האתר, נמרוד מן. "צרכנים שלהם חשבון ממוצע של 190 הצלחנו להוריד ל-15 שקל זה חיסכון של 75 שקל בחודש בממוצע.
"יש שתי אפשרויות להפעיל את השירות - להזין את דפוסי השימוש באופן ידני, או לתת לנו את שם המשתמש והססמא לאתר של חברת הסלולר. האופציה השנייה מהירה יותר. התוכנה סורקת את דפוסי השימוש כמה חשבוניות אחורה ולומדת כמה אתה גולש, כמה אתה מדבר בתוך או מחוץ לרשת ואלו יעדים מועדפים עלייך. התוכנה, שהיא בעצם רובוט, נכנסת אוטומטית לחשבונית, שולפת את הנתונים בצורה מדויקת ומספקת דו"ח תשובה אישי שמפרט בהתאם לדפוסי השימוש, את המסלולים המומלצים ביותר בכל אחת מחברות הסלולר בארץ, כולל כל התוספות: האם כדאי לך לקנות בנק דקות, האם כדאי לך בכלל להתנייד וכשמשקללים את כולן יחד מציעים את המסלול הכי טוב. וכל זה, תוך דקות ספורות. לא בכל חברה תמצאו חיסכון, אבל אז המערכת תאמר לכם שעל מסלול זה - 'לא חסכת'".
באתר עובדים על השירות כבר כמה שנים, עם חברת וויזדיל, שפיתחה את הטכנלוגיה לשירות. השירות הוא חינם אבל יש לו מחיר: חשיפת פרטים אישיים ודפוסי שימוש וכן, גם שיחת טלפון מחברות הסלולר המתחרות, רק משתיים מהן, כלומר אם אתם לקוחות אורנג' , תקבלו שיחות טלפון מכירתיות מסלקום ופרטנר ולהיפך. כלומר מאוד יתכן שהחברות האלה מעוניינות לאסוף מידע על דפוסי השימוש שלנו, כך שאפילו אם תצליחו לחתוך את התשלום החודשי, קחו בחשבון שהפרטים שלכם נמסרו לידי חברות שכרגע אין לכם קשר עסקי עמן.
מה לגבי רמי לוי תקשורת? תקבלו אמנם ניתוח בדו"ח לגבי ההצעה המשתלמת ביותר עבורכם בחברה, אך לא יתקשרו אליכם מרמי לוי אפילו אם הוא מציע את ההצעה הטובה ביותר עבורכם, כי אין לו עדיין הסכם עם האתר. תתבקשו להתקשר אליו בעצמכם. נדב מסביר:
"השירות הוא חינם תמורת הפניית פרטי הגולשים לחברות. הנתונים מאובטחים ואנחנו לא עושים בהם כל שימוש נוסף. הכל אוטומטי, אף אחד לא מסתכל על זה אצלנו וכרגע אנחנו לא עורכים ניתוחים סטטיסטיים על המידע".
אפשר שחברות הסלולר לא יפנו אלי כלל? האם אפשר לבחור בחברה אחת בלבד שתפנה אלי?
"כרגע אין אפשרות כזאת, החברות המתחרות יחזרו אלייך פעם אחת וזהו, אם את לא מעוניינת נגמר הסיפור. אך בשלב הבא נפתח יותר אפשרויות כאלה. השירות הזה טרי, ואנחנו מצפים שיצליח כי יש לחברות הסלולר מאות מסלולים ואלפי קומבינציות והשירות עוזר לתמרן ביניהם".