אפקט הפרפר: התייקרות הדלק תורגש בכל בית
השפעת התייקרות הדלק על המשק עלולה להביא לגל עליות מחירים נוסף בתחבורה הציבורית, בחשמל ובמוצרי המזון, ואף לגרום לפיטורי עובדים. הפגיעה בשכבות החלשות ובמעמד הביניים לא תעבור בשקט. דעה
ההתייקרות האחרונה במחירי הדלק מהווה מכה לכולם, אך כרגיל נפגעים במיוחד מעמד הביניים והעשירונים הנמוכים. מבחינה כלכלית מעמד הביניים יתקשה להמשיך להשתמש ברכבו הפרטי להנאתו ובפרט לא לנסיעת בודדים למקום העבודה בגלל יוקר הנסיעה, לכן חלקם ימירו את הנסיעה הנוחה ברכב פרטי לנסיעה בתחבורה ציבורית. מעוטי היכולת ממילא נוסעים בתחבורה הציבורית אולם גם הם ייפגעו כי עקב עליית מחיר הדלק יעלו בקרוב גם מחירי התחבורה הציבורית, ומי הבאים בתור להתייקר?
- הכנסות המדינה מהמס על הדלק עלו ב-15%
- שבויים באוטו - המדינה לא רוצה שתפסיקו לתדלק
- חוסכות דלק: אוניות המטען חוזרות למפרשים
החשמל שמתבסס על דלקים. המאפיות שמשתמשות הרבה בדלקים גז וחשמל. כל שוק ההובלה שעלויותיו העיקריות הן דלקים למיניהם כלומר כל מה שמונע בדלק או בחשמל יגרום לעליית מחירים. לכן אפקט השרשרת הכלכלי יוביל לכך שהמשק צפוי להיכנס למהלך של עליות מחירים. סביר שגם מדד המחירים יושפע לרעה.
משק בנוי משלושה מרכיבים עיקריים המהווים את היסודות לראיה הכלכלית של כל תהליך. שלושה יסודות אלו קשורים ביניהם ומשפיעים אחד על השני, מדובר בשוק הסחורות, שוק העבודה ושוק הכסף.
כך למשל, כאשר עולים מחירי סחורות הרי שהשפעתם תהיה לכאורה נקודתית. לדוגמה אם יעלו מחירי החלב או גבינה הצרכנים יצמצמו קניותיהם. ואולם, השפעה נוספת של העלאת מחירי החלב היא היעדר יכולת של עובדים לגמור את החודש, שתוביל בהכרח לדרישה מוצדקת להעלאות שכר.
דרישה כזו יכולה להשפיע באחת משתי צורות: היענות לדרישות השכר, וכתוצאה מכך השפעה בכיוון העלאת מחירי מוצרים, כי היצרנים יצטרכו לכסות את תוספות השכר ויגלגלו אותן על הצרכנים. לחילופין עלולה להיות אי היענות לעליות השכר שתוביל לפיטורין ועליה בשיעור האבטלה.
דוגמא זו באה רק להמחיש עד כמה כל מהלך כלכלי עלול לגרום לאפקט הפרפר, ותנועת כנפי פרפר בצד אחד של ההתייקרויות משפיעה על המשק. שינוי מחיר הדלק, יש להדגיש, איננו נושא שולי אלא עמוד יסוד של המשק, והשפעתו עלולה ליצור זעזוע כלכלי.
אפקט הפרפר של הדלק
לדוגמא, ניקח משפחה נורמטיבית ממעמד הביניים, בה שני בני הזוג עובדים ויכולים להרשות לעצמם להחזיק שתי מכוניות ואפילו לצאת לחופשה פעם בשנה. משפחה כזו תיאלץ להיפרד מאחת המכוניות ולהתארגן לנסיעה משותפת על בני הזוג לעבודה.
כמובן שלא תמיד זה אפשרי ונוח, ולכן ייפול עומס של פגיעה בנוחות ובאיכות החיים לפחות על אחד מבני הזוג. לעניין חופשה כבר יהיו להם פחות משאבים פנויים, ולכן שוב תהיה פגיעה באיכות החיים של הזוג הנורמטיבי.
אם הם ורבים אחרים לא ייצאו לחופשה הרי שגם בתי המלון ייאלצו לפטר עובדים, כי עלויות האנרגיה והמוצרים שלהם יתייקרו, והביקוש להם ירד. הנה כי כן העלאת המחירים תחדור לחיי היומיום של משפחות רבות בישראל והשפעתה הכלכלית והחברתית תורגש בכל בית.
אם עד כה הייתה הימנעות מהעלאת מחירים בעיקר כתוצאה מהמחאה החברתית של השנה הקודמת, הרי שהממשלה במחי החלטות שגויות הוציאה את האצבע מהסכר, ושטף עליות מחירים בכל תחום אפשרי עלול לשטוף את המשק. היצרנים, התעשיינים ורשתות המזון כבר מזהירים מגל התייקרויות ארי החגים, ועל כל אלו הוסיפה הממשלה באטימותה את העלאת המע"מ באחוז נוסף.
כמובן, מרבית הנטל ייפול שוב על שכבות הביניים והשכבות החלשות, אשר ממילא כבר כורעות תחת הגזירות. ייתכן כי מחאה חברתית בוטה מקודמתה תפרוץ בקרוב. הפעם הנושא לא יהיה מחירי הדיור, אלא מחירי האוכל, התחבורה הציבורית, חשבונות החשמל, וחשבונות המים.
על בעיות אלו אין פשרות, והממשלה תידרש לתת להם מענה אמיתי. להתייקרות ספטמבר תהיינה השלכות פוליטיות. אם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והליכוד חשבו כי ייקחו את הבחירות בהליכה, הם עלולים לעמוד בפני טלטלה חברתית שתוביל גם לטלטלה פוליטית. יש גבול לכמה קש אפשר להעמיס על גב הגמל, והפעם הועמס הקש שעלול להכריעו.
ד"ר גד פניני הוא רו"ח, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, ושותף מנהל במשרד רו"ח