הצרכנים מצביעים ברגליים - ממשיכים לקנות פחות
לפי נתוני הלמ"ס, יש ירידה בצריכה הפרטית לנפש, הצרכנים קונים פחות מוצרי חשמל, מזון וריהוט. אפילו בסניפים היקרים של רשתות המזון מציעים מבצעי ייאוש, בקניונים נמשכת הירידה במכירות האופנה והישראלים קונים באינטרנט. צרכנית:"אני לא יכולה לחסוך לדירה, אבל אני כן יכולה לחסוך בסופר", הרשתות: "המצב נהיה גרוע יותר והפוליטיקאים מקלים על יבואני העוגיות"
"זוכרת שמכרו פעם ברשתות קוטג' ב-8 שקלים? היום כבר לא מוכרים קוטג' במחיר הזה ברשתות, בזכות המחאה, אבל האם המחאה עזרה לצרכנים? התשובה היא לא. המצב נהיה יותר ויותר גרוע. הפוליטיקאים לקחו את המחאה לאינטרסים שלהם, הם מקלים על יבואני העוגיות ודגני הבוקר במקום לטפל בדיור ובהוצאות שגדלו בצורה שרירותית, שבגללן לצרכן יש פחות הכנסה פנויה. זה יפגע בכלכלה וזה פוגע ברווח התפעולי של הרשתות", כך אמר לנו בעלים של אחת מרשתות המזון הגדולות, לנוכח נתוני הלמ"ס שהתפרסמו אתמול (א') שהציגו ירידה בצריכה ובצמיחה. בכל הרשתות, גם באלו הזולות יותר, חשים על בשרן את הצטמקות הכסף הפנוי של הצרכנים.
- חולצה ב-11 ש': בגדי ילדים קונים באינטרנט
- תפו"א למדורה: החקלאים הוזילו. והרשתות?
- שופרסל מייבאת תפוחים יותר בזול אך מוכרת ביוקר
- קנינו פחות לקראת פסח: הירידה במכירות ברשתות המזון נמשכת
נתוני הלמ"ס: בדרך למיתון?
לפי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אחרי שהצריכה הפרטית גדלה ב-2013, היא נעצרה ב-2014 והחלה צוללת: הצריכה הפרטית ירדה ב-2% ברבעון הראשון של 2014, אחרי שצמחה בכ-4% ב-2013. ההוצאה לצריכה פרטית לנפש ירדה ב-4% ברבעון הראשון, בהמשך לירידה של 1% ברבעון הקודם ולעומת עלייה של 1.7% ברבעון השלישי של 2013.
ההוצאה לנפש לצריכה שוטפת (מזון, דיור, מים, חשמל) ירדה ב-2.4% בלבד בהמשך לירידה של 0.9% ברבעון הרביעי של 2013. ההוצאה לצריכה של מוצרים בני-קיימא למחצה (כמו ביגוד), לא עלתה ולא ירדה ברבעון הראשון של 2014, לאחר עלייה של 12% ברבעון האחרון של 2013.
צריכת מוצרים בני-קיימא לנפש ירדה ב-6% ברבעון הראשון של 2014 לעומת עלייה של 16.7% ברבעון המקביל ב-2013, אך בהמשך לירידה של 7.6% ברבעון הרביעי של 2013. ההוצאות על מוצרי חשמל "לבנים" (מקררים, מכונות כביסה, מזגנים) ירדו ב-12.1% ברבעון הראשון של 2014 וב-40.2% בחישוב שנתי. מנגד, חלה עלייה של 45% בהוצאות על כלי רכב לשימוש פרטי, לעומת ירידה 42.5% ברבעון האחרון של 2013.
בן אנד ג'ריס ב-17 שקלים: מבצעים שלא נראו בתוך הערים
התגובה של הרשתות לתופעת הצרכנים שלא קונים, היא חוסר אונים, שיתוק או הורדת מחירים על מוצרים מסוימים. אתמול, מראה נדיר נצפה בשופרסל שלי ארלוזורוב בת"א, אחד הסניפים ברשת העירונית של שופרסל שנחשבת ליקרה מאוד: נקניקיות 400 גרם של עוף טוב ב-6.90 שקלים במקום ב-18.10 שקל. הנחה של קרוב לשליש מחיר. עוד מראה נדיר: מכל גלידת בן אנד ג'ריס, נמכר בכל הרשת ב-16.90 שקל. בלי "קנו 2 ב-30 שקל". זו ההנחה הכי גדולה על המוצר ללא התניה שנתקלנו בה לאחרונה, ברשת "שלי".
אין ספק - ההנחות המפליגות הללו על שני מוצרים בלבד, לא משקפות את כלל המחירים בסניף, שהם כאמור לא בצד הזול של הסקאלה, (אגסים מייבוא לדוגמא, נמכרים שם במחיר גבוה במיוחד של 15 שקל לק"ג וירקות קפואים של סנפרוסט ב-20 שקל ומעלה, בממוצע), אבל לפני שנתיים, הנחות כדוגמת הנחת הנקניקיות והנחת בן אנד ג'ריס, לא נראו כמעט בסניף. הרשתות, גם היקרות מביניהן, מפליגות בהנחות מוציאות עיניים שכאלה, כדי למשוך קונים שכבר זמן רב - קונים הרבה הרבה פחות. הרשתות מצידן מרוויחות פחות. דו"חות שופרסל לרבעון הראשון של 2014 הציגו ירידה של כ-42% ברווח הנקי.
"נמאס לי לקנות 4 מוצרים בקניות השלמה ולשלם 100 שקל", אמרה לנו אחת הקונות. "אני נכנסת לפה פחות ופחות, אבל אני רואה שהם התקפלו קצת. הורידו מחירים על חלק מהמוצרים. ועדיין – אני מחשבת כל שקל. יש לי הוצאות מטורפות על דלק, ארנונה וגני ילדים. אני משלמת מס הכנסה וביטוח לאומי, אבל גם מע"מ על כל דבר שאני קונה וכמובן: אני משלמת שכירות מטורפת".
טסת לחו"ל השנה?
"כן טסנו לכרתים. מה, בכמה אלפי שקלים האלה שהוצאתי על כרתים אני יכולה לקנות דירה? ממש לא לא. הסכום הזה שחסכתי לא יעזור לי לדירה. אז למה שלא אהנה קצת בחיים האלה ואחסוך בקניות בסופר ואקנה פחות בגדים יקרים כדי לטוס לכרתים, במקום שאחסוך למשהו שלעולם לא אגיע אליו. אני יכולה לחסוך 1.5 מיליון שקל עכשיו"?
אי אפשר למכור ירקות קפואים ב-25 שקל
לא רחוק משם, בסניף אושר עד בבני ברק-ר"ג, מוכרים ק"ג אפונה קפואה, שעועית ירוקה שלמה ושאר ירקות מוקפאים של חברה בשם "טלפרוסט" ב-9.90 שקל לק"ג בלבד. בעבר המחיר הזה על ירקות מוקפאים היה מחיר מבצע, כיום הוא מחיר קבוע. לצד המותג הזה, שנמכר בשקיות הכי פשוטות שיש, שקופות עם מינימום כיתוב, מוכרים גם ירקותמוקפאים של מילוטל, חברה שלא תראו בשופרסל ומגה.
אחד העובדים בסניף אמר לנו: "אי אפשר כבר למכור ירקות קפואים ב-25 שקל. מי יקנה את זה"? על התחרות עם סניף רמי לוי הסמוך אמר: "יש אנשים שמגיעים לשם בודקים את מחירי הירקות ואז מגיעים לפה ומשווים. אם לא יותר זול פה הם חוזרים אליו, אבל אנחנו בדרך כלל יותר זולים, לדעתי. אנשים נעשו מומחים בהשוואות. עובדים בזה".
הקניונים בירידה
מול "אושר עד", שוקק חיים קניון אילון, אבל נתוני ריס מראים שהחל מינואר 2014 ועד אפריל 2014 חלה ירידה של 5.23% בפדיון למ"ר ליום בשקלים בכלל הקניונים. מדובר בנתוני קופות של הרשתות הגדולותב קניונים, רשתות בגדים, ספרים ותכשיטים בעיקר. לפי הממוצע הארצי, שכוללל 2,330 חנויות חלה ירידה של 5.08% בפידיון למ"ר לעומת השנה שעברה. במגדם ממוצע קניונים אזורי, הכולל 875 חנויות, חלה ירידה של 5.66% בפידיון. בפאואר סנטרים (455 חנויות) חלה ירידה של 5.71%.
ברשתות האופנה הבינלאומיות טוענים שהעסקים מתנהלים כרגיל, אבל לרשתות הישראליות קשה. בגלל ריבוי הרשתות שמוכרות או החלו למכור בגדי ילדים ובגלל זליגה לקניות באינטרנט, אחת מרשתות הילדים הבינוניות נמצאת בסכנה. הבעלים של פוקס הראל ויזל הזהיר שיש 9 רשתות שמצויות בסכנה ופוקס בעצמה הציגה דו"חות לא מזהירים לרבעון הראשון של 2014: ירידה של 12.2% בהכנסות (הירידה ניכרת באחוזים משתנים, בכל הרשתות של קבוצה) ושל 72% ברווח הנקי
"במקום לקנות כמה פעמים בחודש, הלקוחות קונות פעם בחודש או פעם בחודשיים", אמרו לנו באחת הרשתות הוותיקות באנחה. לעומת זאת, בפוראבר21 בקניון עזריאלי, שם אפשר למצוא עגילים ב-8.90 שקלים ושמלה ב-70 שקל, נראה שהמכירות מתנהלות כסדרן - המולת נערות ליד הקופות. הן קונות פה, בעדיקה ובאתרי אינטרנט מחו"ל.
איך מושכים צרכנים לקנות אופנה במיתון?
גם ב"מחסן היבואן" בבני ברק, שם מוכרים חולצות של נאוטיקה ב-150 שקל במקום ב-250 שקל ופולו של רלף לורן ב-250 שקל במקום ב-400 שקל אצל היבואן הרשמי, טוענים שהעסקים כרגיל.
"אצלנו אין ירידה במכירות, אלא עלייה של 15% לעומת השנה שעברה, אבל לא בזכות זה שמכרנו באותה מתכונת, אלא כי התכוננו למצב וצפינו אותו", אמר ל-ynet הבעלים, אלעד סויסה."פתחנו מחלקות חדשות: אחת מהן היא מחלקת clearance (חיסול), בה אנחנו מציעים אך ורק פריטים שהם ברמת סייל מאוד חזק בארה"ב ולרוב לא מוכרים אותם ביותר מ-99 שקל. הקמנו אותה מתוך הבנה שאנחנו הולכים להיתקל בהרבה מאוד אנשים שהגבילו את הצריכה שלהם בגלל המצב הכלכלי. כבר ב-2011 שינינו מיתוג והתחלנו לפנות 'לעם' והשנה הגברנו הילוך כי לאנשים יש פחות כסף פנוי.
"מחלקה אחרת שהקמנו היא של מותגים יקרים יותר כמו לקוסט והוגו בוס. מגיעים אלינו צרכנים בכלי רכב מאוד מפוארים: פורשה וריינג'רובר. אנשים שלא מתביישים לחנות באזור התעשייה בבני-ברק כי גם הם רוצים לחסוך.
"בנוסף, התחלנו להציע 'חבילות' של פריטים, כיוון שלאנשים קשה יותר להוציא כסף. הצרכן קונה בכ-200 שקל לפריט והכמות מפצה אותנו על ההנחה שהוא מקבל".
המחירים שלכם לא נמוכים.
"אם שכנעת צרכן לקנות פעם אחת מוצר איכותי, יהיה לו קשה לרדת ברמת החיים. אז במקום 6 חולצות חדשות בעונה, הוא יקנה 4 או 2, אבל זה נכון שהוא עדיין צריך לחשוב פעמיים. לאנשים קשה היום להיפרד מ-400-500 שקל והם עושים זאת בהרבה פחות קלוּת מבעבר. מבחינתנו, הנורות האדומות כבר נדלקו מזמן ולכן הכנסו את השינויים האלה, כדי למנוע ירידה במכירות".