צפו: דרשה לטבול ללא בלנית - וסולקה מן המקווה
תושבת ירושלים שביקשה לטבול מבלי שהבלנית תצפה בה, סולקה משני מקוואות בעיר - ולא קיימה את המצווה. המשרד לשרותי דת אישר: אישה רשאית לטבול במקווה ציבורי גם ללא נוכחות בלנית. יו"ר המועצה הדתית: "המקווה הינו מתקן הלכתי, ועל כן המדיניות נקבעת על ידי הרבנים"
נמשך המאבק ל"חופש טבילה": תושבת ירושלים הורחקה על ידי המשטרה ממקווה טהרה ציבורי, לאחר שדרשה לטבול בו בפרטיות, ללא נוכחות בלנית - כפי שמאפשרות הנחיות המשרד לשרותי דת. האישה פנתה למקווה נוסף בעיר, וגם ממנו סולקה - עד שנאלצה לוותר על מצוות הטבילה בזמנה.
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ברכה (שם בדוי) הגיעה בסוף השבוע שעבר למקווה של המועצה הדתית העירונית בשכונת בקעה בבירה, וביקשה לטבול באופן עצמאי, כפי שהיא נוהגת תמיד, כאישה נשואה. הבלנית דחתה את הבקשה, והסבירה כי הנחיות רב המועצה מחייבות אותה לפקח כי כל גופה ושערות ראשה נמצאים בתוך המים.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- אם הייתי היום נער, לא הייתי נשאר חרדי/ אליעזר היון
- הכי יקר בעולם: 9.3 מיליון דולר תמורת עותק של התלמוד הבבלי
- ביקשה להינשא וגילתה: נשואה לגבר בן 72
במשך 40 דקות התבצרו הצדדים בעמדותיהם – עד שהגיע זמן הסגירה של המקווה. ברכה סירבה לעזוב את המקום בטענה ששילמה את דמי השימוש במתקן הציבורי ויש לאפשר לה לטבול. הבלנית, שביקשה לסיים את המשמרת, הזעיקה את המשטרה – וזו הרחיקה אותה מהמקום.
נאלצה לעזוב ללא שטבלה
בצר לה פנתה ברכה ל"מקווה תורן", הפועל עד שעה מאוחרת יחסית בשכונת קטמון הסמוכה - אך גם שם נדחתה. הפעם הייתה זו היא שהזמינה את השוטרים, על מנת שייסיעו לה לעמוד על זכותה לטבול באופן עצמאי. היא ציינה כי חוזר מנכ"ל המשרד לשרותי דת משנת 2014 קובע כי האחריות לקיום המצווה היא על הטובלת, ואוסר על הבלנית לעכבה, ולכן המועצה הדתית, הכפופה לו, איננה רשאית לכפות נהלים מחמירים יותר.
השוטרים לא השתכנעו, ולדרישת הבלניות, שטענו כי עקשנותה של ברכה וחילופי הדברים ביניהן
הוויכוח בין הצדדים נמשך כמעט עד חצות הלילה, ושוטרים שהוזעקו שוב - הפעם על ידי הבלניות - הרחיקו את ברכה בשלישית. בסך הכל "בילתה" האישה כמעט שלוש שעות בשני המקוואות – ולא עלה בידה לקיים את המצווה באותו הערב.
"כשגבר עומד בבית כנסת ומניח תפילין, אף אחד לא עומד שם ובודק שהוא עושה את זה כמו שצריך", אמרה ברכה ל-ynet. "אז גם את הטבילה שלנו לא צריך להתנות בנוכחות של הבלנית, ובכל מיני בדיקות מצדה". לדבריה, למי שזה מתאים, די בכך שהבלנית - או כל אישה אחרת - תוודא ששיער הטובלת נמצא כולו בתוך המים, והדבר תואם הן את ההלכה והן את הנחיות המשרד לשרותי דת.
מונופול שנותן שירותים למגזר אחד בלבד
ברכה הדגישה כי היא דורשת לאפשר שימוש במקווה גם לנשים
אשר אינן נצמדות להלכה בעניין זה – למשל, כאלו המבקשות לטבול ללא נוכחות אישה אחרת כלל, וכן רווקות. היא הסבירה כי מדובר במתקן ציבורי הממומן מכספי משלמי המסים - ובכללם הן, ולכן המועצה הדתית, כנותנת השירות לאזרח, איננה רשאית להתנות זאת בשמירה על ההלכה.
"לא ייתכן שהמועצה מצד אחד תיהנה ממונופול על המקוואות, ומצד שני לא תסכים להתגמש ותדיר אוכלוסייה שלמה של נשים כמוני, שלא מקבלות את החוקים שלהם", אמרה. "איפה אני יכולה לטבול? תמצאו לי פיתרון: או שתאפשרו לי לעשות את זה כפי שאני מבינה, או שתתנו לאחרים לנהל חלק מהמקוואות, שיותאמו לצרכים שלנו".
"יש פה גם צביעות, כי כולם יודעים שיש יישובים שבהם משאירים מפתח עבור כל אישה שצריכה לטבול, והיא באה למקווה לבדה. אין עוד מצווה שמותנית בבדיקה האם האדם קיים אותה כמו שצריך. המאבק שלי בעניין הזה הוא עקרוני, מעבר לעניין הצניעות והזכות לפרטיות. אף אחד לא יכול להתנות במשהו את האפשרות שלי לקיים מצווה. הדבר הזה הוא ביני לבין הקדוש ברוך-הוא".
"הבלנית השאירה דלת פתוחה - והאישה עמדה עירומה"
במקרה אחר, מכון "עתים", שעתירה שהגיש בעניין תלויה ועומדת בבג"ץ, הגיש מכתב תלונה למנהל מחלקת המקוואות במועצה הדתית ירושלים, הרב
מנחם בלומנטל, נגד בלנית מאותו מקווה בשכונת בקעה, שפגעה לכאורה בצנעת הפרט ובכבודה של אישה שביקשה לטבול במקום.
לטענת הטובלת, מפעילת המקווה סירבה לאפשר לה פרטיות בזמן שהיא מחוץ למים, והתעקשה להישאר בחדר כשהיא נמצאת בו ערומה. לאחר מכן, כאשר הטובלת כבר הייתה בתוכם, עזבה הבלנית את החדר והשאירה את הדלת פתוחה כלפי חוץ. כל העת היא התייחסה אליה בחוסר סובלנות ובזלזול, והיא חשה מושפלת.
"מ' הינה תחת הרושם שייתכן שהבלנית השאירה את הדלת פתוחה כנקמה על בקשתה טרם הטבילה", ציין מכון עתים בכתב התלונה. "אולם אף אם לא היה זה מעשה מכוון, מדובר ברשלנות קשה וחמורה, אשר אין להקל בה ראש כלל וכלל".
רב העיר: נתקין פעמוני טבילה, לא נאפשר ללא בלנית
בעקבות המקרים האחרונים נפגשו השבוע רב העיר ירושלים
אריה שטרן, וראש לשכתו אבינועם קוטשר - עם שלוש טובלות, מלוות בחבר מועצת העיר מטעם סיעת "ירושלמים", ויו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, הרב אהרון ליבוביץ', ובמזכ"לית הסיעה, רני חזון-וייס, ממובילות מאבק "תנו לטבול בשקט".
הרב שטרן עדכן בפגישה כי הורה על התקנת פעמונים בחדרי הטבילה, שבאמצעותם תסמן כל אישה כי היא מוכנה לבדיקה. הבלנית תיכנס רק כאשר הטובלת נמצאת במים, תוודא כי כל שערות ראשה בתוכם - ותצא מיד לאחר שבדקה את כשרות הטבילה לעניין זה.
רב העיר הוסיף כי אל לבלנית להפנות שאלות לטובלת, או להתנות את יציאתה מהחדר בשמיעת הברכה על קיום המצווה. בעקבות טענות כי חלק מהבלניות אינן מתאימות לקהילת הטובלות, אמר שטרן כי יפעל להשמת בלניות מהמגזר הציוני-דתי בשכונות הרלוונטיות להן.
דרישה נוספת של הנשים הייתה להקצות מקוואות מסוימים שבהם ניתן יהיה לטבול ללא נוכחות בלנית כלל, לכל הפחות עד להכרעת בג"ץ בסוגיה – אך זו נדחתה. גם הצעתן כי אל הטובלת תוכל להתלוות אישה אחרת שתפקח על כשרות הטבילה, במקום הבלנית, לא נענתה. ב"תנו לטבול בשקט" הדגישו כי ימשיכו להיאבק על כך.
יו"ר המועצה הדתית: "המקווה הוא מתקן הלכתי"
רני חזון-וייס אמרה: "מצוות הטבילה היא מצווה אישית ואינטימית בין הטובלת לאיש שלה ולבורא עולם, והאמון בקיומה הוא ביניהם. האחריות על הטבילה היא של האישה. נראה לי לא סביר שדווקא במצווה כל כך פרטית תהיה התערבות כל כך בוטה. יש לאפשר לכל אישה לבחור את אופי הטבילה, האם היא מעוניינת בסיוע הבלנית בטבילה לבד, או עם חברה".
"צר לי שכדי לממש זכות כל כך בסיסית, היה צורך לערב את המשטרה ואף לעשות שימוש בבג"ץ, אולם בנקודת הזמן שבה אנחנו נמצאות אין ברירה אחרת. אני כולי תקווה שהשליטה על המצווה תשוב אלינו, הנשים, אשר הטבילה חשובה לנו, ואמשיך לפעול לכך".
יו"ר המועצה הדתית בירושלים, יהושע ישי, אמר ל-ynet בתגובה, כי "המקווה הינו מתקן הלכתי, ועל כן המדיניות נקבעת על ידי הרבנים. ההלכה מחייבת שהבלנית תהיה 'על גבה' (צופה באישה) לפחות בטבילה אחת, כדי לוודא שאכן כולה - כולל כל שערותיה - נכנסו לתוך המים".
"הרבנים קבעו שרק בלנית, המיומנת בהלכות הקשורות בטהרת המשפחה, תהיה זו שמלווה את האישה בטבילה. האם בבריכת שחיה יתנו לי לשחות ללא מציל? ואם אביא איתי חבר שיש לו תעודת מציל?".
מהמשרד לשרותי דת נמסר כי על פי חוזר המנכ"ל, אישה אכן רשאית לטבול במקווה ציבורי גם ללא נוכחות בלנית.