שתף קטע נבחר

קדמי: רשתות השיווק מונעות הורדת מחירים לצרכן

העומד בראש הוועדה לבדיקת שוק המזון התגונן מול טענות חקלאים בכינוס תנועת המושבים, והצהיר כי בכוונתו לפעול לפרסום סקר מחירים לפי אזורים, ולחייב רשתות להחזיק מוצרי בסיס זולים יו"ר התאחדות החקלאים תהה: "מדוע החקלאי מקבל 3 שקלים לק"ג תפוחים, והרשתות מוכרות ב-12 ש'"?

"נתערב התערבות גסה בשיקולי הסחר והשיווק של הרשתות", כך אמר היום (ב') מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי בכינוס הוועדה החקלאית של תנועת המושבים שנערך בבית תנועת המושבים. בסוף הכינוס, במהלכו טענו החקלאים שהוא "פוגע בחלשים" הוחלט על הקמת "שולחן עגול" משותף לנציגי משרד התמ"ת ונציגי החקלאים, בעניין הרפורמה בענף החלב .  

 

  • "הצרכן משלם על חוסר היעילות של הרשתות"

 

קדמי התייחס לרשתות השיווק אחרי שהחקלאים טענו בלהט  בכינוס, כי וועדת קדמי לבדיקת שוק המזון, שהוא עומד בראשה, לא פגעה כלל ברשתות השיווק במסקנותיה. לטענתם, הוועדה כיוונה מיד לחולייה המפוּקחת, החלשה ביותר. "אתה נותן לרשתות וליצרנים להתפרע כי אין לך כוח מולם", טענו ראשי ענפי החקלאות. "מדוע אינך משתף אותנו בדיונים"? 

 

אתמול הגישה ועדת קדמי את המלצותיה הרשמיות להורדת מכסים על מוצרי מזון שונים והיא ניצבת בפני מהלך קשה יותר: הגשת ההמלצות בתחום ההגבלים העסקיים.

 

קדמי כבר הדגיש בשבוע שעבר, כי הוועדה שבראשותו תטפל בריכוזיות ובתחרותיות במשק באופנים שלא ימצאו חן בעיני רשתות השיווק ויצרני המזון, וכי הלוביסטים שלהם יפעלו במרץ בכנסת כדי לחסום את מסקנות הוועדה בתחום ההגבלים העסקיים. בדבריו היום הוא מחזק את כוונתו זו.

 

"ניתן לחייב את רשתות השיווק ש-20% משטחי המדף שלהן יוקצו למוצרים שמייצרים עסקים קטנים ובינוניים", אמר בכינוס. "אלה שאלות לא פשוטות בהן שותף כמובן גם הממונה על ההגבלים העסקיים".

 

הרשתות מעלימות מותגים

עוד התייחס לנוהג הרשתות להדיר ממדפיהן מוצרים של יצרנים קטנים, לתת להם מקום זניח, או לחייבם להיכנס לרשת כמותג פרטי בלבד. קדמי אמר כי הוועדה שבראשותו תפעל לחייב את רשתות השיווק להחזיק מוצרי בסיס זולים נוסף על מותגים יקרים. "לא סביר בעיני, שרשת שיווק, שאזל בה המלאי או שבחרה להעלים חלק ממנו, תמנע את זכות הבחירה הבסיסית מהצרכן" אמר.

 

הוועדה לא תתעלם במסקנותיה מהתמחורים של רשתות השיווק באזורים שונים בארץ, כשבאזורי פריפריה המחירים של מוצרים מסוימים לעיתים גבוהים יותר ממחירי אותם מוצרים במרכז הארץ, מפאת חוסר במתחרים. "בכוונתנו לפעול לפרסום שבועי של סקר מחירי מוצרים בסיסיים על בסיס גיאוגרפי על מנת להגדיל את השקיפות בענף המזון" הבטיח.

 

לאור פרסום הנתונים היום על פיטורי 660 עובדים בענף המזון ופיטורים נוספים הצפויים בעקבות החלטות הוועדה, בתחום ייבוא המזון, ציין קדמי כי בתחום החקלאות הטרייה, הוועדה כמעט שלא הפחיתה מכסים. "חלק מהעובדים יאבדו את עבודתם, חלק מהעסקים יסגרו, וחלקם יהפכו לייבואנים. לא ניתן לרצות את כולם", אמר.

  

תפוח זהב

מנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון, הזכיר שהמדד האחרון עלה ביותר מ-2% בעוד שמחירי הפירות והירקות ירדו ב-13%. "המדינה לא תומכת בחקלאות ולא מסבסדת אותה, לכן קשה לחקלאי הישראלי להתחרות בחקלאי העולם", טען. "עלות גידול תפוח עץ בעבור חקלאי בבייג'ין עומדת על 2 שקלים בלבד בעוד בישראל היא 3.5 שקלים. אין באפשרותנו לייצא לשווקים כדוגמת הודו וסין".

 

יש לציין כי ישראל לא רק מגדלת תפוחים אלא גם מייבאת תפוחים, בעיקר מארה"ב ובכל זאת המחיר לצרכן לא ירד בעקבות הייבוא.

 

עוד הוסיף אלון: "תמוהה בעיני כי העיסוק של משרד התמ"ת מתמקד בתחומי התעשייה והתעסוקה בלבד ומזניח את התחום השלישי שבטיפולו; תחום המסחר. המסחר הוא בין המרכיבים העיקריים שמכבידים על כיסו של הצרכן ובאפיק זה מיובאים מוצרים רבים ללא מכס, בעלויות נמוכות, ובשולי רווח עצומים".

 

מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל טען כי התנהלות רשתות השיווק שערורייתית וכי פערי התיווך בין החקלאי לצרכן מופקעים: "מדוע תפוח עבורו מקבל החקלאי 3 שקלים בלבד לקילו, נמכר לצרכנים ב-12 שקל לקילו? לצערי יהיה קשה להגיע לכלכלה סבירה שעה שהרשתות מחזיקות את השוק. שתפו אותנו בתהליכים כך נבטיח יחד הישגים למשק הישראלי מחד ושמירה על הייצור המקומי מנגד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מנכ"ל התמ"ת שרון קדמי. אין לו כוח מול הרשתות והיצרנים?
צילום: גילי מאי
מומלצים