סוף הדרך: 9 מסלולי רכבות מהיפים בעולם
מתי כבר נגיע? ממש לא משנה, כי הפעם המטרה היא הדרך: 9 טיולי רכבת שייקחו אתכם דרך נופים מהנפלאים ביותר בעולם עם כל הנוחות והפינוקים. פורסם ב"מסלול" של "ידיעות אחרונות"
ההיסטוריה של המין האנושי מוכיחה שהחיים שלנו הולכים ותופסים תאוצה. אנחנו כל הזמן ממהרים יותר ויותר, ואנשים בכל רחבי העולם עושים סיעורי מוחות כדי להמציא מכשירים שיעזרו לנו להשקיע פחות זמן בכל מה שאנחנו עושים.
"החיים קצרים ואיבוד זמן הוא פשע," אמר אלבר קאמי, ואחרים העשירו את התרבות שלנו בפתגמים נוספים, מ"היום קצר והמלאכה מרובה" ועד "טיים איז מאני."
אז מה הפלא שאנחנו מפוקסים כל כך על היעד, אם הדרך אליו נתפסת כהכרח שצריך לעשות באופן המהיר, הקצר והנוח ביותר? המעבר מנקודה א' לנקודה ב' נחשב ברוב המקרים כבזבוז זמן משווע שיש לצמצם ככל האפשר.
עוד על רכבות בערוץ התיירות:
- 7 מסעות הרכבת היפים בעולם
- טסה הרכבת: רשמים מהמסע הכי מהיר בסין
- רכבת שלא שובתת: לגלות את העולם על הפסים
אנחנו כבר רוצים להיות על החוף בפוקט/בפסגת הר הגעש בהוואי/במקדש במאצ'ו־פיצ'ו בפרו.
זאת המטרה. הדרך - היא שולית, והלוואי ולא היינו צריכים לעשות אותה. אחרי הכל, כולנו נשארנו קצת ילדים קטנים שיושבים בספסל האחורי של המכונית ומנדנדים "מתי מגיעים כבר"?
אבל יש פעמים שבהן הדרך עצמה היא החוויה האמיתית, והיא יפה ומרשימה כל כך שהיא הופכת ליעד בפני עצמו. לא משנה לאן פנינו - כל עוד אנחנו נהנים מהזמן שלוקח לנו להגיע לשם.
בין הרים ובין סלעים טסה הרכבת
אז מה דעתכם, בפעם הבאה שאתם יוצאים לחופשה, לקחת את הזמן ולעלות על רכבת? זאת דרך נפלאה לחוות את הנוף בגובה העיניים במקום מעל לעננים, ולהצטרף לנסיעה עם טעם של פעם, כשאנשים לא נאלצו להידחק למטוסים צפופים או לשבת עם הידיים על ההגה שעות ארוכות, ואף אחד לא שקל להם את המזוודות כדי לראות אם עברו את 20 הק"ג המותרים.
"בין הרים ובין סלעים טסה הרכבת," אומרות מילות שיר הילדים הידוע, וכמה חברות רכבות ברחבי העולם לקחו על עצמן להציע למטיילים "טיסה" שכזאת, בתנאים של פינוק והדר, בנופים עוצרי נשימה, בקניונים עמוקים, מעל נהרות שוצפים או במדבריות מלאי הוד. הנה כמה המלצות למסלולי הרכבת היפים בעולם.
שווייץ: גליישר אקספרס
שמונה שעות של נסיעה בין צרמאט לסן־מוריץ ולדאבוס יכולות להיות הדרך הרגועה ביותר להגיע לחופשת הסקי הבאה שלכם.
הפסים עוברים באזורים בתוליים שבחורף - כשהם מכוסים שלג - נראים כאילו איש לא ביקר בהם לפניכם.
פסגות הרים מושלגות, גאיות וקניונים עמוקים, 291 גשרים ו־91 מנהרות (שאחת מהן נחשבת לארוכה ביותר בעולם), חציית נהרי הרון והריין וכן מעבר אובר־אלפ (Oberalp) בגובה 2,033 מטר, ואל תיבהלו מהמילה אקספרס, כי אף אחד לא ממהר פה. בעצם, הגליישר אקספרס נחשבת לרכבת האקספרס האיטית ביותר בעולם.
סקוטלנד: רויאל סקוטסמן
מסע הרכבת שנחשב לאקסקלוסיבי והיקר ביותר בעולם (במושגי מחיר לקילומטר). 36 נוסעים בלבד, בקרונות פרטיים עשויים עץ מהגוני, קרון תצפית עם 36 כורסאות הממוקמות בנקודות אסטרטגיות כך שגם בתפוסה מלאה כולם יוכלו לראות את הנוף הנשקף מהחלונות, ושני קרונות חדר אוכל שמשרים אווירה של מועדוני ג'נטלמנים בריטיים מהמאה ה־.19
המסלול, בהיי-לאנדס ובלואו-לאנדס הסקוטיים, עובר באזורי טבע יפהפיים, אגמים (לוכים) קטנים, אפרים ירוקים (גלאנים), מפלי מים, פסגות הרים ויערות עבותים. ובלילה, כשכולם כבר עייפים, הרכבת עוצרת לחניית לילה, כדי שהנוסעים יוכלו לישון בשקט בלי שרעש שקשוק הגלגלים על הפסים יפריע את מנוחתם. אורך המסלול: בין 3 ימים ל־7 ימים.
מקסיקו: אל צ'פה, רכבת קניון הנחושת
כאן אף אחד לא מבטיח לכם פינוקים קולינריים ואנשי צוות שרק מחכים שתפעילו אותם, אבל הנוף שנחשף במהלך ארבעה ימים של נסיעה מעיירת החוף לוס מוצ'יס ועד לצ'יוואווה (כמו הכלב) שברכס הרי הסיירה-מדרה בצפון־מזרח מקסיקו - מצדיק את חוסר הנוחות.
שתי רכבות נוסעות על מסילת הפסים הזאת: "קלאסה אקונומיקה" ו"פרימרה אקספרס," שעוצרת בפחות תחנות בדרך, ובה אפשר למצוא גם קרון מסעדה, בר וכיסאות שניתן להסיט אחורנית ולתפוס תנומה נוחה יותר. הרכבת עוברת 36 גשרים, 87 מנהרות ונוף חף מתיירים שכולו עמקים, הרים, מפלים ויערות עם תוכים שחגים בצמרות.
מסלול שנדמה לעיתים כלקוח מרכבות הרים בפארק שעשועים. האינדיאנים שעולים בדרך, על סליהם וטפם, הם בהחלט בונוס למי שאוהב להתחכך באוכלוסייה המקומית.
קנדה: רוקי מאונטניר
קו הרכבת הזה - באחד המקומות היפים ביותר בעולם בהרי הרוקי הקנדיים - פועל רק בשעות היום. רק ככה אפשר לראות כל פסגה, כל קניון, כל נהר גועש וכל אגם טורקיז שמתחבא בין הרכסים וקולט לתוכו את מימי הקרחונים העתיקים.
מהיציאה מוונקובר יושבים הנוסעים במשך יומיים ופניהם דבוקים לחלונות ובולעים את הנוף ההררי המרהיב של בריטיש־קולומביה, לכיוון אלברטה והפארקים הלאומיים של באנף וג'אספר, אגם לואיז, קלגרי ווויסלר, שם נערכה אולימפיאדת החורף ב־.2010
ומי שזה לא מספיק לו, יכול החל מהשנה לעלות על אותו מסע כבר בסיאטל ולנסוע במשך שלושה ימים תמימים.
פרו: מקוסקו למאצ'ו-פיצ'ו
חברת הרכבות של פרו מציעה את הדרך הקלה והנוחה להגיע למרומי המקדש במאצ'ו־פיצ'ו לכל אלה שלא רוצים או יכולים לעלות ברגל ב"שביל האינקה." העיר האבודה, אחת הדוגמאות המרהיבות ביותר של תרבות האינקה, שוכנת בגובה של 2,350 מטר מעל פני הים, ובמרחק של שלוש וחצי שעות נסיעה בלבד ברכבת מקוסקו.
שתי חברות מפעילות קו רכבת לשם. הקו העממי יותר הוא של פרו רייל. מי שרוצה להפוך את הזמן הקצר הזה לחוויה מפנקת במיוחד, מוזמן לעלות על רכבת ה-,Hiram Bingham שם מקבל את פניכם דייל עם מגבת חמה ומבקש מכם לחתום בספר האורחים.
אחרי הבראנץ' אתם מוזמנים להתפנות לנופים המרהיבים, הרי וילקאמבה עם הפסגות המושלגות, טראסות עם גידולים חקלאיים, ערוץ אורובמבה העטוף בערפל תמיד, והמעיינות החמים אגוואס קאליינטאס, שאחריהם כבר אפשר לראות את 3,000 המדרגות המובילות למאצ'ו־פיצ'ו.
הודו: ארמון על גלגלים
רוצים לנסוע כמו מהרג'ה? "ארמון על גלגלים" בהודו הוא המסע בשבילכם. רכבת שיוצאת אחת לשבוע מדלהי (בספטמבר עד אפריל) ולוקחת אתכם למסע ברחבי מדינת רג'אסטאן, כמו שרק המהרג'ות מימים עברו יכלו לחוות.
היא עוצרת בנקודות ציון מרכזיות: ג'איפור, ג'ייסלמר, ג'ודאיפור, שמורת רנטאמבור, צ'יטור, אודאיפור, פארק קאולדאו גאנה - שהיה בעבר אחוזת הציד של המהרג'ה המקומי, והעיר אגרה.
שבעה ימים עמוסים למדי, אבל מסודרים, כך שהעצירות נעשות במהלך היום ורוב הנסיעות הארוכות נעשות בשעות הלילה. במקור הייתה הרכבת בנויה מקרונות ששימשו כקרונות מסע פרטיים למהרג'ות של הודו, אבל אחרי שאלה התבלו, רכשה החברה קרונות חדשים, והקפידה לעצב אותם בכל הפאר והססגוניות שאפיינו את הקרונות המקוריים.
בכל קרון יש ארבע מיטות וחדר אמבטיה פרטי, וכן דייל צמוד במדים מפוארים שנמצא שם רק כדי לקפוץ לדום בכל פעם שתצטרכו משהו.
- ויש מסלולי רכבות שלא מגבילים עצמם לאזור גיאוגרפי אחד או למדינה אחת, ומתפרשים על פני יבשת שלמה:
אירופה: ונציה-סימפלון אוריינט אקספרס
ב־1977 רכש אמריקאי עשיר מקנטקי שני קרונות מקוריים של ה"אוריינט אקפרס" המיתולוגית, והחברה העבירה את שירותיה לידיהן של חברות ציבוריות בצרפת, גרמניה ואוסטריה.
35 שנה ו־16 מיליון דולר מאוחר יותר, הוא הבעלים של אחת הרכבות המפוארות והמפנקות ביותר באירופה, שמביאה את הנוסעים שלה ללונדון, פריז, רומא, ונציה, וינה, פראג, בודפשט, בוקרשט, איסטנבול, דרזדן וקרקוב.
יש שם קרונות שינה מפנקים, קרונות אוכל הדורים עם מטבח הוט־קוויזין, כלי כסף וכוסות קריסטל, קרון פיאנו־בר שלכבודו תעטו את החליפות המהודרות ותטופפו על עקבי מאנולו, ורום־סרוויס 24 שעות ביממה.
ואם אתם עוצמים עיניים ומדמיינים שאתם גיבורים באחד מספריה של אגת'ה כריסטי, שהשתמשה ברכבת בכמה מעלילות המתח שלה - זה בהחלט בונוס חביב.
אסיה: הרכבת הטרנס-סיבירית
זהו מסלול הרכבת הארוך בעולם, המחבר את מוסקבה במערב עם ולדיווסטוק שעל חוף האוקיינוס השקט מול חופי יפן, ופורש שלוחות לסין ולמונגוליה. המסלול עוצר הנשימה, שמכסה שליש מכדור הארץ, חוצה את מדבר גובי ועובר בתוך רכס הרי אורל ובערבות המוריקות של מונגוליה.
במהלך המסלול, שעובר בשמונה אזורי זמן, אפשר להתנסות בכל סוגי האקלים - מחורף סיבירי קפוא עם מינוס 45 מעל לות ועד חום מדברי לוהט - ולדלג על פני ארצות ומאות שנים של תרבויות: מערים גדולות עם חיי לילה תוססים ועד פגישה עם רועה בודד שינגן לכם בהרים, מאולמות קונצרטים ועד ישיבה סביב מדורה במדבר, ממסעדה שמגישה סלמון וקוויאר ועד כבש על האש בבקתה מונגולית.
ואחרי כל זה חוזרים לקרון השינה ברכל בת, שרצפתו מחוממת, ולצוות שעומד הכן לכל דרישה.
אפריקה: "גאוות אפריקה"
מה שהתחיל כרעיון גרנדיוזי של המושל הבריטי בדרום אפריקה, ססיל רודז - שרצה לקרב את אוצרות דרום היבשת לשאר חלקי האימפריה הבריטית על ידי בניית מסילת ברזל בין קייפטאון לקהיר - הפך היום ל־28 ימים של טיול יוקרתי שרק חלק ממנו נעשה ברכבת.
"גאוות אפריקה," הרכבת שנדמה שכל דבר שיכול לעשות את החיים נוחים יותר על גלגלים שובץ בתוך תאי השינה שלה, הנחשבים למרווחים ביותר מכל הרכבות בעולם - אכן יוצאת מקייפטאון, חוצה את דרום אפריקה,
זימבבואה, טנזניה ואוגנדה, אבל כדי להגיע לקהיר תצטרכו להמשיך חלק מהמסלול באוויר )הקטע מדאר־א־סלאם ועד לאגם ויקטוריה (ובמים) על הנילוס עד קהיר.
ואף אחד פה לא ממהר. עוצרים בדרך, יורדים מהרכבת כדי לראות את המפלים, את עדרי חיות הבר, בגובה העיניים וממרומי מסוקים, קופצים בנג'י ועושים רפטינג, ואז חוזרים לרכבת, להמשך הנסיעה.
אבל לפני שאתם ממהרים לפרק תוכל נית חיסכון כדי להזמין מקום, בדקו אם זה אפשרי. הספארי היוקרתי הזה יוצא רק אחת לשנתיים, והבא מתוכנן לינואר .2014