|
|
| לטורים נוספים: |
|
|
|
|
|
|
"אני יודע שאני המלך. אבל איך ידעו כל האנשים ברחוב ובממלכה שאני הוא המלך?". אבי רט עם סיפור לשבת. כל קשר בין הסיפור לבין דמויות, עצות, פתרונות, והתנהלויות ציבוריות בנות זמננו - הוא לצערנו אמיתי בהחלט |
|
|
|
|
|
|
בפעם הבאה שנרצה לקטר על דור הפייסבוק והמילקי, נזכור את החברים הנפלאים שעזבו הכל בשם קדושת הרעות, ועכשיו נושאים את חברם הביתה בשם קדושת החבר. זה עם ישראל האמיתי, וזה הנוער שהזכיר לנו את ניגונו של שיר הרעות. כמה עצוב שזה מתגלה בנסיבות הללו |
|
|
|
|
|
|
80% מאמינים באלוהים, ואנחנו עדיין מחלקים באופן פשטני להגדרות של "דתי" ו"חילוני". האם אדם שמניח תפילין ויורק על ילדה הוא דתי יותר מאדם שלא נוטל ידיים ונשאר שבת בבסיס? |
|
|
|
|
|
|
גם דוד המלך, שהלל את האיש ש"במושב לצים לא ישב", לא דמיין כמה נמוך אפשר להגיע. בעוד שעבור העם היהודי לדורותיו ההומור היה תרבות ומנגנון הגנה, ב"מצב האומה" הוא סתם ירוד |
|
|
|
|
|
|
לכולם נוח שיש חצר אחורית שאליה אפשר להשליך את האשפה מהבית, ולהטיל עליה את האחריות. מה היינו עושים בלי השוליים האלה? הגיע הזמן שכל מגזר יפסיק להאשים את הקיצוניים שלו, ויתחיל לעשות חשבון נפש אמיתי |
|
|
|
|
|
|
האם הנשיא, שנזעק לעזרת ערוץ 10, יודע מה הפער בין השכר שם לבין זה של פועל בפרי גליל? וכמה ילדים זה מפרנס וכמה זה? ואם הנשיא מגלה כזו חמלה, ומפנה מזמנו כדי להיות גומל חסדים, אז למה לא לשוקי זיקרי? |
|
|
|
|
|
|
השפיות הפשוטה הלכה לאיבוד - לא רק בבית יעקב, אלא גם בבית ישראל. בחברה הישראלית נפתחה תחרות הזויה מי יטפס על העץ הכי גבוה. כש"כיתת יורים" הופכת להיות חלק מהשיח היהודי, הדרך לזרוק את האח לבור קצרה. לשני הצדדים |
|
|
|
|
|
|
ארצנו מלאה באין-ספור בכירים וזוטרים שיושבים על כיסא שיש בו יכולת להשפיע. במקום למלא את ייעודם, הם מועלים בשולחיהם - ובטוחים שלעולם חוסן. אלא שאז במאי הסרט מחליט להחליף תפקידים, והחונן מתחנן לחנינה. תראו את קצב |
|
|
|
|
|
|
"כשם שיש מצווה לדבר, יש גם מצווה לשתוק. לא על כל דבר צריך לקפוץ ולפסוק הלכה, ולא על כל שאלה במסרון צריך להגיב. אנחנו מרבים לדבר על אהבה, אך בפועל מייצרים שנאה. זה הזמן לגלות אחריות" |
|
|
|
|
|
|
בין דתל"ש לחרד"ל, בין הזועקים על הקצנה למבכים את החפיפניקיות, חוגגת "בני עקיבא" את שבת הארגון. כל סופקי הכפיים מוזמנים לחשבון נפש פנימי כדי לגלות שגם הם לא הלכו בתלם, כי "בני עקיבא" זו תנועה של מורדים, בעוז קדימה |
|
|
|
|
|
|
במאבק על שחרור גלעד שליט שולם מחיר גבוה מאוד למען קדושת החיים של החייל החטוף, ופתאום בשביתת הרופאים - כשכולם מודים שיש חולים שמתים - קצת שכחנו את הערך הזה |
|
|
|
|
|
|
הזוג הראשון של האומה היהודית נקלע לוויכוח נוקב שרק אלוהים יכול היה להכריע בו. אברהם נאלץ לגרש את בנו, ואנחנו נשארנו עם שאלות שרלוונטיות גם לימינו. למשל, מהם גבולות הפתיחות שאנו מאפשרים בבית? |
|
|
|
|
|
|
כשרואים כיצד מתייחסים הלובים, הסורים, המצרים והשכנים מעבר לגדר לחיי אדם, קשה שלא להרהר בעליונות המוסרית שנטבעה בעם היהודי עוד בעת כיבוש הארץ בימי יהושע |
|
|
|
|
|
|
שטפונות מכסים על תאילנד ואיטליה, ובטורקיה רבבות נותרו חסרי בית. מה נשתנה בין נוח - לפרשת נוח, בין מגדל בבל והמבול - לגורדי השחקים ואסונות הטבע? |
|
|
|
|
|
|
בשמחת תורה לימדה אותנו המציאות כיצד ניתן ליישם הלכה למעשה את אחד מדרכי קניית התורה - להיות "מענטש" ולשאת בעול עם חבר. בצה"לית קוראים לזה "להיכנס תחת האלונקה" - מישהו אמר הפעילים למען גלעד שליט? |
|
|
|
|
|
|
גילה ושמחה על פדיון השבויים, רעדה מפני ההשלכות. גילה למראה אם חובקת את בנה, רעדה מפני שחרור מגה רוצחים. גילה ורעדה - אלה התחושות של כולנו |
|
|
|
|
|
|
ערב יום כיפור - איש איש וחשבון הנפש שלו - עלינו ללמוד ללכת עם האמת שלנו עד הסוף, גם כשזה לא קל |
|
|
|
|
|
|
אפשר לחפש מומים ופגמים, ואפשר - ערב ראש השנה - להתפעם מכוחות הנפש, החסד והטוב שיש בעם הזה. ואיפה אתם? |
|
|
|
|
|
|
לאחר ארבעים שנות נדודים במדבר, על סף הארץ המובטחת - יורד משה מבמת ההנהגה. אך בעוד מנהיגים אחרים נסקו אל התהילה ונשכחו מלב, משה רבנו עדיין רלוונטי ומשפיע מעבר לכל מגבלות הזמן והמקום |
|
|
|
|
|
|
ספנסר טוניק, חמוש במצלמה, בדרך לים המלח - שם יחכו לו המוני ישראלים עירומים. שאלות על הגבול בין אמנות לפורנוגרפיה, כבוד האדם וערכי הצניעות - אינן נחלתם של דתיים בלבד, ואמורות להטריד גם את הציבור החילוני |
|
|
|
|
|
|
ארדואן צודק, יש דברים חשובים מכסף - הכבוד למשל. כשאומות העולם רואות כבר עשרות שנים עם שמפרק את עצמו לדעת מבתיו, יישוביו וארצו - הן מפרשות את מה שעיניהן רואות כהתנהגות של עם חסר כבוד |
|
|
|
|
|
|
החינוך הישיבתי מתאפיין בשמרנות, והחינוך הכללי ברצון להתחדש. כדי שכל אחת מהמערכות הללו תשתדרג, עליה ללמוד מרעותה. מי רצה חברותא בתיכון ולא קיבל? |
|
|
|
|
|
|
מאז ומתמיד החינוך היה משימה קשה, אבל בימינו נדמה שאפילו יותר. פרשת השבוע נפתחת בברכה ובקללה, ועלינו לפעול ולהתפלל שלא רק מידע נעביר לילדנו, אלא בעיקר את ארגז הכלים שבאמצעותו יוכלו לבחור נכון |
|
|
|
|
|
|
כמה חששו חז"ל ממה שעלול לעשות הכסף הגדול לאדם - והפרשיות מעולם הבידור והספורט מוכיחות עד כמה צדקו. פרשת השבוע מתכתבת עם פרשיית השבוע |
|
|
|
|
|
|
מחאת האוהלים העלתה שוב את השאלה מה מקומם של מיליארדרים מחו"ל שתורמים למטרות שונות בארץ - להפגנה ברוטשילד או לעיר דוד. האם איננו יכולים להסתדר בעצמנו? |
|
|
|
|
|
|
מצד אחד רוצים כלכלה חופשית, מצד שני מתלוננים על הדיור. מצד אחד אנו מדינה יהודית, מצד שני מנסים להפוך אותה למדינת כל אזרחיה. הגיע הזמן לברר מהי זהותנו |
|
|
|
|
|
|
באמת שנמאס: מהשחיתות, מהמנגנונים המסואבים, מחוסר חלוקת הנטל, ואי היכולת לתת לילדים נקודת זינוק ראויה לחיים. אפשר להעמיס על הגב - עד שהגב נשבר, ואז יוצאים לכיכרות, בכיכר א-תחריר או בכיכר ציון, כשזעקתו של משה רבנו מהדהדת |
|
|
|
|
|
|
בבואה לדבר על חברה מתוקנת ומוסרית, התורה מתמקדת באיסור ריבית. למה? כי לפני אלפי שנים אמנם לא היו פרופסורים לכלכלה, אבל בכל זאת הייתה הבנה של נפש האדם |
|
|
|
|
|
|
חכמי המזרח התיכון מחליטים להשתמש בנשק בלתי קונוונציונלי מול העם היהודי, בניסיון להרחיק אותו מהאזור. וכל זה קורה בפרשת השבוע "בלק", שמזכירה כי למילים היה כוח לייצר מזרח תיכון ישן-חדש עוד לפני העידן הווירטואלי |
|
|
|
|
|
|
נטורי קרתא לא חייבים להיות עם זקן ושטריימל. כשמדובר ביחס למדינת ישראל וסמליה - מתברר שהדרך ממאה שערים לאוניברסיטת חיפה איננה ארוכה כל כך |
|
|
|
|
|
|
|
|
הרב רמי ברכיהו (09:57 ,30/06/11) |
|
|
|
|
|
|
אינתיפאדת הקוטג' היא דוגמה לתאוות הבצע שהשתלטה על בעלי ההון. הלוואי שהמחאה מבשרת על חזרה להיגיון הכלכלי של חז"ל, ששירטט גבול דק בין קפיטליזם לסוציאליזם |
|
|
|
|
|
|
נעמה שפיר עומדת עם טריקו מתחת לגופיית הכדורסל ושואלת "למה?", וכל עולם הספורט ופיב"א, וכל מיני עסקנים ופקידים, עומדים מולה ולא מוצאים תשובה מלבד - "ככה" |
|
|
|
|
|
|
פעם אמרו שהיהודי שותה כדי לזכור, בעוד הגוי שותה כדי לשכוח. מעניין מה היו חושבים אבותינו בגולה על תרבות השתייה שמציפה את הנוער הישראלי |
|
|
|
|
|
|
לעמוד עם קציני צה"ל על הר האפר במיידנק ולשיר "התקווה" - ובמרחק כמה שעות להגיע לירושלים, העיר שבה מתגשם חזון הנביא. כך נשמעים פעמי ההיסטוריה |
|
|
|
|
|
|
לאחר שניסינו כל כך שיטות הסברה בלתי יעילות, אולי כדאי לחזור לקו ההסברה הפשוט - קו התנ"ך. את השפה הזאת העולם מבין, וזה הקושאן שלנו על הארץ |
|
|
|
|
|
|
שוב פורסם הספר עב הכרס והמשמים, המכונה גם דו"ח מבקר המדינה, שמעניין אולי כמה עיתונאים ומשפטנים. רגע לפני שהוא מעלה אבק, ורגע אחרי הפלפולים המשפטיים - כדאי ללמוד ממשה רבנו איך כותבים דו"ח, ומה יש מעבר לחוק היבש |
|
|
|
|
|
|
"עשרת הימים שבין שואה לתקומה, הם מסע מטלטל בתוך הפער שיוצרת התקשורת בין העם הפשוט, לבין הדימוי שהיא יוצרת לו. סוד הקיום הישראלי מפכה מתחת לפני השטח" |
|
|
|
|
|
|
"הזיכרון שלנו עמוס לעייפה, עד שלפעמים אנחנו חשים שהוא עומד להתפקע מרוב תביעה לזכור - מהתנ"ך עד הפלמ"ח, מעמלק ועד פיגועי הטרור. אך ערב יום העצמאות, עדיין לא כל היהודים בישראל בחרו להוציא את הגלות מתוכם" |
|
|
|
|
|
|
כולם אוהבים לומר "ואהבת לרעך כמוך", אבל שוכחים שההמשך הוא "אני ה'". כולם אומרים "לא ישא גוי אל גוי חרב", ושוכחים שהסיום הוא "נלכה באור ה'". פרשת השבוע מזכירה לנו את ההקשרים של הערכים שקידשנו |
|
|
|
|
|
|
מרוב שאיפה לחופש, האנושות השתעבדה לחופש. את המשוטים במעמקי הספינות מחליפים היום עכברי המחשב, ובני האדם משועבדים לעולם שכולו הייטק והצלחה. בליל הסדר נשוב ונשנן את השיעור בחירות אמיתית |
|
|
|
|
|
|
ראשיתה של הרפואה האלטרנטיבית - בפרשת השבוע שלנו, הקובעת כי סימפטומים גופניים של מחלה, יכולים לנבוע מבעיות רוחניות ונפשיות. כואב לכם? תקבעו תור אצל הכהן הקרוב |
|
|
|
|
|
|
שמחה הולצברג למד את תורת החסד מ"אבי האסירים", רבי אריה לוין. הוא פעל בקרב הפצועים והפך לאימפריית חסד של איש אחד. כדאי שנלמד ממנו |
|
|
|
|
|
|
קביעתו של האפיפיור כי היהודים לא רצחו את ישו, עשויה להוות מהלך חשוב במלחמת הדתות הנוכחית. האסלאם שואף בגלוי להשתלט על העולם, ומחזיר את הסדר המדיני של ימי הביניים. והיהודים - כרגיל בתווך, חוטפים מכל הכיוונים |
|
|
|
|
|
|
יש חוכמה בראש - כזו שמפעילים פוליטיקאים ודיפלומטים, ויש חוכמה בלב - זו שבנתה את המשכן. לו היו מנהיגי המערב משכילים להפעיל את החוכמה העתיקה הזו, ומתמודדים ביושר עם התנהלותם של דיקטטורים - אולי היו הדברים נראים אחרת |
|
|
|
|
|
|
עגל הזהב מפרשת השבוע אמנם נטחן עד דק על ידי משה רבנו, אבל מאז ועד היום, מידי ערב בערוצים השונים, ממשיכים לייצר אותו, ולשיר במלוא גרון - אלה אלוהיך הרייטינג |
|
|
|
|
|
|
אל שוועת הגר, היתום והאלמנה מצטרפים כעת קולות חדשים - של מעמד הביניים. מאז משה רבנו נבחנו מנהיגים טובים ביכולתם לשמוע את הזעקה, ואם מנהיגינו לא ישכילו לפקוח את אוזניהם, יעלו הקולות מכיכר העיר |
|
|
|
|
|
|
כמה חששה התורה מגבהות הלב שבאה בעקבות שכרון הכוח, מההתנכרות למקורות ומהשכחה מאין באת. "ורם לבבך" ונפלת, וכגובה השחצנות - כן כאב הנפילה |
|
|
|
|
|
|
מצרים בוערת, תוניס מתהפכת, ורעמים מתחילים להתגלגל מצפון. קהילת המודיעין כשלה בחיזוי המשבר במזרח התיכון, הפרשנים עומדים חסרי אונים, ואילו אבי רט מביט בהתפעלות ביד ה' המכוונת את ההיסטוריה |
|
|
|
|
|
|
שני דורות חלפו, והשאלות מנקרות: האם התפכחנו מהנאיביות של "לי זה לא יקרה"? האם אנו מאמינים שניתן יהיה לסמוך על העולם ביום פקודה? האם האנושות מספיק יציבה? |
|
|
|
|
|
|
כמה "להבדיל" צריך להגיד כשמשווים בין מנהיגותם של ברק, שרון, בגין ושאר הפוליטיקאים שעשו 180 מעלות, לבין זו של משה, הנאמן לעמו ולשליחותו באופן טוטאלי |
|
|
|
|
|
|
העם היהודי לא יודע לעבוד בקטן: יהודי מריח ולו ריח קל של מהפכה - וכבר הוא עולה על בריקדות. מבט קצר בפרשת השבוע, מלמד אותנו מנין ירשנו את התכונה הזו. עברנו את פרעה, נעבור גם את זה (ונעשה מהפכה על הדרך) |
|
|
|
|
|
|
אלי ישי הלך לטקס שבו הוא לא ממש רצוי, הורים מאפשרים לילדיהם לגלוש שעות על גבי שעות בפייסבוק, נשים שוכרות דולה גבר, ופרעה לא משחרר את בני ישראל למרות המכות. על שחצנות, עיוורון ואטימות |
|
|
|
|
|
|
הרשעתו של נשיא היא עצב של מדינה שלמה, אך גם התורה לא הוציאה מכלל אפשרות מצב שכזה. הפרשנים מלמדים אותנו שגם אם קרה מה שקרה, מוטל עלינו לנסות ולהפיק מכך את התיקונים האישיים והחברתיים לעתיד |
|
|
|
|
|
|
זה היה כל-כך צפוי שיום אחד המצרים יצאו לרחובות נגד בני ישראל שזכו לשפע, בעוד שהם נאבקים על לחמם. זה היה כל-כך צפוי שיום אחד תושבי דרום תל-אביב לא יוכלו לספוג עוד מסתננים, בעוד שבצפון העיר רק מצקצקים בלשון על גזענות |
|
|
|
|
|
|
צום עשרה בטבת בא לציין את תחילת המצור והתהליך שהסתיים בחורבן. ייתכן שעוד היה ניתן לעצור את ההתרחשויות, אבל כולם לקו בעיוורון. במובנים רבים, כך קרה גם בינואר 1933 |
|
|
|
|
|
|
כתובת האש העולה מן הכרמל ומפרשת השבוע, זועקת למרחוק: תלמדו מיוסף וקחו אחריות - איש בביתו ומנהיג בארצו - כדי שלא תצטרכו לכבות שריפות נוספות |
|
|
|
|
|
|
מצד אחד, האחים זורקים את יוסף לבור והולכים לעשות "על האש". מצד שני, חברו הטוב של יהודה יוצא עבורו לשליחות לא נעימה באזור מפוקפק. אז מי עדיף? |
|
|
|
|
|
|
השם "יעקב" מבטא את התלותיות בעקב עשו, והשם "ישראל" את תהליך העצמאות והיכולת להתמודד ולנצח. מול הדרישה להקפאה צריך לבחור - האם אנו מדינת יעקב או מדינת ישראל |
|
|
|
|
|
|
במשך מאות שנים היה דף הגמרא - "הלא ידידותי למשתמש" - נחלת בני הישיבות בלבד וליהודי הפשוט היה קשר להתחבר אליו. ואז הגיע הרב עדין שטיינזלץ |
|
|
|
|
|
|
"העולם מצפה מאיתנו שנהיה מי שאנחנו. עם יהודי. עם התנ"ך. ואנחנו תחת להיות נאמנים לשושלת המיוחסת שלנו, מתחבאים כנמושות תחת הדיסק-און-קי". אבי רט מקנא בפטריוטיות האמריקנית ומאוכזב מהביתן הישראלי בתערוכת אקספו בסין |
|
|
|
|
|
|
"גם החולקים עליו העריכו את גדולתו בתורה, וגם מי שלא הסכים עם דעותיו העריך את אומץ ליבו". אבי רט סבור כי לרב גורן שמור מקום של כבוד בכותל המזרח של מנהיגי ישראל |
|
|
|
|
|
|
הוא לא היה אמן גדול, אז איך אפשר להסביר את התופעה האדירה של מורשת ניגוני קרליבך? אבי רט על המהפכן שגילה והצית מחדש את הנשמה היהודית |
|
|
|
|
|
|
"כחיצים ביד גיבור כן בני הנעורים. במקום בו המבוגרים כבר עייפים, ציניים וחסרי אמונה - צריך את הסטודנטים מובילים את החברה והעם למקום טוב יותר". אבי רט מאמין בדור הצעיר |
|
|
|
|
|
|
"גירשת וחיסלת אותנו, וקיבלת במקומנו את העולם המוסלמי. בהתחלה זה היה נחמד, אלא שעם משב הרוח המזרחי הגיעה גם הסופה של האיסלאם הקיצוני, שמאיים לשטוף אותך. האם תכיני לך תיבת נוח פיזית-תרבותית?". מכתב ליבשת אירופה |
|
|
|
|
|
|
מחר נפתח שוב את ספר התורה בעמודה הראשונה ונתחיל מבראשית - מתוך אמונה שלעולם יש נקודת זינוק והתחלה - וכנראה גם תכלית. נקשיב שוב לשאלת השאלות - אייכה, ויתחמץ ליבנו למראה הרצח הראשון. זמן חורף כאן |
|
|
|
|
|
|
"אפשר במילה אחת להרוס חיי אדם, לפגוע בשמו הטוב, בפרנסתו, במפעל חייו". ערב יום כיפור, אבי רט מבקש להשיב את ההדר למילה - ומתוך כך לצלם האדם ולקדושת חייו |
|
|
|
|
|
|
"אנשי בית חג"י לימדו אותנו בעבר איך יוצרים פאר תחת אפר. הם היו לנו מורי דרך להפיכת שכול להתיישבות חלוציות והגשמה - והם לא יישברו". אבי רט מספר על החיבור האישי שלו לבית חג"י ומבקש סליחה מהגולשים |
|
|
|
|
|
|
"בצד הלב הנכמר על ילדי העובדים המגורשים, הלב נצבט למראה הציניות של הפוליטיקאים, צביעות התקשורת וההתגייסות הטרנדית של האמנים. איפה הם היו כשגירשו ילדים שומרי חוק לפני 5 שנים"? אבי רט על "שוחרי חוק על תנאי" |
|
|
|
|
|
|
מצב של מלחמה מצריך רמה מקצועית גבוהה וגם רמה ערכית מוסרית. אם זה לא קיים - ה"כי תצא" עלול להיות מסוכן. לכולנו |
|
|
|
|
|
|
"הרב הצבאי החדש אינו ספון בד' אמות העשייה הדתית. הוא בא מרקע קרבי ופועל ביחידה בצורה משמעותית לחיי החיילים, ולא רק הדתיים". אבי רט נכח בטקס סיום קורס קציני הרבנות |
|
|
|
|
|
|
"מצד אחד אין בחיינו ערך נעלה יותר מערך חיי האדם, ומצד שני נראה שהדבר הכי זול בעולמנו זה חיי אדם, ודמם ניגר ונשפך כמים בין הריסות המכוניות". אבי רט מציע להתחיל מבראשית |
|
|
|
|
|
|
"צבי קמיל היה קידוש ה' מהלך, אמרו לנו אנשי מערכת הביטחון והרפואה, אין לעם ישראל מושג כמה ניצלו וניצלים כל יום בזכות תגליותיו". אבי רט נפרד מחמו שהיה סמל לביטחון ואמונה |
|
|
|
|
|
|
בשבוע שבו טור דעה זה חוגג שלוש שנים, נפתח דיון נרחב על תופעת הטוקבקים. אבי רט מצר על כך שהשיח ההדדי נעדר מן התגובות, בעיקר בשל ההשתלחויות הלא-ענייניות והאלימות |
|
|
|
|
|
|
כל פעם לפני החורבן, הכתובת על הקיר, התמונה משתקפת במראה, אבל ההנהגה לא עושה דבר כדי לתקן את המציאות. ב-615 לפני הספירה היו אלה מלכי יהודה יהויקים ויהויכין, וכיום נדמה שרק השמות השתנו |
|
|
|
|
|
|
"אין צורך לפרט את ההבדלים בין יהונתן פולארד וגלעד שליט. זה חייל וזה אזרח. זה יושב אצל אויב, וזה אצל ידיד. הצד השווה הוא ששניהם פעלו למען ביטחון ישראל במסירות נפש. אז איפה הקמפיין למען פולארד?". אבי רט על המבחן המוסרי שלנו |
|
|
|
|
|
|
מיליוני ילדים ברחבי העולם רואים את טעויות השיפוט במונדיאל ומה המסקנה החינוכית שהם יסיקו? שמותר לשקר, להבקיע שער ביד, או בנבדל, העיקר שהשופט לא יראה. ומה הקשר ליהדות? אבי רט על הערכים החבויים מתחת לרעש הוובזולות |
|
|
|
|
|
|
נכון, זה לא ציני, ביקורתי או מתריס, אבל לבו של אבי רט התרחב אל מול הציונות והחסד שפגש בדרום הארץ. בלעם ניסה לקלל את ישראל, ואמר "מה טובו אהליך יעקב" - והברכה התגשמה |
|
|
|
|
|
|
"ההבדל בין פיקח לחכם הוא שהפיקח יודע לצאת מהבור שהחכם כלל לא נכנס אליו. חכמים כבר לא בנמצא כנראה, וגם הפקחות כבר מאיתנו והלאה". אבי רט סבור שכל הצדדים יפסידו בקרב בין בג"ץ והחרדים, ומקווה לשינוי - בדור הנכדים |
|
|
|
|
|
|
"עם הסתלקותם של הרבנים מרדכי אליהו ואברום שפירא זצ"ל נחתם פרק בהיסטוריה של גדולי ישראל בדורנו". אבי רט מתאבל על הרב אליהו שהלך לעולמו ויש גם נחמה |
|
|
|
|
|
|
"קרב סולטן יעקב הסתיים לפני 28 שנה, המתים הובאו לקבורה, והפצועים השתקמו. חוץ ממשפחות כץ, פלדמן ובאומל". ביום השנה השנה אבי רט חוזר לקרב בו לחם, ומבקש מהמדינה לפרוע חוב מוסרי |
|
|
|
|
|
|
"אבא, ממתי הכותל הזה 'יהודי'? מ-48? מ-67? מבית שני? מבית ראשון? הוא לא של הערבים? מה, נסענו אלפי קילומטרים כדי להגיע להתפלל מול קיר גזול?" אבי רט עם השאלות ששואל נער אמריקני את אביו, ראש מטה הבית הלבן |
|
|
|
|
|
|
בתוך שעות תאילנד הופכת מגן עדן לשדה קרב, היורו החזק קורס לפתע, ויוון הופכת למדינה חדלת פירעון. ועל רקע שבריריות החיים האופפת אותנו, מגיעה פרשת נשא עם פסוקי ברכת כוהנים |
|
|
|
|
|
|
בכל ראש חודש סיוון מתכנסים אלפים בציון קבר השל"ה בטבריה ומתפללים שההשקעה האדירה בחינוך - תישא פרי. אבי רט משיל את שכבות הציניות ומשתדל להגיע בכל שנה |
|
|
|
|
|
|
"שתי פרות קדושות נותרו לנו - ירושלים בירת ישראל והכור בדימונה. על ירושלים - אנחנו כבר מדברים ועסוקים בחלוקתה והנה גם הפרה השנייה עולה על המוקד". במוצאי יום העצמאות וערב יום ירושלים, אבי רט נע בין דימונה לירושלים |
|
|
|
|
|
|
הר הגעש באיסלנד וקריסת גוש האירו באירופה צריכים להחזיר את המין האנושי קצת לפרופורציות, ואולי גם קצת למילה שכבר מזמן יצאה מהלקסיקון המערבי - ענווה |
|
|
|
|
|
|
ליד הקיר המפריד בין החלקה הצבאית לאזרחית בקרית שאול, במקום הכי קרוב לנופלים - נמצאת חלקת ההורים השכולים. אבי רט ראה שם ביום הזיכרון ילדים, נכדים ונינים שלקחו את הסיפור וממשיכים את הדרך |
|
|
|
|
|
|
אפשר לכתוב על האלימות והשחיתות, על חוסר הרגישות וחוסר הסובלנות, על תרבות הסמוך והקומבינה, אבל ערב יום הזיכרון והעצמאות ה-62 אבי רט מבקש שנעיף מבט גם באור הגדול במדינה שקמה מעפר ואפר |
|
|
|
|
|
|
"ועכשיו, כשדור ניצולי השואה עובר מן העולם, אנו נותרים לבדנו - ונטל ההיסטוריה וההוכחה עלינו - בני הדור השני והשלישי". על קו התפר בין הדור הראשון והשני, אבי רט מספר על הצוואה של אמו |
|
|
|
|
|
|
"שלח את עמי. פשוט. חד וחלק. לא שתי חרויות לשני עמים. לא צעדים בוני אמון ולא ועידות בין לאומיות. פרעה מרים גבה, יועציו חורקים שן והעולם כמרקחה". ומה נשתנה? אבי רט על מנהיגות אמיצה אז - והיום |
|
|
|
|
|
|
"לאמת אין זמן. היא נוכחת ומתאימה וראויה בכל זמן ובכל עת. אלא כשמתחילים לגמגם ולזייף - אז באמת עולה שאלת העיתוי". אבי רט בין היסטוריה היהודית והבנייה בירושלים |
|
|
|
|
|
|
בשבוע הקרוב ייסגר מעגל - "החורבה" תחנך מחדש לאחר 62 שנות חורבן. אבי רט מקווה שהאירוע ישמש סמל לשובן של הרבה עטרות ליושנן ותפארתן |
|
|
|
|
|
|
"אנשים איבדו אמון בעולם, בעמם, במנהיגיהם, ובעצמם. עם יהודי שלם הסתובב לו במזרח אירופה עם עיניים כבויות ועם לב עצוב. ואז הגיעו רבי נחמן ורבי אלימלך מליז'נסק עם תורת החיים ונגעו בנשמה". אבי רט עם טור ליום השנה |
|
|
|
|
|
|
"השמחה איננה קשורה למשהו חיצוני אותו השגתי, אלא נובעת ממקום פנימי ושלם באישיותי; היא המצב הטבעי והבריא של האדם". אבי רט נע בין עצב לשמחה |
|
|
|
|
|
|
"בראשית ברא אלוקים את העולם במבנה חיים זוגי. אלא שהמין האנושי בחלקו החליט שהדגם הזה כבר לא מתאים, והוא מנסה לייצר מבנה חדש של משפחה חד הורית". ערב יום המשפחה, אבי רט סבור שסופו של הניסוי הזה להתפוצץ ביום מן הימים |
|
|
|
|
|
|
"היום אני מבקש לא לדבר על ההתנתקות, אלא על התחברות - לעברנו ולעתידנו", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס הרצליה. אבל השאלה הגדולה היא מהיכן מתחילים את החיבור |
|
|
|
|
|
|
"העולם השתנה. יש בו הייטק וקידמה, השכלה ותרבות. רק עמלק לא השתנה. הוא למד לדבר יפה, לנצל את החופש, הדמוקרטיה והנאיביות ונעשה מתוחכם ומסוכן יותר". אבי רט עם לקחי השואה |
|
|
|
|
|
|
"לפני ימים ספורים חנכו בדובאי בקול רעש גדול את הבניין הגבוה ביותר בעולם - כאילו רוצה המין האנושי לומר בזה - ראו עד איפה אני יכול להגיע, והנה לא חלפו ימים ובהאיטי רעדה האדמה ורבבות קיפחו את חייהם". אבי רט על חוט השני שעובר בין מגדלי דובאי, הסרט אווטאר והרעש בהאיטי |
|
|
|
|
|
|
"האם שימוש ציני בגלעד שליט הוא חלק מההומור חדש? איפה עובר הקו האדום בין הלגיטימי לוולגארי? בין להוסיף חיוך ולבדר ובין להעצים את הרוע ולהגביר את השנאה"? אבי רט תוהה מהם גבולות היצירה והאומנות, ומה הופך חברה לארץ נהדרת אמיתית |
|
|
|
|
|
|
ה"זובור" הטורקי לסגן שר החוץ מעלה הרב שאלות עגומות על חכמתם של מקבלי ההחלטות במדינה. אבי רט שולח אותם לקרוא בפרשת השבוע את התנהלות משה ואהרון מול פרעה |
|
|
|
|
|
| | |
|
| | | |